Gå til innhold
Arkivverket

[#41160] Hobbelstad-folk 1600-1700-EIKER


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

1) Mari Nielsdatter Hobbelstad gifter seg med Anders Andersen Sanden i 1765.Er Mari datter av Nils Hansøn Hobbelstad f. 1709? Finner ikke Mari døpt på kirkeboksøk, men derimot to Maren som er datter av Nils Hobbelstad.Har noen tilgjengelige skifter etter Nils Hobbelstad som kan bekrefte slektsskap til Mari/Maren?2) Nils Hansøn Hobbelstad er, etter hva jeg kan skjønne, sønn av Hans Arnesøn Hobbelstad f. ca 1682. Men er Hans Hobbelstad sønn av Arne Hobbelstad som er 45 år i 1665-mantallet? I så fall er Arne 62 år når han får Hans.Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Evt. med skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Maren og Mari brukes om hverandre.Jeg har sett mange tilfeller av dette.Det er nok ikke skifte etter Nils Hansen Hobbelstad når han dør i 1795, 86 år gammel.I skiftet 1/3 1825 etter Else Nilsd. g.m. Ole Simensen Hobbelstad nevnes hennes avdøde søsken: Hans Nilsen Hobbelstad, Mari Nilsd. som var g.m. Anders Andersen Sanden og Kirsti Nilsd.Det er skifte 7/5 1745 forlangt av egtefolkene Hans Arnesen Hobbelstad og Ellen/Elli/Eli Jonsd. formedelst deres høye alder. Arvingene er 1.Søn Nils Hansen i Dynge, 2.Datter Anne Hansd. g.m. Poul Jensen ved Schotselven.Dessuten Ellen Joensd. barn fra 1.gifte med Niels Larsen Hobbelstad: 1 Datter Aase Nilsd. g.m. Lars Knudsen i Dynge og 2. Datter Maren Nilsd. g.m. Engebret Gulbrandsen Lille Spæren.MvhArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Arnt: Du skulle ikke tilfeldigvis også vite noe om anene til Engebret Gulbrandsen Lille Spæren (gift med Maren Nilsd. Hobbelstad)? Jeg har notert Gulbrand Hansen gift med Johanne Arnesd. som mulige foreldre. Vet ikke hvor de bodde.Beklager at jeg bryter inn, men jeg kunne bare ikke dy meg.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Nå heter ikke jeg Arnt men nevner allikevel to skifter.Stubberud i Semsfj. 27.01.1710 Gulbrand, død. Bodde og døde der. Johanne Arnesdatter, enke. Hans Barn: 1. Peder Gulbrandsen 2. Engebret Gulbrandsen 3. Johannes Gulbrandsen 4. Abelone Gulbrandsdatter g.m. Erik Poule 5. N.N. Gulbrandsdatter (Jeg har ikke fått med meg Gulbrands farnavn fra skifte, men det sølv der med bl.a Gulbrand Hansen og Johanne Arnesdatters navn. At han er 'Hansen' bekreftes av andre kilder). SAKO EMS Skp. 3b folie 363b-366). Stubberud 24.02.1730 Johanne Arnesdatter, død. Bodde og døde samme sted. Hennes barn: 1. Peder Gulbrandsen på Hougset 2. Engebret Gulbrandsen på lille Spæren 3. Johannes Gulbrandsen hjemme på gården, ugift 4. Abelone Gulbrandsdatter, var g.m. Erik Poule, død. 5. Anne Gulbrandsdatter g.m. Ole Bryn SAKO EMS Skp. 6 folie 332-338.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Bjørg: Hvem er Maren Nilsdatter Hobbelstad? Er hun datter av Nils Larsen eller Nils Hansøn? Et spørsmål jeg ikke har fått svar på: Er Hans Arnesøn Hobbelstad f. ca 1682 helt sikkert sønn av Arne Hobbelstad f.ca 1620?Det er jo sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I digitale kirkebøker under Øvre Eiker kan det lønne seg for deg å lete.Her fant jeg flere interessante dåpsinnføringer fra Stubberud. Lenke til en av dem her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i digitale kilder Ø.Eiker finner du også mange opplysninger om Hobbelstadfolk. Søk på gårdsnavn under døpte, så finner du mange, om du starter med de eldste kirkebøkene som ligger her under Ø.Eiker i databaseveljaren.( Øverst til venstre i menyen her.)Lykke til med letingen.Si fra om du trenger hjelp til å finne fram her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en Maren Nielsdatter f. Hobbelstad med far Niels Hansen: Lenke Mulig jeg skaper mer forvirring enn hjelp, men du får se på fadderlistene om det kan være avklarende?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takker for hjelp!Ser ut til at 'min' Mari er identisk med den Maren som døpes 17.10.1734.Spørsmålet blir om den Maren du fant fram til, Gunn, er datter av Nils Larsen Hobbelstad eller et barn til Nils Hansøn som dør like etter det er født. Umulig å finne ut vha kilder på nett.Minner forøvrig om innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den Simon Larsen som er nevnt ved forlovelsen i forrige innlegg? LenkeDenne Simon hadde en bror som het Nils Larsen. Kan det være at far til Mari Nilsdatter er død før vielsen og at Simon Larsen stiller for sin avdøde bror? ( Kun en teori)Fortsetter letingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg putter inn litt lesestoff om Dynge fra Gamle Eikers historie. Mulig du kan få hjelp av noen fra Eiker historielag med dette problemet? LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Jan: Tusen takk for opplysningene fra skiftene. Da er vel Johanne trolig datter av den Arne som er på Stubberud i 1666, 44 år gml.Håvard: Maren var datter av Nils Larsen og Ellen Jonsd. som nevnt i (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

15: Heisan Bjørg. Etterfølgene opplysninger er vel svar nok på ditt spørsmål.Stubberud på Eiker 17.04.1681. Skifte etter Appelone Hansdatter, død. Arne Gundersen, enkemann. Barn: (Det står ikke noe om at det er hans barn i innledningen.) 1. Arne Arnesen 2. Gunder Arnesen 3. Johanne Arnesdatter Alle barna er myndige. Ved fordeling av arven nevnes faren Arne Gundersens arvepart. SAKO EMS Skp. 2 folie 8b. Dette dokumenterer ikke at det er samme Johanne. Jeg nevner opplysninger fra to andre skifter som kan hjelpe oss der. Røren i Semsfjerdingen 16.08.1684 Gunder Arnesen, død. Anne Gulbrandsdatter, enke. På barnas vegne deres farfar Arne Stubberud og deres farbror Arne Arnesen Horsrud. SAKO EMS Skp. 2 folie 20. Røren i Semsfjerdingen 17.03.1691 Anne Gulbrandsdatter, død. Anne var gift tre ganger. For hennes barn med tidligere avdøde Gunder Arnesen, nevnes på deres vegne farbroren Arne Arnesen, Horsrud, og deres fadersøsters mann Gulbrand Hansen, Stubberud. SAKO EMS Skp. 2 folie 42-43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Jan: Bryter inn med noe helt annet: i debatt 38159 henvises det til en artikkel du har skrevet for noen år siden i NST der du sier at du kjenner Amund Solbergs aner tilbake til 1400 tallet.Hvilket tidsskriftsnummer står denne artikkelen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

17: Beklager Håvard, jeg har riktig nok noen arbeidshypoteser vedrørende Amund, men jeg kan ikke huske jeg har publisert noe av det (kan det være jeg er senil? ;-}).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Håvard:Hvis du ser i mitt svar i den samme debatten (innlegg 9, 2. april) så vil du skjønne sammenhengen. Har du forresten lest artikkelen?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det dreier seg vel om artikkelen 'Laurits 'Jensen' Viken i Eiker, hans kone, og deres nærmeste slekt' av Jens Petter Nielsen og Jan Fredrik Engedahl i NST XXXI 1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takk for svar.Der fikk jeg nummeret, Svein. Takk!Are: Jeg har ikke lest artikkelen. Hva er koplingen mellom Amund Jonsen Solberg og Anders Steinulvsson og Ola Taraldsson? Finnes det en slektsrekke mellom dem?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

18: Jeg var muligens noe kort i mit svar til deg Håvard. Jeg tok spørsmålet litt for bokstavelig. Jeg har nemlig et artikkelutkast som tar for seg Amund Jonsens kones slekt. Denne kan med meget stor sannsynelighet føres tilbake til de to personene nevnt i innlegg 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Hei, Jan.Forstår det slik at du derfor arbeider med en slik artikkel...(?). Og at helheten ennå ikke er publisert.Men er de to personene det eneste du har om Amunds kones aner, eller har du hele slektsrekken fra henne til de to personene.Jeg er vel litt frekk nå:-) Men spør bare om du har en hel antatt slektsrekke eller kun aner.Ps. Er Hans Arnesøn Hobbelstad f. ca 1682 helt sikkert sønn av Arne Hobbelstad f.ca 1620?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

23: Jeg er litt usikker på hva du mener med spørsmålene om Amunds kone. Det jeg kan si er at en kan finne mye om henne og hennes slekt, bla. a. leddene tilbake til nevnte personer. Det oppsettet har jeg per i dag ingen planer om å presentere i dette fora.Når det gjelder Hobbelstadproblematikken vil jeg ikke si noe sikkert, da jeg fortsatt har en del stoff og analysere. Det du skal være klar over er at midt på 1600 tallet nevnes Arne på begge Hobbelstadgårdene. En av dem er faktisk bror av Appelone Hansdatter nevnt i innlegg 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Ang. Hobbelstad:Jan: Det er mulig dette er litt for søkt, men hadde satt pris på noen kommentarer.Vi har, som du skriver, to Arne Hobbelstad midt på 1600-tallet:1)Arne Hansen Hobbelstad, bror av Appelone(innl.24)2)Arne Paulsen Hobbelstad, nevnt under 'Lakseprosseser': http://www.eikerbygda.no/historie.shtmlSå kommer refleksjonen: Hans Arnesøn Hobbelstad f.1682 er vel ganske sikkert sønn av Arne Hansen Hobbelstad(jfr.navneoppkalling).Mens Poul Hobbelstad, bl.a. fadder i dåp 1692, sikkert er sønn av Arne Paulsen Hobbelstad.(navneoppkalling)Jeg går altså ut i fra navneoppkalling.Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.