Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tormod Thoresen

[#41882] Hvem var Mari Andersdatter og Knud Nilsen gift 1823 i Norderhov?

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det kan være spennende å se med 'nye' øyne , på noen aner jeg ikke finner.Mari Andersdatter født ca. 1793 - 1796 helst på Ringerike, men behøver ikke det. Hun giftet seg nr.8 i 1821 i Norderhov kirke med Knud Nilsen født ca. 1795-97. I følge kirkeboken så bodde de på Veisten ved giftemålet.De fikk 5 barn: 1. Siri, bodde på Veisten, 2. Live bodd på Nøklebyeiet, 3. Nils bodde på Braaten, 4. Inger bodde på Braaten, Anders bodde i Hønefoss /BraateneietEttekommere av disse har fra 1850 tallet bodd i nærheten /eller på Lageshaugen?. Jeg har selv snakket med noen av dem personlig, men de kjente ikke til annen historie , enn at familien hadde bodd der lenge.Hvem er så Mari og Knud.Knut Nilsen kan være den Knut som blir døpt 12.5.1793 i Lunder kirke. Foreldrene var: Nils Siversen og Sigri Knudsdatter. Denne Siri døde i 1800. Jeg har også prøvd meg på en Knut Nilsen som ble født 1793 på Land, under gården Schee, men han døde i 1803.Pussig nok er ingen av fadderne til deres barn nær familie.Jeg finner i 1801 Live Amundsdatter 37 år inderst Heggen. Hun har en datter Mari 7 år. Jeg finner ikke denne Mari født/døpt i Norderhov, heller ikke Live..Ett annet spor er Mari Andersdatter døpt 12.10.1793. Faren var gevorben soldat Anders Siversten , Krohsrud i Hole, mens moren var Live Torgersdatter fra Eggeeiet. Jeg finner ikke denne Mari i 1801.Denne er ikke lett, men kanskje 'nye' øyne kan se bedre enn hva jeg har gjordt. mvh Tormod Thorese Drammen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tormod Thoresen

Jeg prøver å 'løfte' denne frem i gjen.Jeg er rimelig sikker på at 'min' Mari er den Mari som bodde på Heggen i 1801 sammen med Live Torgersen , 37 år og Inderst.Jeg har lett etter begge uten å finne dem født, noe som er nokså viktig.Mari er nok den som blir konfirmert 1809, 15 år og bor da på Nøklebyeiet i Norderhov.Noen som kan hjelpe??Tormod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tormod Thoresen

Jeg mente Live Amundsen. Var litt kjapp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.