Gå til innhold
Arkivverket

[#41067] 2 adr i Oslo Grønland og gamlebyen


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Kan se ut som Geir har rett, da det ser ut til at det ikke var noen beboelse i bakbygning i Grønlandsleiret 12 (kun Stall og Bageri - ingen heste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Veldig glad for at dere bruker tid på dette på en dag som i dag. En liten oppklaring. Vi snakker vel om Grønlandsleret nr 12, og St. Halvardsgate 13. Det er ikke nr 12 på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da ser det i allefall ut som August både jobbet og bodde på samme sted i Grønlandsleret.Nå blir jeg litt usikker her. Snakker vi om at 12B og 12Bb er samme hus, men forskjellige innganger. Jeg tror jeg forstår det sånn. Menes det da at 12B har inngang fra gaten og 12Bb fra baksiden, eller er jeg helt på jordet nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg sendt en kopi av registert fra Næsheims bøker over St.Halvardsgate og Grønlandsleiret. Har dessverre ikke andre enn nr. 1, 3, 8, og 9 av bøkene selv. Håper du kan få lånt på biblioteket om du finner noen gårder av interesse i registeret jeg sendte .Skal bli spennende å se om du finner bilde av gårdene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ikke kommet noe mail fra deg Gunn, men du har jo nettopp sendt den så den kommer nok. Takk for det.En annen ting. Kan Grønlandsreret 12Bb, bety at han bodde i 2 etasje over bakeriet ? Regner jo med at det var i det bakeriet han jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står 12 Bb 2 (bortsett fra at det siste to-tallet er lite som i andre potens). Det siste 2-tallet forteller at han bodde i 2 etasje. Bb betyr 'Bagbygning'. Man hadde også noe som het 'Sidebygning' (Sb) og Mellembygning' (Mb) i gateregisteret. På kartet jeg har fra 1911, er det tegnet inn bygning bak (og stall).Bagermester Gjessing, som var gårdeier, hadde bakeriet i første etasje og bodde selv i 2.etasje, men i hovedbygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, da falt brikkene på plass rundt grønlandsleren 12 Bb. Flott. Tenk å få en så stor og rask respons midt i ferietid og på en av de varmeste dagene (i allefall her). Jamen mange snille, hjelpsomme og kunnskapsrike mennesker her. Stor takk fra meg.Man lærer heldigvis ikke hele tiden. Jeg visste ikke at man brukte Bb, Sb og Mb. Nå vet jeg det og legger meg det på minnet.Gunn. Jeg har ikke fått mail fra deg enda. Brukte du rett e-mail ? alenehagen@hotmail.com Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tilbake til Lailas innlegg 24. Ble riving av Grønlandsleiret 12 gjort ? I telefonkatalogen står det en person med adr Grønlandsreiret 12. Da er vel det et nyere hus det da, som er oppført etter riving ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også sendt vedleggene sammen med retur på din mail. Så får vi se om du da får dem, ellers må det være feil med postgangen.Jeg har mottatt mail fra deg i dag, og sendt som jeg pleier. Noe må ha sviktet, og jeg vet ikke hva?Håper det ordner seg nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et spørsmål til. Er det noen som har adressebok for en gang mellom 1892 og 1898 for hånden ?August Hagen, baker, som i 1898 bodde i Grønlandsleret 12. Han kan evt hete Jordansen, men tror han brukte HagenKan noen slå opp på han i perioden 1892-1898 en gang. I 1900 bodde han ikke i Oslo, da hadde han flyttet. Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Anne: En slektning av meg jobbet som konditor hos P.Paulsen/Anette Paulsen i Oslo. Vet ikke om de også drev bakeri.Hvis dette kunne være behjelpelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Håvard. Takk for svar. Hvor drev de konditoriet hen ? Finnes det kanskje noen oversikt der over ansatte ? Han drev rett etter konf som brødkjører og han er født i 1870Det eneste jeg vet om Augusts tid i Oslo er at han i 1898 bodde i Grønlandsleret, og at han også bodde i Oslo i 1893 men vet da ikke hvor. I tiden mellom må han ha bodd i Oslo. Det vet jeg ut fra barn som er født der. Han kan også godt ha kommet tidligere til Oslo enn 1892.Noen av hans barn er født i Oslo uten at jeg vet når. Jeg regner også med at han giftet seg i Oslo. Hadde noen hatt en adr bok rundt 1892-1895 så hadde det vært helt supert. Han flyttet fra Oslo 1899/1900. Han jobbet heller ikke som baker lenge. Han synes det ble for lange arbeidsdager og for lite betalt.Å funnet en adresse eller to til på han, ville helt klart ha hjulpet på å klarlegge hans tid i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her ble det noe feil fra meg. Jeg vet når Augusts barn er født selvfølgelig, jeg vet bare ikke akkurat hvor. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.