Gå til innhold
Arkivverket

[#41023] Tyding av kjyrkjebok


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Gjettar eg rett når eg i kyrkjebok for Alstahaug 1850 s 225 på nr 42 Lenke les faddarane som: Abraham Arnts. og H. Skar, Arn Arnts. Nordøe, Chiersten Maria og Ane Chierstine Lovøe.Det er spesielt H'en eg stussa på. Eg ser same bokstaven er nytta fleire stader. Skal det stå for Abraham Arnts. og Hustru?mvh knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg leser også 'h' som forkortelse for hustru her og at Abraham Arnts. og h(ustru) heter Skar til etternavn ?mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Då er vi to som les likt, og det er vel ganske opplagt at det må vere slik, sjølv om det er både inkonsekvent (andre kvinner skriv han inn med namn) og kvinnediskriminerande.Diskriminerande er DA også, på innhaldssida http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2578 har dei berre laga lenkjer til dei døypte guttane, jentene må vi leite oss fram til sjølve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Kanskje ville presten at jenter og gutter skulle innskrives i hver sine bøker? jeg har ikke sett dette i de andre skannede bøkene jeg har trålt gjennom her på DA.mvh RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Jentene står i same boka, men lenger bak. Ofte har eg sett at guttane er innskrivne på venstre side, jentene på høgre. Denne måten å gjere det på, har eg heller ikkje sett før. Men DA kunne gjerne laga lenkje til jentene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei KnutDet står vel heller Abraham Arnts. og K (Kone) Skar, som nok betyr at paret bodde på Skar. Her er ihvertfall Abraham som enkemann på Skar på Herø i 1865 tellinga: LenkeNår det gjelder indekseringa av de kirkebøkene hvor foreksempel alle de døpte gutta er innført før jentene, sånn at vi må bla til de siste gutta for å få fram jentene, viser jeg til Lars Nygaards innlegg på Arkivforum, 'Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3':Lars Nygaard, Riksarkivet, 30.6.2006 21:32 (6)Om kirkebøker med helt atskilte lister for hvert kjønn:Kirkeboken MINI A 7 (1864-69) fra Tromøy i Aust-Agder er en nøtt som vi må knekke, for det vil bli flere slike etter hvert. Døpte gutter og døpte jenter har her hver sine avdelinger i boka, og bør derfor indekseres hver for seg. Indekseringsprogrammet vårt har mulighet for å gjøre det, men fremvisningsprogrammet takler det ennå ikke, så det er ikke gjennomført her. Vi trenger litt tid på å få dette på plass (høsten 2006).Sidene med døpte jenter ser ikke ut til å være indeksert, men de er det! Fordi starten på hvert år for guttene har lavere sidetall enn tilsvarende for jentene, er det 'guttesidene' som vises på innholdssiden. Men hvis man blar videre etter 1869 for guttene, kommer man til 1864 for jentene.Men det finnes en bedre mulighet: Velg Aust-Agder og Tromøy fra startsiden. Velg så kildetype Ministerialbok og deretter listetype Fødte og døpte. Klikk på lenken til kirkeboka fra 1864 på vanlig måte. Du kommer da inn på innholdssiden i 'Listemodus'! I listemodus kan du gå gjennom listen kronologisk på år istedenfor etter sidetall. I dette tilfelle får du da først gutter 1864, jenter 1864, gutter 1865, jenter 1865 osv. Listemodus er spesielt gunstig å bruke dersom presten på slutten av en liste har gått tom for plass, og har fortsatt listen på forskjellige steder i boka der han har funnet ledige sider. I listemodus kan du altså følge listen kronologisk selv om den 'hopper' frem og tilbake i boka.Lars Nygaard, Riksarkivet, 06.04.2006 --------------------------------------------------------------------------------Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Tusen takk! 'Kone' høyrest meir folkeleg ut enn 'Hustru'. Takk også for forklaringa. Eg trekker alle skuldingar om kjønnsdiskriminering i DA attende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.