Gå til innhold
Arkivverket

[#41688] Slektsnavnet Taur (Kristiansand-Stavanger-Risør-Holt)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Den tanken har også streifet meg. En annen ting er at avstanden til Danmark kanskje var kortere enn vi skulle tro. Et skifte fra 1780 som ellers ikke er relevant her, har følgende: Skifte 26.10.1780: Anders Danielsen Dusevik + enk. Barbro Hansd. 1) Broderen Daniel Danielsen 2) Halvbror Rasmus Danielsen 3) Halvsøster Ragnille Tollefsd. umynd. nu værende i Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Knut sandblost

Ser at jeg har gått glipp av en svært spennende debatt her, men det er jo aldri forseint å putte inn ett innlegg!Jeg mener bestemt å ha hørt at innad i familien Taur ble det sagt at slekten opprinnelig skulle ha vært en tysk adelsslekt, som måtte rømme landet pga krigsuroligheter.Jeg har også trodd at Ole Gunerius Jensen Lenke også var en av Jensinius Taurs sønner i andre ekteskap. En av døtrene til Ole Gunerius var Jensine som ble gift med Gustav Tellefsen, som startet klesbutikk i Tvedestrand. Da denne ble lagt ned for noen få år siden var den byens eldste forretning. En etterkommer (sønn?) av ekteparet Tellefsen hadde forøvrig mellomnavnet Taur.Til slutt en liten historie hentet fra Knud Knudsens Livsminner: 'En annen gang blev det leven i huset, da en 'moderne' skrædder hadde kommet til, midlertidig å løse fars gamle efterliggende mester, Nils Grændstøl, av. Den nymotens skrædder, Jens Taur, hadde måvite sat ligge-krage på min trøje, som skik og bruk var. Men da far fik se den, blev den øjeblikkelig 'kondemneret' og kjænt umulig å være, og jeg måtte selv, med tungt hjærte, gå med den tilbake til den kjætterske og lovbrytende skrædder og få ham til å gjøre kragen om fra liggende til stående. Stå-man måtte jeg ha likesom enhvær bondegamp i bygden og ikke hænge-man eller -faks, slik som storkarshestene, Jacob Aalls og Gyldenpalms.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort fra at Ole Gunerius Jensen er Jensenius Taurs sønn. Den aktuelle ministerialboka for Holt er skannet og lagt ut her (Ole Gunerius må være f. ca. 1830), men akkurat vil ikke kirkeboksidene komme opp.Når det gjelder ryktet om den tyske adelsslekta, har jeg også hørt det - men de kildene som er tilgjengenlige til nå, kan ikke bekrefte det. Det må i så fall ligge lengre tilbake i historien.Ellers var det jo en artig Knud Knudsen-anekdote!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Joda, Ole Gunerius var s. a. Jensenius Taur og hans andre kone. Han var f. 23/9 og døpt 24/10-1830. Familien bodde da på Trosserød under Vestre Godderstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut sandblost

Det fortelles noen anekdoter om Sten Taur i Dengang på våre kanter 1985. Det heter her at 'navnet Taur skal være kommet frå Nord-Tyskland/Sønderjylland. Ifølge Peder Modalen skulle slekta stamme frå ein adelsmann som var blitt nødt til å flykte frå heimstaden.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunnar. Da har vi plutselig fått en betydelig utvidelse av Jensenius Taurs etterslekt i Holt/Tvedestrand.Til Knut: Jeg lette litt i 'arkivet' mitt og fant faktisk det aktuelle heftet - med Egil Fianes samling av anekdoter. Jeg vet ikke om det er mulig å få bekreftet/avkreftet den påståtte adelstilknytningen til Nord-Tyskland/Sønderjylland. I så fall må det dukke opp noen 1600-tallskilder som kan fortelle noe om herkomsten til den Ib Henrichsen Taur som blir borger i Kristiansand i 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lenke til Jensenius Taurs sønnedatter Jensine og ektemannen Gustav Tellefsen i 1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0914&kenr=005&bnr=0061&lnr=00>Lenke. Som vi ser, bor de da på Stornes.Gustav Tellefsen var for øvrig sønn til Tellef Johnsen Stornes og Gjertrud Gurine Gustavsdtr. Morfaren hans var Gustav Thorsen, som igjen var sønn til Thor Gustavsen - hammermester Gustav Jensens sønn. Sistnevnte var så sønnesønn til Gustav Lucassen (som var hammermester på Baaselands Verk i første del av 1730-årene - se bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Gustav Jensen var dattersønn til Gustav Lucassen. Han var nemlig sønn til Berthe Gustavsdtr. og Jens Hansen (som også var hammermester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Funderte litt over navnet på en av Jens Ibsen Taur og Elen Morups sønner; Hartvig Godsen. Godtzen var vel i sin tid en fornem Stavangerslekt, og på sidene til NSF fant jeg faktisk en Hartvig Sørensen Godtzen som res. kap i Stavanger Domkirke 1681 - 1733.Videre finner jeg på FS at Hartvig Soerensson Godtzen (1649 - 1733) var gift med Elen Henrichsdotter Reimer (1661 - 1722). Det listes opp elleve barn etter dem, bl.a. datteren Elisabeth (1694 - 1773) som ble gift med Morten Laursen Morup (1693 - 1744). Ifølge FS var han også kapellan.Disse kan kanskje være foreldrene til Elen Morup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Fra kirkebok Stavanger Dom. døpte: 30.05.1726: Elen,foreldre: Morten Morup, Rector Scholæ Stav., Elisabeth Hartvigsdtr. Godtzen.Faddere: Hr. Hartvig Godtzen, Sorenskrifver Henrich Godtzen, Sorenskrifver Ulrich Friderich Leth, Mad. Sal. Bigums, Mad. Johanna Margreta Smithis, Mademois. Johanna Hartvigsdtr. Godtzen.Viet 14.09 1745: Jens Ibsøn Taur og Elen Mortensdtr. Morup. 'Hjemme i Huuset efter Kongens allernådigste Tilladelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss like godt fortsette med et skudd fra den andre enden av slektstreet. Jeg fant nettopp nok et barn fra Jensenius Igsen Taurs 2. ekteskap - den førstefødte i det forholdet: Jens Severin, f. i Holt 1/4 1828 (døpt 20/4). Foreldre: Skrædder Jens Tour og Tobine Jensdatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmert 15. mai 1828: Ebenius Jensen, 17 3/4, Solberg. Foreldre: Jens Thaur og Oste Steensdtr. (må være identisk med Ib, som var til stede ved masovnsmordet).Konfirmert 8. november 1829: Stine Jenseniusdtr. Soelbergeje, 16. Foreldre: Jensenius Ibsen Taur og Aase Steensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nok en brikke på plass. Jeg har prøvd å lete etter ev. ekteskap for Jensenius Taurs barn Stine og Jens Severin - foreløpig uten resultat. Og for Morten Morop Taur har jeg verken funnet konfirmasjon eller ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Under rettsaken mot Johannes Larsen våren 1819 heter det om Jeninius Taur: 'Skræder af Profesion sagde sig 37 Aar gammel opholdende sig som Enkemand med ham boende 4 Børn i kummerlige Omstændigheder paa Gaarden øvre Soelberg i Sognet.'Det er listet opp seks barn i Jensinius Taurs første ekteskap. De fire som var hjemme i 1819 må ha vært Christian, Ib, Stine og Steen. Den eldste av barna, Johannes (f 1802) var 17 år gammel og kanskje flyttet ut da. Men Morten Morup (f 1806) ville ha vært under konfirmasjonalder i 1819. Han vokste kanhende ikke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble altså offeret fra masovnstragedien oppkalt - selv om navnet altså heller ikke denne gangen fikk leve videre. Ellers registrerer jeg da at det er hele 34 års aldersforskjell mellom Jensenius Taurs eldste og hans antakelig yngste sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.