Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Frode Johansen

[#40825] Hosanger,Hordaland Oppslag i bygdebok Ole Andersen Bysheim m/fam

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Knud Olsen ble født ca.1774 på Bysheim gård i Hosanger.Hans foreldre var Ole Andersen Bysheim og Maria Nilsdatter (1741-1804)(Åsheim).Kan noen hjelpe meg med oppslag i bygdeboken for opphavet til Ole Andersen Bysheim og Maria Nilsdatter Åsheim?På forhånd mange takk! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Roar Aalborg

Disse finnes på Bysheim nr. 45 i Hosangerboka. Ole Andersen Bysheims foreldre er Anders Arnesen Røsland (1705-1741) fra Hosanger (hans foreldre er fra Bysheim og Hole i Hosanger, de er for øvrig også mitt tredobbelte opphav, Anders’ mormor på Hole er etter min mening fra Heimvik i Hosanger) og Brita Eriksd. Håland (1696-1773) fra Hamre, (Håland nr. 55 i Hamreboka, hennes foreldre er fra Håland og Hjelvik i Hamre). Alle de her nevnte gårdene ligger i nåværende Osterøy kommune.Maria Nilsd. Åsheims far er Nils Larssen Nesheim (1684/91-1763) fra Eksingedalen, nå i Vaksdal kommune. (Se Evangerboka I s. 542. Hans mor er Brita Gullaksd. Brekkhus fra Evanger. Denne Brita har ellers en halvbror på Løtveit i Hosanger, som er mitt dobbelte opphav. Lokalt hevdes det at den kjente visen ”Eg heiter Anne Knutsdatter” opprinnelig handler om Britas halvniese Anne Knutsd. Brekkhus, gift på Luren i Evanger, noe som slett ikke virker usannsynlig. Visedikteren på Tysnes har kanskje gjengitt noe han har hørt sunget f. eks. i Bergen? Slikt var vel vanlig før i tiden.) Marias mor er Brita Nilsd. Horvei (1698-1789) (Horvei 2. tun, Evangerboka I s. 167. Hun er datter av lensmann Nils Horvei, og antagelig sønnedatter av lensmann Ole Horvei. Britas mor er datter av Knut Lunde på Voss.) Familien til Nils og Brita er oppført både på Åsheim nr. 17 i Hosangerboka og på Horvei 2. tun i Evangerboka s. 168.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk ! Jan Frode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.