Gå til innhold
Arkivverket

[#41385] Hvem var Hans Luth som var gjestgiver i Bøvågen på Radøy på 1700-tallet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som kjenner til opphavet til Hans Luth i Bøvågen. Han skal visstnok ha kommet fra Bergen, men han trenger ikke nødvendigvis å være født der. Nedenfor har jeg klippet ut en tekst om familien:Elsa Margreta Schrøder, Bø (), f.kr. 1748, gift 1774 med Hans Luth. Dei tok truleg over over drifta etter foreldra hennar sist på 1770-talet. Men først i 1784 fekk Hans Luth kongeleg løyve til å driva gjestgjeveriet med tilhøyrande ”holde et Giestgiverie, og de Reysende med fornødne Logementer samt Spise-og Drikkevare til nødtørftighed og for en billig Betaling” mot å betala to dalar årleg til statskassen. Han skulle ha rett til å ”brøgge Øl til Giestgiveriets fornødenhed, men skal derimod aldeles forbuden at brænde Brændeviinde, saa som han bliver pligtig - - - udi nærmeste Kiøbstæd sig at tilhandle”. Vidare hadde han plikt til kvar haust å kjøpa 20 tønner (to tonn) godt korn som han skulle ha på lager frå september til mai månad. Born: a. Lars Kristian f. 1777. b. Aksel Lamberg f. 1780. c. August Olai f. 1781, til Bergen, d. 1846 på Bergen. d. Kristiana Birgitte f. 1783. e. Hans Jungian f. 1785. f. Andreas Lamberg f. 1788. I 1790 selde Hans Luth handelsstaden til Herman Ditlef Jansen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kenneth.Her er en Hans Luth i Borgerrullene for Bergen. Han er skipper og født i Bergen.LenkeJeg vet ikke om dette er samme mann. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og takk for tips. Jeg tror ikke at kandidaten din er den rette. Til det vil mest sannsynlig alderen være for høy. Flere tips mottas med takk. Jeg har heller ikke funnet Hans Luth eller kona i 1801 tellingen noe som også kunne ha hjulpet meg videre.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ser ut til at eg tok feil. Lamberg-namnet skriv seg kan hende frå kona si mor (og då har vi kan hende dåpen til Else Margrete her): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er vielsen til Hans og Else Margrethe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=manv1759&gardpostnr=750&merk=750#ovre>Lenkeog dåpen til barna i Manger2408 Lars Christian m Hans Luth* Else Margrethe Luth Bøevogen 17770503 Axel Lamberg m Hans Luthe Else Margrete Schrøder 17800508 August Olai m Hans Luth Else Margrethe 17811611 Christiana Birgitta k Hans Luth Else Margrethe Schrøder 1783 0611 Hans Jungian Schrøder m Hans Luth Else Margrethe Schrøder 17852601 Andreas Lamberg m Hans (Sr.) Luth Elsse Margarethe 1788PS, jeg begynte å interessere meg i debatten fordi jeg har notert tidligere at August og Axel bodde i huset vårt i 1801.og her er August, Axel, Lorentz og Hans i 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans Ludt er nevnt i Bergen Bys Historie II s. 540, med referanse til Jan Henrik Munksgaard; 'Registreringsrapport for Hordaland'. En annen ting som er nevnt i BBH er at navnet Ludt (Luth) er avledet av det hollandske Luyden; og da er nok denne avledningsrekken forklaringen på at under 'Døpte i Bergen' så finnes de både som Luden / Lude / Ludt / Luth. Jeg tror forøvrig at Peder Pedersen i Kjellersmuget kan være Hans' far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takker for alle gode tips! Når det gjelder kandidaten til Bjørn så denne meget lovende ut. Dessverre er det skifte etter foreldrene i 1754 og da er det kun en datter som arver dem. Sønnen Hans som da skulle ha vært 10 år er ikke nevnt og er mest sannsynlig død som barn. Jeg har derimot en annen teori om hvem Hans Luth kan være, men jeg kan foreløpig ikke bevise det. Lars Larsen Fjøsne f. ca. 1686 d. 1749 gift 1724 med Anna Lamberg f. 1701 d. 1758. Det ble holdt skifte etter henne på Tråvik i Kvinnherad den 26. juni 1758. Hun etterlot seg flere barn deriblant sønnen Hans Lude (Luth) Larsen Fjøsne som var 15 år og umyndig. Denne Anna Lamberg var søster til Anna Christine Lamberg f. 1709 gift 1747 i Kvinnherad med Hans Schrøder f. 1713 i Bergen. Disse bodde som gjestgivere i Bøvågen og var foreldre til den tidligere omtalte Else Margrethe f. 1748 som var gift med Hans Luth.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etneboka IV tar først for seg gården Fjøsne fra Lars Larsens bror; Johannes Larsen er bruker, så jeg finner ingen opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er Johans og kone Ragnille LenkeEtnesoga I. Det var to brukere på Fjøsne på 1600-tallet; Abraham og Johans/Johannes/Hans. Johannes' bruk var de tildligere brukerne Aslak 1563-1591, Jens 1597-1602, Knut 1605-1628, Enkja 1628-1630 og Johannes fra 1628.Kontribusjonsskatten 1646:'Fiøsne Smør 3 Løb huder 3.Abrahamb bruger Smør 2 Løbr 2 HuderHanns bruger Smør 1 Løb hudr 1Loeds Eierne:Kong. May. Smør 2. Løb. hudr. 2Capetelsgoeds i Bergen. Smør 1. Løb. hudr. 1.Huer bøger sin part.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant denne rekken (men går ikke god for den):Margrete Sofie Lude (1747- ) sine aner:1. Trond Sigurdssønn Seim gm Karen Kold, Nes i Ryfylke2. Kristoffer Rustung (1500-65), admiral hos Erkebiskop Olav Engebrektsson gm Karen Skanke (datter til prest i Trondheim Knut Pedersen Skanke og Dorte Adelsten) Fikk gods i forlening, bl.a. Æbeltoft kloster3. Else Tronds gift 3 ganger, siste gang med Scotske godseieren Aders Mowat4. Axel Moat (1592-1661) godseier, admiral, vokste opp på Hovland på Tysnes. Fikk barn med Margrete Eriksdatter Dall, Brandvik på Huglo.5. Anders Mowat Helvik fikk Helvik grd av faren6. Margrethe Andersdatter Helvik (1669-1746 ble gift med Christian Tidsen Lamberg, (1666-1783), birkefogd på Rosendal Baroni.7. Sofie Amalie Lambergm (1705-54, ble gift med matros Peder Lude (1718-53)8. Margrethe Sofie Lude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har du Sunnhordlandsslekter? Der står det mye om Lamberg-slekten, også om giftemålet med Lars Larsen Fjøsne, og sønnen Hans Ludt f 1745. Jeg kan evt sende det som e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for tips!Jeg har sett i Sunnhordlandsslekter idag. Men det står ikke noe om hva som skjer med Hans Ludt / Luth f. 1745. Dermed er jeg like langt.MvhKenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.