Gå til innhold
Arkivverket

[#41688] Slektsnavnet Taur (Kristiansand-Stavanger-Risør-Holt)

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I FS (IGI) fant jeg nettopp dåpen til to døtre av Jensenius Taurs eldste sønn, Johannes, og kona hans, Siri Gullovsdtr. Bjelland:Døpt i Tromøy 26/2 1832: Anne Johanne. Foreldre: Johannes Jensen og Siri Gullofsdtr.Døpt i Tromøy 12/3 1837: Gunhild Thomine. Foreldre: Johannes Jensen Tauer Salterøe og Siri Goulofsdtr.Johannes Jensen Taurs 'tilleggsnavn' ved den siste dåpen antyder nok bostedet: Saltrød, som ikke ligger på Tromøya, men på fastlandet innenfor, i nærheten av Mørfjær og Neskilen (nåværende Eydehavn). I midten av 1830-årene vokste tettstedet Saltrød fram rundt gården med samme navn, og sammen med Eydehavn utgjorde stedet det befolkningsmessige sentrum i Stokken herred i perioden 1912-1962. Bygda Saltrød var fra 1830-årene av og fram mot århundreskiftet preget av skipsbygging, sjøfolk og håndverkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den yngste datteras dåp fra skannet kirkebok for Tromøy: Lenke.Innførselsteksten viser at også Johannes Jensen Taur var skredder.Ved vielsen i Holt knyttes Siri Gullovsdtr. til gårdsnavnet Bjelland. Det mest nærliggende er da å tenke på Bjelland i Holt, selv om jeg ikke kan få plassert henne der. Et alternativ kan selvsagt være Bjelland på Tromøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Siri Gullovsdatter: Det skal nok være Bjelland i Holt. Hun kan ha vært søster til Gunhild Gullovsdtr. (f. 1797), som i 1824 giftet seg med min tipp-tippoldefars bror, John Jensen Bjelland. I så fall het Siris far Gullov Olsen. Jeg vet ikke noe mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå ser jeg av den skannede kirkeboka for Holt at Siri og Gunhild Gullovsdøtre var søstre. Gullov Olsen er nemlig oppgitt som far for begge. Matros og ungkar John Jensen Bjelland og Gunhild Gullovsdtr. giftet seg i Holt 5/12 1823. Ingen steder gis det noe direkte holdepunkt for hvor Gullov Olsen kom fra. Ved Johns og Gunhilds vielse var begge forloverne fra Bjelland. Ved Johannes' og Siris vielse var den ene fra Bjelland. Den andre var Anders Pedersen Nævestad (kanskje sistnevntes adresse kan være en pekepinn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på sin plass å summere opp det vi til nå vet om skredder Johannes Ibsen Taurs barn.I 1. ekteskap med Aaste Steensdtr.:(Jeg bruker det forenklede patronymet Jensen/Jensdtr.)1. Johannes Jensen Taur, f. 1802 i Risør; g. 1825 i Holt m. Siri Gullovsdtr. Bjelland, f. ca. 1799. Barn: Anne Johanne, f. 1832 i Tromøy sogn (Saltrød), Gunnild Thomine, f. 1837 i Tromøy sogn (Saltrød). Johannes Jensen Taur var skredder, og familien må ha flyttet fra Holt til Saltrød en gang mellom 1825 og 1832. Hadde antakelig flere barn (f. enten i Holt eller i Tromøy sogn).2. Morten Morup Jensen Taur, f. i Risør 1806. Antakelig død som barn - enten i Risør eller Holt.3. Johan Christian Jensen Taur, f. i Holt 1808, død 1919 etter å ha blitt kastet i den brennende masovnen på Næs jernverk.4. Ib (Ebenius) Jensen Taur, f. i Holt 1810; død samme sted 1836. Skredder.5. Stine Jensdtr. Taur, f. i Holt 1813; konf. samme sted 1829. Videre skjebne ukjent.6. Steen Jensen Taur, f. 1816 i Holt; g. 1857 i Holt m. Inger Kittelsdtr., f. 1836. Steen Jensen Taur var skredder. Barn: Anne f. 1858 i Holt, Jens f. 1861 i Holt, Kittel f. 1867 i Holt, Inger f. 1870 i Holt, Ebenius f. 1873 i Holt. Barn i 2. ekteskap m. Ellen Tobine Jensdtr.:7. Jens Severin Jensen Taur, f. 1828 i Holt; konf. samme sted 1843. Videre skjebne ukjent.8. Ole Gunerius Jensen Taur, f. 1830 i Holt; g.m. Gunnel (Gunhild) Andersdtr. Ole Gunerius Jensen var skredder i Tvedestrand. Barn: Jens Anthonius f. ca. 1860 i Holt, Elevine Caroline, f. ca. 1861 i Tvedestrand, Ingeborg Oselie f. ca. 1864 i Tvedestrand, Jensine f. etter 1865 i Tvedestrand.9. Aase Gurine Jensdtr. Taur, f. 1833 i Holt, død samme sted 1839.10. Johan Christian Jensen Taur, født og død i Holt 1836.--------------Det ser altså ut til at alle de av skredder Jensenius Taurs sønner som rakk å bli voksne, også ble skreddere!Foreløpig 'mysterium': Hva skjedde med Stine og Jens Severin etter konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Jensen Taur og Siri Gullovsdtr. tar åpenbart en omvei til Saltrød. Kirkeboka for Holt viser nemlig at de ikke så lenge etter bryllupet, nemlig 31/10 1825, flytter til Flosta. Så vidt jeg kan se, får de ingen barn der - så det er ikke sikkert de har blitt der så lenge.Det er ellers stor utflytting fra Bjelland i 1820- og 1830-årene. For å ta Taur-familien først, så flytter Pige Stine Jenseniusdatter Solbergeje, 18 1/2 år gammel, til Øster Skare i Tromøy sogn 26/6 1832. Skare ligger helt øst på Tromøya (avstanden til Flosta er ikke så stor).Ellers flytter to av svigerinnene til Johannes Jensen Taur også: Maren Gullovsdtr. Bjelland og ektemannen (en annen av min tipp-tippoldefars brødre, matros Jørgen Jensen Bjelland) flytter til Arnevik i Flosta 30/8 1830. 9/10 samme år flytter Inger Gullovsdtr. Bjelland til Barbu. Jeg kan jo i samme rennet nevne at nok en av min tipp-tippoldfars brødre, matros Jens Jensen Bjelland, flytter i 1826 (4/11). Og destinasjonen er Flosta (Dahl - midt mellom Arnevik og Narestø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo en liten tilsnikelse å la Stine Jenseniusdtr. flytte fra Bjelland! Hun flyttet selvsagt fra barndomshjemmet, Solbergeie.Jeg fant forresten nettopp to av søstrene til Johannes Jensen Taurs kone i ft. 1865. Begge bodde da på Arnevik i Flosta, og begge var enker: Den før nevnte Maren Gullovsdtr., samt Berthe Gullovsdtr. Og begge hadde som oppgitt fødested Østre Moland prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har omtalt flere av svigerdøtrene til Jensenius Ibsen Taur, kan jeg jo også ta med noen opplysninger om Steen Jensen Taurs kone, Inger Kittelsdtr. Hun var altså hele 20 år yngre enn sin mann (dvs. f. 1836), og jf. Egil Fiane (Årbok - historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand 1985), var hun fra plassen Modalen u/Fosstveit i Holt. Foreldrene hennes levde fremdeles i 1865: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine Jensdtr. gifter seg 20. desember 1850 på Hisøy, 37 år gammel, med den 52 år gamle enkemannen Tellef Tellefsen fra Stølsviga. Hun er oppgitt f. i Holt prestegjeld, og faren er J. Tauer: Lenke. Det er mulig det er jeg som er litt 'blind' her, men jeg har problemer med å tyde Tellefs yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg så vende tilbake til den første kjente Taur: Ib Henrichsen Taur.Han ble altså borger i Kristiansand 1695 og var kjøpmann og skipper med eiendommer av betydelig størrelse i byen. Det er ting som tyder på at han på et tidligere tidspunkt kan ha oppholdt seg i Arendal. Han var gift med Helje Jensdtr., datter til trelasthandler Jens Michelsen på Asdal. Ib Henrichsen Taur døde i Kristiansand i 1721. Øvrige opplysninger fra før 1734 er selvsagt blitt vanskeliggjort ved at de eldste kirkebøkene for Kristiansand gikk tapt under den store bybrannen det året.I den muntlige tradisjonen i Holt skal skredder Jensenius Ibsen Taur ha vært etterkommer av en rømt tysk adelsmann ved navn Taur. Det er ingen grunn til å feste overdreven tillit til et slikt rykte, men det er jo selvsagt interessant å prøve å finne ut av hvor Ib Henrichsen Taur hadde sitt opphav. Et mulig farsemne kan være den Hendrich Ibsen som er nevnt i borgerrullen for Kristiansand med borgerskap i byen fra 1672 eller tidligere.Ellers kan det muligens være fruktbart å undersøke om det er mulig å finne flere opplysninger ved å gå via Ib Henrichsen Taurs svigerfamilie på Asdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jensenius Ibsen Taur giftet seg altså andre gang i Holt i 1821 med Ellen Tobine Jensdtr. Men så langt jeg kan se av kirkeboka, har de ikke fått døpt noe barn i Holt før 1828. Og deretter kommer barna forholdsvis tett. Med unntak av sønnen Johannes som giftet seg i Holt i 1825, er det heller ikke funnet noen andre spor etter denne familien i Holt mellom 1821 og 1828. Jeg mener derfor det er sannsynlig at familien flyttet ut av Holt etter at Jensenius giftet seg andre gang, for så å flytte tilbake igjen senest 1828. De 'burde' nemlig ha fått et par barn i perioden 1821-1828. Men dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner.Her er for øvrig dåpen til Johan Christian Taur som tidligere er funnet gravlagt (se innlegg 74). Han er altså f. 5/10-1835 og d. 30/1-1836. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=811&idx_id=811&uid=ny&idx_side=-140>LenkeOg her er dåpen til det sistefødte barnet, Elenia Amalia Taur, f. 19/11-1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Jeg har også stusset over at det ikke har vært mulig å finne noen dåp mellom 1821 og 1828, og jeg tror teorien om at familien midlertidig har oppholdt seg et annet sted, kan ha mye for seg. Også rent psykologisk gir det mening. Det kan ha vært nødvendig å komme seg bort en stund etter tragedien(e).Jeg antar at de i så fall ikke har flyttet så langt bort fra Holt. Et nærliggende alternativ kan selvsagt være Risør, der Jensenius muligens hadde ei søster. Ellers kan for så vidt alle de nærliggende bygdene, der det kunne være behov for skreddere, være aktuelle: Flosta, Dypvåg, Søndeled, Gjerstad, Vegårshei...Nå vet vi at Jensenius Taurs andre kone var fra Kristiansand, men jeg anser det som mindre sannsynlig at han har tatt barneflokken med seg dit. Vi har jo tidligere sett at Tobine sannsynligvis hadde slektstilknytning til Solberg i Holt, så de har nok truffet hverandre i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå gifter jo Jensenius og Ellen Tobine seg i Holt, så en eventuell flytting må jo ha foregått etter vielsen. Jeg får ikke fram de skannede kirkebøkene nå, men har du sett om det finnes noe i ut-/innflyttingslistene, Gunnar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Amalie Jenss. som her er gift med sadelmaker Otto Helgesen (ft. 1865), bosatt på Thorbjørnsbu, KAN vel være Jensesius Taurs yngste datter: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørnsbu er en litt upresis geografisk bestemmelse, men i Digitalarkivets presentasjon av tellingen er paret plassert i Thorbjørnsbu skoledistrikt.Vielsen burde det være mulig å finne enten i kirkeboka for Austre Moland eller for Tromøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen (8/10 1865) - fra kirkeboka for Tromøy: Lenke. Paret heter her altså Otto Wilhelm B. Helgesen og Elevine Amalie Tauer. Vi legger ellers merke til at skriven, som vel er klokkeren i dette tilfellet, har hatt store problemer med brudens etternavn (flere forsøk og overstrykninger). Han har da endt opp med å kalle henne Tauer og faren Teuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til innlegg 89: Jeg kan ikke finne noe i de aktuelle flyttelistene, uten at det betyr så mye. Utflyttingslistene for Holt begynner for øvrig først sommeren 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper litt i kronologien her, men jeg synes det ville være morsomt å trekke inn et portrett fra Frithjof Foss' bok ARENDALS BYES HISTORIE. Det forestiller Ellen Ibsdtr. Taur (1710-1754) og ektemannen toller Niels Mathiassen Aalholm (1715-1775). Ellen kalles feilaktig Hansdtr. i billedteksten, men i selve omtalen er navn og genealogisk kontekst korrekt. Se generasjon II i innlegg 43.

bilete1311.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være enda et av Jensenius Taurs barn, den Jensine Margrethe Tauer som gifter seg 9/2 1871 i Arendal med matros Jacob Jacobsen Eide fra Bergen (se Lenke)? Arendal er riktignok oppgitt som fødested, og hun kan virke i yngste laget (23 år, dvs. f. ca. 1843) - men farens navn er i hvert fall Jens Tauer. Hun kan selvsagt også være barnebarnet. I så fall må det være Johannes Jensen Taur som her kalles Jens Tauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og paret gifter seg på sin 'uægte'-fødte sønns dåpsdag (Lenke)! Lars Jacob Jacobsen ble altså født 9/11 1870.Jeg lette i den skannede kirkeboka etter en eventuell konfirmasjon for Jensine Margrethe Tauer (1857-58), men fant ingen konfirmerte jenter i det hele tatt. Jeg antok da at de fulgte etter alle guttene uten å være indeksert (slik tilfellet er i flere av de andre skannede kirkebøkene), men fant dem ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ifølge FS ble det døpt en Jensine Margrethe i Arendal 16. januar 1848. Foreldrene oppgis å være Jens Severein Jenssen og Jacobine Marie Frauch.PS: Dersom man er 23 gammel i 1871, hvilket år er man født da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Knut, for din korreksjon udi det matematiske. Til mitt forsvar får jeg da si at jeg samtidig satt med ft. 1865, der en Jensine Jensdtr. i Arendal er oppført som 23 år gammel. Siden jeg antok at det var samme dame, har jeg i farten kommet i skade for å beregne fødselsåret hennes ut fra oppgitt alder i 1865 (dvs. 1866). Se Lenke.Funnet av Jensine Margrethe Jensdtr. blir dermed ikke mindre interessant, for det er sannsynlig at Jens Severin Jensen er identisk med Jens Severin Taur (f. i Holt 1828).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Finner på FS en Jacobine Marie Frank (1829 - 1905) visst datter av Johannes Frank og Anne Margrethe Jacobsen. Jacobine ble gift i Arendal 1854 med Rasmus Jacobsen og fikk en rekke barn. Det er vel denne familien vi finner her i 1865 Lenke Legg merke til yrket!Kan det være den samme Jacobine Marie som var gift med/fikk barn med Jens Severin Jensen (Taur) og deretter ble gift med Rasmus Jacobsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Den nevnte Johannes Frank er vel denne karen Lenke Ifølge FS ble han gift i Arendal i 4. mars 1802 med Henritte Dorothea Charisius, som døde allerede 3. august samme år. Hun var forøvrig søster av Ferdinanda Augusta Charisius som ble gift med Gabriel Hetting, forvaltersønn fra Nes Verk - og senere slottsbygger Linstows elskerinne. Johannes Frank ble (fortsatt ifølge FS) gift 4. januar 1805 med Karen Brink Backer (død 1823) og deretter med Anne Margrethe Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.