Gå til innhold
Arkivverket

[#40996] Røne, Busvol, Frøberg, Kjeverud og Kjonerud, By på Nes og noen søsken i Veldre


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

En Halvard (Halvor) Røne i Romedal skal være far til Tjøstel på Frøberg. Bror til Tjøstel på Frøberg er bl a av Spangen sagt å skulle være Tore (Ture) på Kjeverud i Ottestad, Stange. Tore på Kjeverud hadde to barn. Anders som senere skulle komme til Kjonerud i Ottestad. Denne Anders eide deler av bl a Busvol og Røne. Det samme gjorde Rasmus By på Nes. Tore hadde også ei datter som skulle ha blitt gift med Syver Rolfsen Atlungstad.Ingrid på Mælum i Furnes eller Frøberg samme sted kan være en og samme person. Sannsynligvis datter av Gunder på Frøberg. Hun var vel minst gift to ganger dersom hun da også var på Mælum. På Frøberg var hun gift med Tjøstel. Dermed fikk altså Halvard bygselen på Frøberg ved gifte?Ingrid og Tjøstels barn ble 'fordrevet?' av hugenottene Michelt som overtok bygselen av Frøberg. Disse barna kom til Veldre, hvorav Gjetvold kom til Lier. Disse søsknene solgte på 1620-tallet eiendeler i Røne. Dersom Ingrid Gundersdatter?? ble gjengift til Mælum, så ble hennes sønn Tollef Pedersen leilending på Horne i Romedal.Disse eiendelene i Røne i Romedal tyder på arv og altså slektskap. Det samme må jo også gjelde for de delene Anders Kjonerud og Rasmus By hadde i Busvol.For slektshistoria på Hedemarken kunne det være greit å ta noen runder for å bekrefte/avbekrefte disse slektsforholdene.Hvor mange 10-tusener som hører til denne mulige slektskretsen tør jeg bare å gjette på, men det er kanskje 50 000? eller mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En kjenner lite til Rasmus på By, men han var vel lensmann og leilending. Han brukte garden både i 1612 og 1642. En tidligere bruker ca 1570 var Tollef Pedersen. Ingrid på Mælum hadde en sønn Tollef Pedersen. Det er ikke påvist noen forbindelse mellom disse to med samme navn, men Ingrid Gundersdatter?? på Mælum var gift med en Per (Peder). Bottolf Gundersen, som jeg antar var en sønnesønn av Ingrid var bruker på Gjestvang.Rasmus på By hadde altså felles eiendom med folket på Frøberg. Rasmus er et mer vanlig navn på Nes enn i Furnes (Vang), men det er brukt over hele Hedemarken.Rasmus på By kan ha vært gift med ei Mette.Neste bruker på By var Tor Pedersen. Navnet Peder går altså att, uten at det behøver å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Per Dobloug har i 2010 gitt ut slekts og gardshistorie for sin slektsgård Granerud i Brumunddal. Der nevner han en rettsak med dom i 1681. Noen av vitnene var Berte Jemtland 80 år da hun vitnet i retten og dermed født ca 1600. Hennes mann var Even Jemtland. Han var bror av Peder Børkes far. Ingvold Haug (Ingvold Jakobsen) var fetter av Peder Børke.Går vi til disse søsknene oppi Veldre, så var Dorte på Haug med og solgte disse mye omtalte eiendelene i Røne i Romedal. Jeg har antatt at denne Dorte var mor til Ingvold. Dorte er ikke nevnt i Veldre bb.Ut fra det jeg da har trodd, TRODD, så har jeg gitt Dorte og søsknene farsnavnet Laurits. Dette kan være feil.Noe som underbygger at det kan være feil er at Peder Børkes mor nok het Berte Pedersdatter.Ingvold er en Jakobsen og fetter av en Peder Jonsen og de kan selvfølgfelig være sønner av to brødre.Dersom Dorte ikke er en Lauritsdatter, men en Pedersdatter, så kunne hun ha hatt ei søster Berte Pedersdatter. Dersom Dorte var en Pedersdatter og hadde ei søster Pedersdatter, så kunne begge være døtre av Peder på Mælum i Furnes.Disse fem søsknene i Veldre har sitt opphav i Furnes. Deres mor er antatt å være Ingrid på Mælum. Denne Ingrid har jeg antatt er født på Frøberg. Hun var nok gift minst to ganger. Med Per Mælum og en Laurits muligens Nilsen på Løken?? Jeg antar at denne jorda i Røne er arv fra Frøberg. Andre med røtter på Frøberg eier også jord i Røne.Dorte var medeier i Røne. Berte ikke. Det kunne jo selvfølgelig tyde på at de var halvsøsken? Selv om Dorte og Berte muligens bare var halvsøsken, så ville deres respektive sønner, Ingvold og Peder regne seg som søskenbarn??Er det noen som har lyst til å kommentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kaskje burde jeg legge til at Haug og søndre Børke er nabogarder innenfor gangavstand. Jemtland også for den saks skyld. Skal jeg filosofere litt til, så ville vel bror til Even Jemtland være Jon på søndre Børke og jeg vil da tro at disse brødrene var veldringer. Even og Berte i Jemtland er heller ikke nevnt i Veldre bb.Det kunne da være naboene Jakob og Jon (Jakob ikke nevnt i Veldre bb) dro på frierferd til Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jakob på Haug er nevnt i Landskatten i 1630. Uten farsnavn. Jeg vil tro at farsnavnet kan framgå av noen futeregnskap? Noen som har tilgang til slikt? Jakob var en ødegårdsmann! Haug var et leilendingsbruk, delvis med to brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.