Gå til innhold
Arkivverket

[#41235] Aner fra Mosvik- usikkert ledd?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagfinn Johan Hopen

Hei! Har noen kommentarer til Mettes innlegg 24.3. avsnitt: Der nevnes Peder Larsen gift og boende på gården. Han var ikke nevnt i skiftet etter Lars Olsen Oudsen, men kan det regnes med at Peder er en eldre bror av Lars Larsen Jørstad? Lars Larsen den yngre er oppgitt til 24 år, er det feilskriving av 29? 29 år vil passe med alder oppgitt i første avsnitt og med søstrenes alder.4. avsnitt: Jeg har tidligere fått skifteopplysninger etter Kield Olsen Duklet av deg, og det var datert 13.11.1716 (Inderøy fogderi 1710-1723 Folio 151b-153a).Jeg har ellers notert Kield født i 1625, og Klemmet Kieldsen Grande f. 1662 (og sønn av Kield og hans 1. kone (men her mangler jeg dokumentasjon). Mine opplysninger passer da dårlig med Klemmet som felles barn av Kield og Ragnhild Pederdatter (f. 1657 d. 1719).M v h Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenDagfinn har helt rett. Det er godt det er noen som passer på meg av og til, for her har visst både øya og fingra mine gått litt for raskt i natten den 2/6 :)).. Kjell Olsen Duklets skifte og familieinfo i mitt innlegg 24 har fått innblandinger av skifteopplysningene til personen foran i lista mi ser jeg, og det beklager jeg jo. Den riktige dateringa på skifteopplysningene etter Kjell Olsen Duklet skal være 13/3-1716 og infoen om at barna til Kjell og Ragnhild var deres felles barn, tilhørte også personen over. Det riktige er, ordrett fra skiftet: '......hans etterladte Hustru Ragnild Pedersdatter paa dend ene Samt dend Sl mands etterladte børn neml Klemmed Kields: Grande, gift, Peder Kjelsen 24 Aar og Olle Kields: 18 Aar gl hvilke begge er hiemme, Kirsten Kiedelsdatter boende i Jemteland og Karen Kedelsdatter gifft med Lars Larsen Jørstad......'.Skrivefeil og uteblivelser kan selvsagt også forekomme i skiftene. Berithe Pedersdatter Osen står innført som Berithe Pedersdatter i skifteregisteret men i selve skifteopplysningene er hun blitt til Berithe Hendrichsdatter. I disse opplysningene er ikke hennes sønn, Peder, nevnt i den innledende delen hvor da blant annet familieopplysningene er skrevet inn. Men når jeg leiter videre i skiftet, dukker han opp allikevel, så han er rett og slett blitt glemt innført av skifteskriver'n tidligere i skiftet.Når det gjelder Lars Larsen den yngre, så står han innskrevet med alder 12 år i 1708 (og ikke 17) i skiftet etter faren Lars Olsen Osen og som 24 år gammel i skiftet etter mora Berithe. I 1701 tellinga står han innført som 4 år gammel, og han er døpt 4/10-1696 på side 16 i kirkebok 1 for hele Ytterøy prestegjeld 1692-1717. Hei i natten enda engang fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 26: Clemmet Kieldsen står oppført som sønn av Kield Storgrande ved mantallet som er datert januar 1666. Clemmet er da tre fjerdedels år, og presten har notert at han er født i 1665. Kield har i tillegg sønnen Henning på 12 år. Dessuten står Lars Matsen på 8 år oppført som sønn markert med stjerne, noe som i følge presten betyr at han er fostersønn eller en sønn av bondens avdøde slektninger, eller andre fattige barn han har tatt seg av.Til innlegg nr. 25: I jordeboken for 1668 er det kun to Kjell Olsen i hele fogderiet. Den andre er bosatt på Ouned på Inderøy, er oppgitt som 66 år, og det ser ikke ut til at han har sønner.Et skifte som kanskje kan belyse slektskapsforholdene med bakgrunn i navn og verger, er skiftet etter Erik Matsen Stordal 20.07.1742. Hans kone er Anne Klemmetsdatter og barna er Ole og Kjell Eriksen, begge myndige, Mats 16 år, Klemmet 14 år, tvillingene Ole og Hans på 8 år, Erik 7 år, samt døtrene Berit gift med Jørgen Berg og Anne 14 år. Formyndere for barna er Joen Poulsen Stangerholt, Ole Larsen Oudsen og Ole Olsen Jørstad.Til innlegg nr. 21: Hvordan er linjene fra Anne Larsdatter til Bjørn og Ragnhild Utvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Johan Hopen

Jeg er kanskje langt utenfor tema for denne tråden, men spør likevel:Er det mulig å finne Kield Olsen Duklet sin første kone, mor til Klemmet og Henning - som var født på Storgrande. Hvis hun døde på Storgrande, finnes det kanskje skifte etter henne ca. 1680-1682?M v h Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

BJØRN Utvik, Beitstad.1610-Bjørn Utvik bet. landskyld-(leilending)1628- Bjørn Utvik bet. feskatt.1630-bjørn Utvik bet. garnisonskatt.Følgende er fra Beitstad Bygdebok, trur det var bok nr2, side 8-det er altså fra skiftet på Saugstad i 1695:'da dette skiftet kaster lys over mange slektskapsforhold i tia før det ble ført kjerkebok for Beitstad, skal det tas med her.Arvingene var:I.Avdøde lensmann Mikal Bjørnsen Udvig, som har etterlatt 3 barn: a.Ragnhild, g.m Henrik Nilsen Bartnes, b. Siri, død og etterlater et barn: Mikkel Pedersen. c.Christence, var g m Ole Olsen Ulstad og etterlatt 3 barn: Mikkel, Ole og Marit.II.Arn Bjørnsen Qvamsengs barn: a.Ole Arnsen, borger av Trondhjem, nu i Nordlandene.b. Anders Arnsen, død og etterlatt en dtr Ragnhild, g m peder Valskraa i Overhalden. c. Jonas Arnsen, boende i Lofoten.d. Gunhild Arnsdtr Tessem, død og etterlatt 6 barn: 1.Ole Jakobsen Kolberg. 2. Jacob Evindsen Elnen.(Min parentes her:lurer på om Jacob Evindsen skulle stått som: Evind Jacobsen?).3.Gjertrud Jakobsen i Tromsøen,Nordlandene. 4.Marit Jakobsdtr Lien. 5. Ragnhild Jakobsdtr., død og etterlater ein sønn, Størker Nilsen og ei dtr , Ragnhild Torsdtr.e.Marit Arnsdtr Vikan, død og etterlatt 2 barn: Marit og Sofie Olsdtr. Deres far, Ole Larsen Vikan, var til stede.f. Siri Arnsdtr g m Ole Qvamseng.III. Avdøde Størker Overreins etterlatte barn: a. Bjørn Størkersen, død og etterlatt ein sønn, Kristoffer Bjørnsen. b.Anders Størkersen Aksnes. c.Kristen Størkersen Overrein. d.Gjertrud Størkersdtr, død og etterlatt et barn, Barbra Kristofferdtr., g.m Peder Asp. e.Ragnhild Størkersdtr Laugtug. f.Aase Størkersdtr Hervik. g.Kari Størkersdtr Aksnes.IV. Avdøde Astrid Bjørnsdtr Røsægs etterlatte barn:a. Ingebrigt Utvik, død og etterlatt seg 6 barn:Ingebrigt, Jørgen, Ole Gjertrud, Astrid og Malena.Ben siste (Malena) erdød og etterlater Mikkel, Jon og Ole Olessønner.b.Gunnhild Ingebrigtsdtr Størvold. c.Siri Ingebrigtsdtr, død og etterlatt sønn Ingebrigt Olsen, husmann på Størvold.V.Gunhild Bjørnsdtr Landsem, død og etterlatt: a. Ole Pedersen Holmvik. b.Anders Pedersen Gjelen. c.Malene Pedersdtr Følling. d.Marit Pedersdtr, død og etterlatt ei dtr: Marit Tomasdtr. e.Gunhild Pedersdtr, død og etterlatt 7 barn: 1.Sølvi Torbergsdtr. 2.Ragnhild, g m Peder Ressem.3.Siri Skar.4.Marit Lo. 5.Gunnhild Brørs. 6.Guru Saugstad.7.Inger Hervik.f.Randi Pedersdtr Ressem. g.Beret Pedersdtr Hammer.Dette skiftet viser at Bjørn Udvig hadde 6 barn som nådde voksen alder og ble gift.Da skattematriklen ble satt opp i 1647, var Mikkel blitt bruker.Det var altså Mikal Bjørnsen, som ble lensmann etter faren'.Dette var altså fra Beitstadboka. Bjørn Utvik hadde altså 6 barn som nådde voksen alder og ble gift. På s 9 i boka står det mer om slekta som har med Mosvik å gjøre:'Så ser det ut til at Ingebrigt, sønn av Astrig Bjørnsdtr Røsæg (Sjå IV a i skiftet) har vært eier av Utvik. I skiftet er han gitt Utvik som etternavn.Og 10-10-1689 gir disse skjøte på 2 og 1/2 spann i Utvik til sogneprest Oluf Dorph: Ingebrigt Ingebrigtsen og anders Mikkelsen Udvig her i gjeldet, og Ole Ingebrigtsen Staberg og Jørgen Ingebrigtsen av Mosvigen i Ytterøy prestegjeldAv disse kan vi finne igjen Ingebrigt, Ole og Jørgen som sønner av Ingebrigt Utvik. Anders Mikkelsen må vere g m en av søstrene deres uten at vi veit kven det var av dem'.Vi får da følgende linje fra Beitstad til Mosvik: I.Bjørn Utvik. II. Astrid Bjørnsdtr .m Ingebrikt Røsæg. III.Ingebrikt Utvik. IV.Av Ingebrigt Utviks 6 barn er dese, (a+b), i Mosvik: a.Ole Ingebrigtsen, f. 1657,d 1736. g.m Marit Altsdtr Staberg, f 1656, d 1736. b.Gjertrud Ingebrigtsdtr,f.1654 g med Arn Olsen/Pedersen(?)- brukere av Melvold, Mosvik. De hadde barna: a.Jakob Arnsen Sundset, f ca 1681 Melvold. b.Nils Arnsen, f ca 1682 Melvold, g.m Karen Ingebrigtsdtr f ca 1685. c.Ingebrigt Arnsen,f ca 1677, g.m Golla Jons/Jensdtr i 1713.Sissel B Sørensen spurte om linja fra Bjørn Utvik til ane Larsdtr f 1657 Bjørvik.Fra lija ovenfor, I-Iv, er vi m.a på Staberg med Ole Ingebrigtsen g.m Marit altsdtr i ledd IV.V.Gjertrud Olsdtr Staberg f 1691.-d 1726. VI.Gjertrud Olsdtr Langaunet, f 1726, d. 1767-77, Strinda?Hun var altså g med Lars Olsen Grav, og de fekk:VI:Ane Larsdtr, f 1757.(Synes det er mye som tyder på at dette er riktig, har ikke funnet at Anes mor døde på Strinda).Ane Larsdtrs far, enkemann Lars olsen flytta senere tilbake til Ytterøy, og budde på Bjørviksgjerdet sammen med sin andre kone, Anne Olsdtr, som han ble g m i Verran i 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til Dagfinn innlegg nr. 29: Det er ikke bevart oversikt over skifter før 1689 i dette området, bortsett fra noen spredte forekomster i sakefall og lensregnskapene. Jeg har ikke sett noe på skifte på mor til Henning og Klemmet. I 1645 er Klemmet Grande gift med Marit Eskildsdatter, men han kan jo ha giftet seg på nytt før Henning ble født. Egentlig trenger jo ikke Henning og Klemmet ha samme mor - som sønn av Klemmet Grande vil han bli regnet som sønn på Grande i et mantall selv om han har fått både stemor og stefar.Til Bjørn innlegg nr. 30: Jeg hadde ikke regnet med en så utførlig beskrivelse - det burde nesten vært en egen tråd. Grunnen til at jeg spurte, er at jeg selv er etterkommer av minst 3 av Bjørn og Ragnhilds barn, og har interesse av alle etterkommere. Jeg hadde notert at Gjertrud Ingebrigtsdatter var gift med Arn Melvold, men ikke barna. Hva med Ole Arnsen, 30 år og bruker på Melvold i 1701 - er han en sønn? Jeg hadde heller ingen ting på Ole Ingebrigtsen Staberg, så du skal ha takk for informasjonen. (I parentes bemerket: Anders Mikkelsen Kvam var gift med deres søster Gjertrud og Oles søster Astrid, og bosatt på Hegge i Stod).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenI skiftet etter Arn Olsen Melvold datert 14/7-1694 (fol. 95b-97a i skifteopplysningene for åra 1692-1700, filmrull HF-1879), står det at han etterlot seg kona Gjertrud Ingebrigtsdatter, hennes stesønn Ole Arnsen og deres felles barn: Jacob på 13, Niels på 12, Ingebret på 10, Per på 20 uker, Else på 18, Ingeborg på 15, Marit på 8 og Gjertrud 5 år gammel.* Ole Arntsen Melvold gift med Marithe Olsdatter Kilen, 21/8-1701. I 1701 manntallet står det skrevet om Ole Arntsen på Melvold: 'Nylig gifft og kommen til gaarden'. Paret blir boende på Melvold ihvertfall fram til 1718, og flytter etter den tid til Braset hvor Ole dør rundt 1750, jordfesta 25/1-1750. Ikke skifteopplysninger.* Jacob Arntsen gift med Guru Poulsdatter 2/7-1704. Død på Sundset i 1743, begravd 5/5-1743. Hadde, i følge skiftet datert 23/7-1743 fol. 168b-172a, barna: Arnt Bergstad gift og myndig, Poul gift på Sundset, Peder 21, Eli gift med Torfind Brustad på Ytterøy, Malli 25 år og ugift - på hvis vegne formynder farbror Niels Arntsen Sliper.* Niels Arntsen gift med Karen Ingebrigtsdatter 28/11-1717. Død på Sliper 1748, begravd 1/11-1748. I følge skiftet datert 8/2-1749 fol. 553b-555b (skifteopplysninger fra 1741-1751), barna: Aren 24, Mali gift med Hans Bjørvig, Zara gift med Peder Berg, Gjertrud 26 og Karen på 25. Formyndere Arnt Ingebrigtsen Lilledahl og Povel Sundset.* Ingebrigt Arntsen gift med Golla Joensdatter 7/5-1713. Død på Vennie rundt 1749, jordfesta 9/2-1749. Hadde, i følget skiftet datert 8/2-1749 fol. 544b, barna: Arnt Lilledal, Joen Vennie, Ingebrigt Vennie, Barbro 31 år.* Peder Arntsen Aaring gift med Ingeborg Olsdatter 16/11-1727. Død på Aaring 1743, jordfesta 5/5-1743. I skiftet, datert 22/7-1743, fol. 172a-174a står det at han etterlot seg kona, Ingeborg Olsdatter og søsken: Niels Arntsen Sliper, Ingebrigt Arntsen Opgaard, avdøde Jacob Sundsets barn, halvbroder Ole Arntsen Braset, søsteren avdøde Else Arntsdatter Stor Westres barn, enken Marithe Arntsdatter Sliper og Ingeborg Arntsdatter Hammer.* Else Arntsdatter, gift og død i Stod.* Marithe Arntsdatter gift 24/10-1734 med enkemann Ingebrigt Pedersen Holmen fra Leksvik (han død på Sliper i 1743, begravd 5/5-1743). Død ugift i 1752, jordfesta 17/12-1752. Hun fikk en 'uekte' sønn, Oluf, i 1718 med Lars Christophersen Blomaas.* Ingeborg Arntsdatter, mulig at det er henne som døde på Skavln i 1747, begravd/jordfesta 8/1-1747. Ser ut til å ha vært ugift og barnløs.* Gjertrud Arntsdatter. Skifte, datert 22/7-1743 fol- 165a-166a og auksjonen etter henne på fol. 168a-168b. Død ugift, mulig innført i kirkeboka som Gjertrud Arntsdatter Nachstad i 1743 (i skiftet Opgaard). Hun etterlot seg brødrene Jacob Sundset, Niels Sliper, Ingebrigt Opgaard, Peder Aaring og halvbror Ole Arntsen Braset. Søstre, avdøde Else Arntsdatters barn i Stods prestegjeld: Ingebrigt Nordgaard, avdøde Tarald Tilleboes sønn Hans Taraldsen, Torberg Westre, Gjertrud Andersdatter, avdøde Marithe Andersdatters Guddings sønn Einer Iversen 1 1/2 år. Andre søstre: Ingeborg Arntsdatter på Nervigen og Marithe Arntsdatter Sliper.Kirkebøkene for Ytterøy, 1692-1755, ligger ute på DA, sidetall for kirkehandlingene og eventuelle barn av parene finnes der :))... Hei og god natt/morgen fra Mette :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha Mette! Jeg oppdaget at jeg hadde registrert familien fra skiftet etter Ole, men har lagt dem inn i databasen som Møllevold. Derfor har jeg ikke koblet dem til Ole Ingebrigtsen Melvold. Det var også morsomt å finne opphavet til Else Arntsdatter. Jeg har lurt på hvor hun kom fra! Igjen - mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Johan Hopen

Til Sissil innlegg nr 31, der skriver du: ”I 1645 er Klemmet Grande gift med Marit Eskildsdatter, men han kan jo ha giftet seg på nytt før Henning ble født. Egentlig trenger jo ikke Henning og Klemmet ha samme mor - som sønn av Klemmet Grande vil han bli regnet som sønn på Grande i et mantall selv om han har fått både stemor og stefar.”Jeg får ikke dette til å stemme med ditt innlegg nr 28 ? Var det Kield Storgrande, som var gift med Marit Eskildsdatter i 1645?Hilsen Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg går ut i fra at Sissil mener manntallene fra 1660 tallet når det gjelder Henning og Klemmet.I det første som gjelder før 1666 står Kield, 29 år gammel, innført aleine på gården Storgrande uten sønner, men med tjenestedreng Casper på 14 og knekt Hans på 21.I det andre 'Anno 1666', står Kield innført som 30 år gammel og med sønner Henning Clemmendsen 12 år, * Lars Matsen 8 år og Clemmed Kieldsen 3/4 år gammel.Det betyr at Henning og Klemmet har forskjellige fedre og ikke mødre :)).. Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det var nesten det jeg mente Mette, men jeg gikk litt lenger bakover. Kield Olsen gifter seg tydeligvis med enken på Storgrande mellom 1661 (da Klemmet var bruker på Storgrande) og 1664 da Kield dukker opp på Storgrande, og overtar ansvaret for sønnen Henning. Vi kan med sikkerhet si at Henning er sønn av Klemmet på grunn av navnet. Men det er ingen selvfølge at Klemmets hustru i 1662/63 er mor til Henning. Han er tross alt 12 år gammel. Hans mor kan ha dødd i barsel og faren ha giftet seg på nytt, slik at det KAN være Hennings stemor Kield gifter seg med. Sannsynligvis er hun moren, men muligheten er tilstede for at hun ikke er det.Ved kopskatten 1645 var Klemmet gift med Marit Eskildsdatter. De står ikke oppgitt med barn (kun barn over 12 år ble registrert), men siden det ikke er så lenge siden de overtok gården, kan de ha små barn. Imidlertid blir ikke sønnen Henning født før ca. 1654 - altså 9 år etter kopskatten. Også i dette tidsrommet kan det ha skjedd mye. Marit kan ha dødd i barsel, og Klemmet kan ha giftet seg på nytt.Det er Ytterøen Prestebol som er eier av Storgrande på tidspunktet hvor Kield overtar gården. Dersom jordebøkene for Ytterøen Prestebol finnes for dette tidsrommet, er det ikke umulig at navnet på Klemmets kone, og altså hun som blir mor til Clemmed Kieldsen står oppført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg har dessverre ikke helt oversikten over alt kopimatriell jeg har hjemme som gjelder diverse kilder for Ytterøy og omegn. Men jeg har tatt en rask kikk i flere av Riksarkivets kataloger (regnskap, jordebøker osv) og skal da ved anledning undersøke, hjemme og på Riksarkivet, hva som eventuelt finnes av tilgjengelige kilder som kan være til hjelp. Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei I innlegg 25 spurde jeg etter om det kunne være 2 forskjellige Kield det var snakk om m h til Grande og Wiigen.Fekk vel ikke noe klart svar av noen på det, men har forstått det slik at Kield Olsen Grande og kield Wiigen må være samme mann. Den andre var iflg Sissil B Sørensen:'Den andre er bosatt på Ouned på Inderøy, er oppgitt som 66 år'. Så da kan man vel fastslå at Kield Olsen var på Wiigen i 1701..og at han var på Duklet da han døde/ skifte 1716.Det er meget hyggelig/givende med alle innspill i denne debatten!Er klar over at innlegg nr 30 om Bjørn Utvik si slekt med fordel kunne stått som egen tråd. Hadde tenkt det opprinnelig, men siden Sissil spurte,tok jeg det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Johan Hopen

Bjørn Even: Sissil hadde et svar til deg i innlegg nr 28. Det fantes kun 2 Kield Olsen i hele Fogderiet, og den ene fra Inderøy født ca 1602 er sannsynligvis uaktuell?Sissil & Mette: Jeg var ikke klar over at det var en eldre Klemmet som bruker på Storgrande, før Kield var bruker der. Jeg ser sammenhengen litt bedre nå.Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det stemmer. Kield Olsen Grande må være den samme som Kield Olsen Wigen, og senere på Duklet.Clemmet Kieldsen Grande er jo nevnt i tingboken, og den 23. oktober 1699 står det at 'Joen Huusmand ved Winge søen' er 'Clemedt Grandis suoger'. Mette vet kanskje bedre om Winge søen kan være Wigen, men det kan virke som om Kield Olsen er bosatt hos en datter og svigersønn i 1701?Når det gjelder Bjørn Utvik har jeg ganske mye informasjon om etterkommere, men nå er det jo skrevet så mye her. Er det behov for en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Til Sissil: ja, tror nok mange ville ha interesse av Mer info om Bjørn Utvik sine etterkommere!!Jeg kopierer derfor av itt inlegg nr 30 her, og kaller det: Bjørn Utvik, Beistad,f. sist på 1500 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenSorry Bjørn Even, jeg fikk ikke med meg spørsmåla dine i innlegg 25.Joda, Kjell Vigen og Kjell Duklet er en og samme mann. Det kan man også se ut i fra fadderne for Clemmet Grandes barn. Kjell Vigen (1 gang) eller Kjell Vigens kvinne Ragnhild (3 ganger) er begge to innom som faddere for de fire barna som er nevnt i perioden 1692-1703 i kirkebok 1 for hele Ytterøy prestegjeld 1692-1717.Vingesøen/Venniesøen/Vinjesøen (etc - kjært sted har mange skrivemåter opp gjennom åra :))) var en husmannsplass under Vinge/Vennie/Winje, en helt annen gård enn Wigen/Viigen.I futeregnskapet for Inderøy 1690, er ikke Kjeld innført i 'Extract Offuer Inderøens Fougderie PRO ANNO 1690'. På de to Vennie gårdene er henholdsvis en Clemmet og en Ole innført. På Grande er Clemmet oppsitter og på Vigen er det en Ole.Litt lenger ut i regnskapet under ' Lexrulle Offuer Inderøens Fougderie PRO ANNO 1690', er Kield innført under legdsnummer 36 på gården Vinge, noe som må være en skrivefeil fordi det var Vigen som lå under legdsnummer 36. Vinge lå under legdsnummer 31 og er også her innført med en Clemmet som oppsitter. Den andre Vingegården er øde. Den andre Clemmet sitter på Grande.I 1701 manntallet står Kjell innført som oppsitter på Vigen. Etter det jeg kan skjønne så må flyttingen til Duklet ha skjedd i 1706 en gang, dette fordi Kjell Duklet var fadder til Niels Lillegrands barn i mars 1706 og Ragnhild, Kjell Vigens var fadder til Clemmet Grandes barn i juni 1706. Litt rot og omvendt rekkefølge her, noe jeg tror kommer av at det har gått en stund før presten har innført handlingene i kirkeboka. I skoskatten fra 1711 er ihvertfall Kjell innført på Duklet sammen med kone, 2 barn og 2 tjenere.Marithe Clemmetsdatter Storgrand giftet seg med Jon Jonsen Ilsgjerdet i november 1711, de bodde en stund på Vigen etter at Mariths sannsynlige besteforeldre Kjell Olsen og Ragnild Pedersdatter hadde flyttet derfra.Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenDet gikk visst litt fort i natten for både øyne og fingre igjen :))..Flyttingen for Kjell og Ragnhild må ha skjedd mellom 1704 og 1706 engang (og ikke i løpet av 1706), da stemmer også innførslene om gårdsnavnene :))... Ragnhild, Kiel Vigens var fadder for Niels Grandes datter i april 1704 og Kjeld Duklet var fadder i mars 1706 som nevnt over. Clemmet Grande hadde ingen barn til dåp i juni 1706. Hei igjen og god natt fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg har vel ikke funnet noe matnyttig enda, men dette er det jeg foreløpig har fått undersøkt.I Lensregnskapet 1650-1651, er kun Clemmet nevnt på den ene Grande gården (på den andre Grande gården er Hans oppsitter og på Lillegrande, Ole). Det er også bare Clemmet som er skrevet inn i Alminnelig jordebok og skattemanntall fra 1661 og i Amtregnskapet for 1662, jordebøker. I Matrikkel 1668 er, som vi allerede vet, Kiel Olsen på banen. Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.