Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40812] Husjomfru hos gbr. Magnus Marcus Bøsken i Fitje

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Fransiska Marie Falch Danielsen, f. i Kinn 11.02.1844, var iflg. FT 1865 husjomfru hos gårdbruker Magnus Marcus Bøsken (42) i Fitje. Jeg er interessert i å finne ut hvor lenge hun kan ha vært der, og om eventuelle etterkommere etter gbr. Bøsken kan ha bevart noen nærmere opplysninger om henne. Bøsken hadde i 1865 en 5 år gammel gutt og en 1 år gammel jente.Fransiska reiste til St. Petersburg, sannsynligvis etter invitasjon fra to onkler som allerede var etablert i Russland. Da hun var rundt 30 år gammel, fikk hun en sønn med en russisk offiser, en mann som muligens var russisk militærattaché i Vest-Europa. Alt tyder på at han aldri reiste tilbake til Russland, og at sønnen ble værende hos ham. Fransiska døde angivelig 1916/1917 – i Russland. En niese av Fransiska arvet noen møbler og en samovar som i dag står i Arendal. Et bilde av det (etter alt å dømme) ”uekte” barnet skal iflg. et brev skrevet i 1932 ”bero hos politimester Lind i Florø”. Jeg vet at en slektning av Fransiska på morssiden, Ivar Lykke Falch Lind (f. 1870), var politimester i Florø, men han må i så fall på 30-tallet ha vært ”politimester emeritus”.Synoptisk: Fins det opplysninger om Fransiska Marie Falch Danielsen blant etterkommere a) i Bøsken-familien?, b) i Lind-familien?Jeg mottok for mange år siden et bilde av Fransiska fra en fjern dansk slektning av henne. Brikker til mitt genealogiske puslespill kommer inn fra de mest utrolige steder!

• 1 måned senere...
Gjest Grethe Flood

Her i allefall noen opplysninger om familien Bøschen / Bøsken til like etter år 1900:Landhandler Bøschen døde i 1866, 42 år gammel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=FITJAR&gardpostnr=242&merk=242#ovre>Lenke, mens enken døde av sukkersyke i 1890 LenkeWilchens konfirmasjon i 1877 i Fitjar Lenke og søsteren Cecilie 1881 Lenke. Hun er bosatt i Bergen i 1900, ugift LenkeDet er vel Wilchen vi finner i Bergen i 1875 Lenke. I 1900 er Wilchen Meyer Bøschen gift og bosatt i Bergen Lenke og i 1906 er han bosatt i Strømgaten 28

Gjest Grethe Flood

Wilchen hadde en sønn som het Sigrud Normann Bøschen. Det er vel han som dør i Bergen i 1965 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=120&filnamn=bedo1912&gardpostnr=55277&merk=55277#ovre>Lenke. Emigrantprotokollene for Bergen vitner om at Sigurd Normann var en del på forretningsreise til New York

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.