Gå til innhold
Arkivverket

[#41205] Slektsnavnene Heesen og Hessen - en sammenheng?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Den militære karrieren til de tre er for øvrig fyldig beskrevet hos Ovenstad (Lenke) - som imidlertid ikke går inn på hva slags slektsforbindelse det har vært dem imellom.Jeg gjør et forsøk på å legge inn et bilde av innledningen til Per E. Hirschs framstilling:

bilete7150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg jo i rettferdighetens navn understreke at Per E. Hirsch framholder at det antatte søskenforhold mellom Gert Christoph, Hans Christoph og Jens von Hirsch er en hypotese, siden generasjonen foran ikke er endelig 'kartlagt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Oddbjørn !Om de tre nå skulle være brødre kan det altså se ut som faren her Christian.Jeg har sett Gert anført som kommende 'fra Preussen' og Hans 'fra Baltikum ?'.Svigerfar til Hans var altså Heinrich Johan von Rummelhoff, som skal være født på slottet Arensburg, Øsel, Livland (Estland) (altså i Baltikum).Og Gert's kone het altså Heesen/Hesse/Hessen/Essen. Kan det være snakk om Essen i Tyskland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per E. Hirsch refererer til et brev fra 'den kjendte danske genealog oberstløitnant Johan C. W. Hirsch (...) til arkivar Thomle', som plasserer slektas opprinnelse i 'Østpreussen eller Bagpommern'.Ellers nevner han som mulig far til de tre en Christian Hirsch, som 'i januar 1644 var fenrik ved Stavanger fennike, og som i 1644 (?) var fenrik ved oberstløitnant Gert Hulzmann's Vesterlehnske regiment (...) Samme Christian Hirsch fik 8/12 1669 bestalling som hoftrompeter ved hoffet i Kjøbenhavn (...) I 1680 var en Christian Hirsch 'einspänder' (dvs. en rytter der selv holder hest) i Livgarden til hest, som nr. 55 i Grev Efferns kompani. I mønsterrullen av 29/9 samme aar fremgaar det at han vistnok tidligere har været løitnant, og det er da sansynlig at han er identisk med hornblæseren. Hoftrompeter Christian Hirsch har ogsaa uten tvil været i slægt med en forgjænger i embedet Mikael Hirsch, der ca. 1645 var hoftrompæter, og hvis enke Else Hirsch blev oldfrue paa Kronborg slot 1/5 1670'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Da jeg er etterkommer etter en hofftrompeter har jeg skaffet meg kopi av Niels Friis, Det danske hoftrompeterkorps. En historisk undersøgelse, København 1947.Denne inneholder bla. en rulle over alle kjente hofftrompeter. Deriblant de to blad Hirsch:'Nr. 180 Michael Hirsch. Trp. 16. Dec. 1647 (Opr. Trp. hos Prins Christian, o. 1628 m. Hertugen av Mecklenborg i Felten, o. 1634 atter Trp. hos Prinsen). Afsk. 28. Maj 1649. Paany ansatt 1. Aug.1650 -1. Febr. 1655.''Nr. 211 Christian Hirsch. Trp. 8. Dec. 1669-10 Marts 1676 'Det er ingenting her som støtter opp om Per E. Hirschs (eller er det Johan C. W. Hirschs?) identifiseringer og sammenkoblinger. Tvert imot.Michael Hirsch oppgis fra 1634 å ha vært i prins Christians tjeneste. Det er 'den utvalgte prins', Christian IVs sønn som holdt et eget hoff, men som døde et år før faren i 1647.Trompeter hadde vanligvis korporals grad, og var på ingen måter offisere. Det at Christian Hirsch døde i 1676, gjør det umulig at han var livgardist i 1680.Mvh. Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil på ingen måte gå god for de hypotesene Per E. Hirsch har framsatt (og han understreker jo også selv at det er hypoteser).Takk for et nyttig innspill, Ola. Det vi da må slå fast, er at vi vet ikke hvem Gert Christoph v. Hirsch var sønn til. Jeg vil likevel anse det som sannsynlig at han og Hans Christoph v. Hirsch var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest sannsynlige svaret på utgangsspørsmålet blir vel da at Heesen og Hessen i denne sammenheng er ulike skrivevarianter av samme navn, og at Hans Ernst (von) Hesse(n), Hess(e), Heesen (se bl.a. innlegg 18) er den norske 'stamfaren'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.