Gå til innhold
Arkivverket

[#41552] Kristiansand: Familien Falk (Falch) hvem var disse?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Ottesen

Enkemann Tønnes Thorkildsen Falch døde 87 år gammel 30. mars 1799 og ble gravlagt i Kristiansand 2. april.Jens Pedersen Falch døde ikke i Kristiansand 1814 (det kunne ha vært forklaringen på oppsigelsen av borgerskapet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk Odd! Ja så nå har vi et 'fydigere' Navn på Vår Los Tønnes. Nemlig Tønnes Yhorkildsen Falch.Hjelper dette oss videre mon tro? Er det noen Falk eksperter der ute som kan hjelpe meg? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Skulle vært meget interessant om noen kunne hoste opp dokumentasjon på hvem denne Thorkild (Tønnes Falcks far) måtte være, men jeg prøver meg med følgende spekulasjon:(Men nå bør Oddbjørn komme på banen, med eventuelt utfyllende opplysninger til innlegg 37 i tema 40654 Lenke )Stamfaren til Ny-Hellesund-Falckene, Rasmus Nielsen Falck (1659-1719), med svensk opphav, inngikk ekteskap nr. 2,etter 1696. Ektefellens navn skal være Gury Torchildsdatter (død 1743).Dersom dette ekteskapet resulterte i barn (som ville være født omkring 1700), vil det være meget naturlig at mor-fars navn Torkild ville vært brukt.Svakheten ved denne spekulasjonen er at Tønnes Torkildsen Falck ser ut til å være født omkring 1714, (87 år i 1799) , og da vil en far, som tidligst skal ha vært født i 1696 vært i yngste laget.Men det er vel heller ikke utenkelig at Gury kan ha hatt både ekteskap og barn før hun ektet Rasmus Nielsen Falck. – Og at Falck-navnet eventuelt ble advent av disse.Selv om det er tvilsomt at Tønnes Thorkildsen Falch sin far (Torkild) kan ha vært ha vært bror, eller halvbror til losoldermannen Gunder Rasmussen Falch (og Mari Rasmusd), så kan det tenkes at de tilhørte samme hus (Falck av Ny-Hellesund).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Flott at Odd fandt Tønnes under døde i Kristiansand, jf. innleggene i den relaterte debatten LenkeHvis alderen som er angitt ved dødsfallet er bare noenlunde riktig og Tønnes er født i Kristiansand, så er det visst ikke mye mer å gjøre, siden kirkebøkene der gikk med i den store bybrannen i 1730-årene (har ikke det presise året her, men det kan lett slås opp).Foreløpig har jeg ventet forgjeves på boka om Langfeldt-slekta fra biblioteket som Oddbjørn siterer fra, jf. innlegg 28. Men jf. Søgneboka, bd. 1, s. 195 var barna til Rasmus Nilsen Falck (ca 1660-1719) og Guri Torkildsdtr.(død 1743):NN gift m Lars Davisen VarbergNils 1698-1721Aase gift 1. Tollef Christoffersen Rislevik i Oddernes (Dette er faktisk på Flekkerøya)Torkel 1706, død ung (ikke fler opplysninger om ham, desverre, men han har antakelig ikke fått barn, siden denne lista for meg ser ut til å bygge på et skifte)Gunder gift med Dorotea Magdalena Markusdtr. ReimertMaren gift med Christen Markussen ReimertRasmus hadde ikke barn med sin første kone, Kirsten Hansdtr. (død 1696).Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Iver (innlegg 28), som etterlyser flere opplysninger fra meg, så må jeg dessverre beklage: Jeg vet ikke mer om Falck-slekten i Ny-Hellesund enn det jeg allerede har formidlet.Som både Iver og Gine (innlegg 29) er inne på, blir det nok vanskelig (i hvert fall med holdbare bevis) å få koblet Tønnes Torchildsen Falck til Falck-slekten i Ny-Hellesund. Jeg ser det imidlertid ikke som usannsynlig at der er en kobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Tønnes Tønnesen Ulesund er nevnt av Jan Frode et par ganger tidligere i denne debatten som fadder for Elisabeth Tønnesdatter Falcks barn. Det burde vel være interessant å prøve å finne ut om han var en slektning. Han giftet seg 27/9 1773 i Kristiansand (tituleres da 'Mons.') med 'Mademoisselle Mette Jacobsdtr. Stousland', som vel var fra Søgne: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Ja, skifte er vel en mulighet, men antakelig finns det ikke siden fledføringskontrakten vel gjerne ga dem som tok ansvaret for den gamle eller syke fikk hans/hennes eiendom og løsøre som kompensasjon? Men kanskje selve kontrakten eksisterer? Karl Leewy må jo ha funnet den i papirer fra Kristiansand fra 1796 (jeg vet ikke akkurat hvor en finner disse, men det vet sikkert arkivpersonalet).Jan Frode, har du sjekket selve vielsen til Elisabet og Jens eller 'bare' den i Digitalarkivet (jf. lenke i innlegg 1)? I sistnevnte står det jo ikke noe om forlovere som ellers kunne være et spor.En laaang vei kunne være å bla bakover i kirkeboka over døde i Kristiansand på arkivet og forsøke å finne Tønnes Falchs kones dødsfall, som antakelig er skjedd her siden både Tønnes og datteren ser ut til å høre til i Kristiansand. Det må jo være skjedd etter ca.1756 da datteren ble født og altså før 30. mars 1799 når Tønnes dør som enkemann.....Hva med fadderne til barna; har du navnene på alle? Mormoren, Tønnes' kone, kunne jo være blandt dem?Jeg finner tre barn av ekteparret på FamilySearch: You searched for: Kristiansand, Vest-Agder, Norway Father: Jens Pedersen, Mother: Elisabet 1. Peder JENSEN JEPPESTOEL - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 18 Nov 1780 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 2. Peder JENSEN JEPPE STOEL - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 05 Apr 1778 Kristiansand, Vest-Agder, Norway 3. Tonnes JENSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 21 Nov 1775 Kristiansand, Vest-Agder, NorwayJeg finner ikke Peder, Anders og Christian som er nevnt i din Debatt nr. 41801, men altså en sønn Tønnes (nr. 3 ovenfor) som er født nokså snart etter ekteparret Jens og Elisabet giftet seg. Kanske hans faddere er de mest interessante? Uansett kunne det kanskje lønne seg å legge ut datoer og faddere på de barna du har opplysninger om?Jeg har litt smak for dette med Ullerøen (er vel det samme som Ulveøen som nevnes i innleg 5?) i Vestre Moland, siden1. Brudgommens far kom fra Skalle i Vestre Moland jf. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=41562&sok=jan+frode&startnr=&antall=&spraak=&nr=5&antinnlegg=8#anker>Lenke2. Dette er et lossamfund som Falch'ene og Langfeldt'ene fra Søgne giftet seg inn i (jf. bl.a. Elisa Tandberg, Ingeniørfamilien Swensen fra Vestre Moland, Oslo 1954, bl.a. s. 17 hvor en Rasmus Christensen Ullerøen ble gift med Dorothea Magdalene Gundersdtr. Falch på Holmen i 1793 (kanskje hun er datter til Gunder gift med Dorotea Magdalena Markusdtr. Reimert jf. mitt innlegg 29?).Det finns også en Langfeldt-forbinnelse (og dermed kanskje også en linje til navnet Falch)bl.a. her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Rettelse (får slutte med å skrive om natta!): Jeg finner ikke noen Jens, Anders og Christian blandt parrets barn på FamilySearch - Peder fandt jeg jo to stk. av....ZZzzz Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Håper ikke jeg blir en debatt-dødare som utelukkende hiver innpå nye spekulasjoner, (se innlegg 28), men en ut fra en detalj i innlegg 36, oppdaget jeg noe interessant.Ulvøen og Ullerøen er dreier seg nok om helt forskjellige steder.Jeg har gått ut fra at Ulvøen (Ved nåværende Ulvesund) ligger i Vestre Moland, ved innseilingsleia til Kristiansand østfra (Ulvøen 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10926&gardpostnr=34&personpostnr=659&merk=659#ovre>Lenke ) Et typisk bosted for loserUllerøe, derimot er ved innseilingen til Farsund, nord-vest for Lindesnes fyr, i Spind som ligger Vanse prestegjeld. (Ullerøe 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kanskje sitter noen der ute på informasjon om Los Tønnes Torchildsen Falck, som har kommet inn senere på debatten? Hva vet jeg ,men hva er veien å gå nå for å finne opphavet hans og ting rundt ham som person ekteskap,barn etc ? Enkemann Tønnes Thorkildsen Falch døde, som omtalt over ,87 år gammel 30. mars 1799 og ble gravlagt i Kristiansand 2. april. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 33 (Oddbjørn). Det pågår en interessant debatt her ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52398&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=42&antinnlegg=8#anker>Lenke ) der man nærmest slår fast at Tønnes Tønnesen IKKE er sønn av Samuel Tønnesen. – Så fadderen (innlegg 8 og 24), Tønnes Tønnesen Ulesund/Ulvesund, behøver slett ikke noe blindspor likevel m.t.p. slektskap til Tønnes (Torkildsen/Torgiesen?) Falch. (Her er den feilaktige koblingen (mellom Samuel og Tønnes) som avstedkommer dette problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Iver (33) har ret i, at det måske lønner sig at kigge lidt mere på Tønnes Tønnesen Ulesund i den anden debat. Det er 100% sikkert nu at han IKKE er søn af Samuel Tønnesen (en gren af Dedekam-slægten), men stammer fra Ulvøysund i Vestre Moland.Jeg kan ikke umiddelbart set noget slægtskab med Tønnes Torkildsen Falch, der må være født ca. 1714. Jeg vil dog ikke helt udelukke at han f.eks. kan være en farbror (selvom jeg ikke kan forklare Falch-navnet):Tønnes Tønnesen Ulesund (1751-1818) var søn af Tønnes Torgiesen (1723-57), som var søn af Torgie Tellefsen (1677-) og Asgier Aamundsdatter (1684-1759). Det mærkelige ved dette sidste par er at de får en del børn i Vestre Moland, men at der er et stort 'hul' mellem nummer 2 (Ingeborg f. 1708) og nummer 3 (Aamund f. 1717) - som om de har opholdt sig udenfor sognet i denne tid. Kan man forestille sig at de har 'avlet' Los Tønnes Torchildsen Falck i denne periode?mvh tb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.