Gå til innhold
Arkivverket

[#41208] Embret Persen x2; født 1712 i Sør-Odal; trenger hjelp til oppklaring


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

I Sør-Odal bygdebok bind 2(gammel utgave), s. 179, er en Embret Persen fra Skarnes omtalt. Han ble født 1712, døde 1760, og ble gift 1747 med Rangdi (Ragnhild) Larsd.(f.1728) fra Bjelker i Nord-Odal i følge bygdeboka. De er her brukere av plassen Mellom under Øfstgarden.Så; i Sør-Odal bygdebok bind 3(gammel utgave), s. 361; står følgende Embret Persen omtalt: han er født 1712, bruker av Einerud, og giftet seg 1747 med Kristi Gudbrandsdatter. Embrets far er Per Embretsen, bruker av Skarnes.Jeg lurer altså på om disse 'Embretene' er en å samme person; bare blandet sammen, og dersom de ikke er det; hvem er Embret Persen Skarnes fra bind 2 sine foreldre?Forøvrig er det mulig jeg har lest meg blind på det her, og ikke ser skogen for bare trær (det er i så fall ikke første gangen).Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Det var da merkelig!?I følge bygdeboka er denne Embret Persens foreldre Per Embretsen og Mari Jensdatter (datter av klokker Jens Christensen Hafrbjerg).Så noe må være feil ett eller annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi svarte samtidig, så mitt innlegg forsvant. Her har du vel da den andre Embret som du mener: LenkeDet kan nesten se ut til at det er en feil et sted her.( Hvis det da ikke er to helt forskjellige med samme navn f. samme år.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, det stemmer; det er karen bygdebokforfatteren hevder var bruker av Einerud og gift med Kristi Gudbrandsdatter.Det er også merkelig at begge 'Embretene' i følge bygdeboka er fra Skarnes; jeg har bare funnet en Embret derfra født 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar.Ja dette var interessant. Her står det jo faktisk at de to personene jeg har funnet i bygdebøkene er en og samme person; i alle fall har de nå samme foreldrepar. Problemet er likevel at Embret Persen Skarnes ble gift 1747 med både Kristi Gudbrandsdatter og Rangdi Larsdatter.I følge bygdebøkene fikk Embret Persen gift med Kristi sønnen Per f. 1747 på Einerud, mens Embret Persen gift med Rangdi fikk dattera Mari f. 1747 på Jersås.Her trengs det virkelig oppklaring; for disse Embretene dukker opp om hverandre og med foreskellige ektemaker og foreldre!Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Etter det siste tipset, slo jeg opp på Jersås; Sør-Odal bind 8 s.407. Her står det at Embret Persen gift med Rangdi Larsdatter IKKE var fra Skarnes; Birger Kirkeby viser endog til omtalen i bind 2. Da er muligens denne Embrets foreldre de som Gunn Huglen linker til i innlegg 3; selv om ektefellen her er feil.Håper noen kan spikre fast noen opplysninger her!Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.