Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Marita Nilssen

[#40943] Tyde manntall fra 1812

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Dette blei litt nytt for meg, og jeg klarer ikke å tyde skrifta. Kan noen fortelle meg hva hver kolonne forteller? Er takknemlig om jeg kan få 'oversetta' familien på Hjelmsøy : Anders Pedersen ogt Berit Nielsdtr som et eksempel.Kb Måsøy 1812-1813 sjelereg.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=2&uid=174732&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Bragstad

Mandtal over Maasøe Sogns Uconfirmerede Finne Børn Kolonne 1: Gaardenes Navne 2: Forældres huusbonders Navne og deres Vilkaar 3:Børnenes Navne og Alder 4: Naar og hvor skolen er holdt og hvorlænge 5: Børnenes Kundskaber 6: Deres FatteEvne og Moralitæt 7:Forsømmelse om de ere Forældrene at tilskrive1: Hjelmesøe 2: Anders Pedersen og Hustrue Berith Nielsdr Fattige 3: Deres Børn: Niels Andersen 15 Aar gl: Sigrid Andersdr. 16 Aar gl: Moses Andersen 13 A:Gl: 4: J dette Huus blev ?skolen holdt i 3 uger i begyndelsen af Octobr 5: (Niels) skikkelig i Bog 5 Parter udenad (Sigrid) taalelig i Bog 3 Parter udenad (Moses) taalelig i Bog 2 Parter udenad 6: (Niels) har god Hue-kommelse er et godt Barn (Sigrid) har maadelig fatte Evne (Moses) har god Hukommelse Lydigt Barn (konsonant med strek over er dobbeltkonsonant)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marita Nilssen

tusen takk skal du ha. Skal nå prøve og stave meg gjennom resten av manntallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.