Gå til innhold
Arkivverket

[#40912] Augustus versjon 2?

Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

• 4 måneder senere...
Gjest Geir Moen

Og nå er det snart 1. april. Er det snart en endelig sluttdato for testingene? Og når blir det klart for oss 'dødelige' å registrere?Tålmodighet er en dyd men det får da være måte på hvor lenge vi må vente. Selv om den som venter på noe gått aldri venter for gjeves.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

I påvente av Augustus 2 har jeg fortsatt å bruke versjon 1, da den nye skulle være like om hjørnet og ha mulighet for å konvertere registreringene til den nye standarden. Når dette nå har trukket i langdrag, har det nå hopet seg opp materiale som det vil ta mye tid å tilpasse før innsending.Ved innføringen av Kyrre ble det gitt dispensasjon for materiale som allerede var registrert. Kan det være aktuelt å gjøre det samme nå, slik at vi kan fortsette med nytt materiale når versjon 2 kommer i stedet for å bruke tiden på å rette opp tidligere registreringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi har skjønt at vi må ta imot registreringer selv om de ikke følger Kyrre, ettersom vi ikke har klart å komme med vår del av avtalen. Da Kyrre ble iverksatt skulle Augustus2 være like om hjørnet og Digitalarkivet skulle også ha på plass et konverteringsprogram som gjorde det mulig for registratorer å omforme dataene til Kyrre-standarden. Augustus venter vi fremdeles på og konverteringsprogrammet finnes, men er ikke gjort tilgjengelig for registratorer.Innen alt er på plass i henhold til forutsetningene for Kyrre-standarden, har vi gått med på å ta imot data registrert i Augustus1. Men da må en regne med at dataene blir flyttet rundt og tilpasset visningen i Digitalarkivet som baserer seg på Kyrre-standarden.Registrer en for DIS-Norge, må en eventuell oversending av Augustus1-filer til Digitalarkivet avklares med kilderegistreringskoordinatoren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Da blir mitt spørsmål som følger: Hva med oss som har registrert i BD87? Vil dette programmet kunne bli konvertert over i Augustus? Jeg har avventet videre reg. av Ofoten i påvente av denne versjonen.En annen ting er at jeg synes dette har dratt noe utrolig ut i langdrag. Selv om vi skal ha all forståelse for at ting tar tid, så synes jeg nesten dette blir litt 'tragikomisk'. Her får en opp frist etter frist etter frist. Den siste rett over nyttår med tilbakemeldinger fra ulike testere.Er det noen som i det hele tatt 'våger' å komme med en anntatt release av Augustus 2? Neste år kanskje?Hilsen en lettere frustrert bruker av BD87. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er veldig beklagelig at det har tatt så lang tid med Augustus2. Det er DIS-Norge som har ansvar for den biten og vi har hatt en betaversjon til testing rundt jul. Jeg har regnet med at det bare skulle komme justeringer etter det og at den er virkelig like om hjørnet.Når det gjelder BD87 så er det et registreringsprogram som bruker Standard4G, på samme måte som Augustus1. Så det skal ikke være noe i veien for å importere filer fra det programmet. Jeg har testet dette i betaversjonen og det går helt fint. En forutsetning er at en har eksportert bd87-filen til en txf-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Lars Nygaard

Etter en lang utviklingsperiode har DIS-Norge den 25. april 2008 lansert versjon 2 av registreringsprogrammet Augustus for kirkeboksdata. Augustus 2 er gratis å bruke for alle, og vi håper programmet vil gi DIS-medlemmer og andre brukere av digitalisert kildemateriale på nett ny inspirasjon og giv til å engasjere seg i frivillig arbeid med fullregistrering av kirkebøker. Kirkebokregistreringen i regi av DIS-Norge vil i de nærmeste månedene bli reorganisert og kraftig opptrappet.Mer informasjon om og lenker for nedlasting av Augustus 2 finner du på programmets egen side. LenkeJeg kan bekrefte det Anette skriver ovenfor om at Augustus 2 kan importere filer i BD87-format (både fra BD87 med DOS-tegnsett og fra Augustus 1 med tegnsett ISO 8859/1). Ved importen blir dataene etter beste evne konvertert til Kyrre-struktur, men det trengs en manuell gjennomgang av registreringene etter importen for å sjekke at det meste ser greit ut. Spesielt er det viktig å sjekke at innholdet i merknadsfeltet, som kan komme fra flere felt i Standard 4G, gir mening. Se mer om dette i avsnitt 7.2 i brukerveiledningen.Når det gjelder de mange og store forsinkelsene i utviklingen av Augustus 2, må vi bare beklage disse. De har flere årsaker, og jeg vil ikke komme inn på alle her. Men under betatestingen ved nyttårstider ble det påpekt en del svakheter som vi vurderte som viktige å utbedre, og vi visste også selv om noen større funksjoner som ennå ikke var helt på plass. Det er spesielt importen fra BD87 med konvertering til Kyrre-struktur som har gjort Augustus 2 til et stort og komplisert program. Det er kanskje ennå ikke helt bugfritt, men vi håper at det nå vil fungere godt i daglig bruk.En oppfordring til slutt: Selv om det ikke høres lystbetont ut, les brukerveiledningen nøye og få svar på det du ennå ikke lurer på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Vi har venta lenge, men vonleg på noko godt. Dei fleste av oss har vel heller ikkje kasta bort tida i ventetida. Måtte dette bli starten på ein intensivert registreringsaktivitet, særleg sett i lys av at programmet no er blitt fritt nedlastbart.Det einaste som manglar på dette kunne bli ein våt draum er at programmet fanst i Mac-versjon, men det kjem vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Som Mac-mann har eg gått og grua meg nokre dagar for å gå laus på eksport frå Augustus 1 til import i Augustus 2. PC er greit så lenge ein berre kan bruke han som skrivemaskin. Men i dag var det alvor. Oppskrifta var teken fram og prosessen fram til ein ny æra med Augustus 2 var i gong. Det gjekk forbausande bra. Alle listene frå Aug1 kom på plass i Aug2.Men det er ein raritet. I Aug1 er det felles skjermbilete for inn- og utflytting og dermed også felles eksportfil for flytting. Men i Aug2 blir denne fila ikkje splitta i to sjølv om Aug2 opererer med separate lister for inn- og utflytting. Heile eksportfila frå flytting i Aug1 la seg nemleg vakkert på plass under Innflyttede i Aug2 og det blir jo ikkje rett. Korleis skal ein bere seg åt for å rette opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gunnar Borvik

Til Anfinn Bernaas, Asker/Tinn/Telemark, 2.5.2008 18:06 (34)Du burde fått svar for lenge siden.Dessverre er det ingen automatisk konvertering av Flyttelistene i Aug.1 og oppslitting til Aug.2.Selv benytter jeg Wordpad og deler filen manuelt. I noen tilfeller er grunndataene ikke helt entydige, og da tyr jeg til Access. Men altså: Det er manuelt arbeide som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til Borvik og andre moglege undrande: Eg har fått personleg svar etter at eg sende inn same spørsmål til augustus@disnorge.noDet er strengt teke ikkje mi oppgåve å bringe det vidare på eit forum som dette – det er jo ikkje Dis Noreg sitt forum – men sidan no spørsmålet er her kjenner eg det naudsyntl å referere svaret:'Flyttingen er det ikke mulig å splitte ved automatisk import. Det du kan gjøre er å importere en fil til innflyting og den samme til utflytting og deretter gå manuelt gjennom begge lister og slette alle som er feil.'Eg kan melde at oppskrifta fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.