Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#41764] Om lostjenesten i Nordland omkring 1875

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Min tipp-tipp-oldefar (og opphavet til mitt etternavn) Johan Fredriksen er i FT 1875 for Gildeskål i Nordland oppført som 'Fast Lods' ( se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f71838&gardpostnr=422&personpostnr=2732&merk=2732#ovre>Lenke ), og hans enke Hanna Hansdatter i FT 1900 oppført som 'Lodsenke med Pension' ( se Lenke ).Dersom han var statslos, finnes det vel informasjon om ham i ett eller annet arkiv.Jeg lest om losarkivet ved SiB ( se

Gjest Yngve Nedrebø

Det mest naturlige vil være å rette spørsmålet til Statsarkivet i Trondheim. De har losarkiver, men i de oversiktene jeg har for hånden, er materialet der av ganske ny dato, og fra Trondheim losoldermannskap. Det er derfor langt fra sikkert at de kan gi positivt svar på henvendelsen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.