Gå til innhold
Arkivverket

[#41958] Sunnhordlandsslekt Lien, Levaag, Hiksdal, Andatjørn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Helga, dette forklarer jo hvorfor vi hadde 'to koner'. Det er ikke förste gang jeg ser to barn med samme navn i en söskenflokk. Min tippoldemor i Skånevik hadde f.eks to brödre som het Lars.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ja, har det same i mis slekt også. Faktisk 2 andre 'kristoffere' på Fitjar. Oldefar min hadde berre ein bror, men begge brødrene heitte kristoffer fødd med 3 års mellomrom. Den eine enda i USA så han vart heitande 'Kristoffer i Amerika'. Den andre var Kristoffer Rasmussen Gloppen, stamma frå Engevik. Bestefedrene i Engjavik både på fars og mors sida heitte Kristoffer og begge skulle jo kallast opp.Eg har ikkje sjekka det ut, men muligens er det same Kristoffer namnet som i denne dembatten berrelitt lengr bak. levåg var jo nabogard til Engjavik.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På Rogers nettside står dette å lese om Paul og Guro:'Paul Simonsen (ca. 1653 - 1738).Paul var bruker (Rimbereid) sammen med faren fra omkring 1726. I noen år brukte han også et bruk i Vestbøstad. Paul var selveier og stod seg bra. I 1700 ble han og broren Endre stevnet for leie av Eggøya og lille Håboholmen laksevåger. De ble dømt til å betale innen 14 dager. Paul var gift med Guro Kristoffersdatter. Hun døde 87 år gammel i 1741. De hadde 6 barn.'Men, ..var der Kristoffer i begge foreldrenes slekt. Jeg har ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kanskje litt perifert, men likevel: Jeg har en liten men viktig korreksjon til Fitjar bygdebok som blir sitert i (5): Peder Kristofferson Hellands kone, Anna Olsd, var ikke fra Helland, men fra Årskog.Dette framgår klart af skiftet etter hennes mor, Kristi Endresd Helland i 1752. Kristi var forresten datter til Endre Rasmusson Bua. Det kan skape en del forvirring at det finnes et annet skifte (Endre Rasmusson Travås 1772) hvor Anna blir kalt Marta og mannen ikke er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det snakk om Anna d.y. uten tvil. Ola Aarskog var först gift med: 'Gift 1 m Marta Gabrielsdtr Alsvåg, Bømlo. Ho døydde truleg før 1706. Dei hadde tre born : Nils (1686), Gabriel (1692), Anna.Ola var komen til garden i 1683. I 1706 kjøpte han 1/2 f. smør med bygsel i aarskog med odelsretten til heile garden. Resten, 1/2 hud kjøpte han ikr. 1694. Med fyrste kona arva han ein part i Alvsvåg, Lindøyno og Geitung i Bømlo. Dette godset selde han i 1710, men tok unna parten i laksvågane i Geitung. Ola var lagrettemann og bra velståande.' (Fitjar II, s. 392)Med andre kona (Christi d. y. Endresdtr) har jeg så Marta (1707),Anna (1707)og Brita (1712).Stemmer dette nå? Har du skiftet slik at vi kan se det?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det er riktig at jeg snakker om Anna d.y., datter av Ola Nilsson Årskog.Men det er en ting til: Det er to Nils på Årskog, en i hvert kull. Og det er Nils d.y. født ca 1713 som kommer til Taranger.Jeg er ikke sikker på om jeg har kopi av skiftet, men jeg sjekket det den gang det kom nye bygdebøker i Fitjar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg visste heller ikke at det var to med det navnet, men så kan man jo eliminere han som far og det må være han jeg har som er födt ca 1656 og döde i 1728. Barna ble jo födt fra ca 1686 til ca 1712.Det er vel mulig å finne skiftet her på DA skulle jeg tro? Men jeg finner ingen Kristi Endresdtr på Helland, derimot en på Raudland, Våg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du har rett. Skiftet etter Kristi er på Raudland hvor hun var gift tredje gangen.Jeg skjønner ikke helt hva du sier om å eliminere 'han' som far. Det jeg prøvde å si, er at Ola Nilsson Årskog har to sønner ved navn Nils, en med først kona og en med Kristi Endresd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nok jeg som leste for fort!! Så hadde de altså Marta, Anna, Brita og Nils.OK, så er det altså det rette skiftet da. Takk skal du ha.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hva skjedde så med Anne Olsdt. Helland? – Altså den Anne som skal ha vært datter av Kristi Endresdt. i 2. ektskap med Ole Olsen Helland (g. 23. juli 1730)? Er hun en konstruksjon?Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en Anna Olsdtr fra Ola Nilsson Aarskogs förste ekteskap med Marta Gabrielsdtr Alvsvåg. Men hvor det ble av henne vet jeg ikke. Dvs denne Anna (datter til Ola i 1. ekteskap) er halvsöster til Anna d. y.(f. ca 1707) som var Kristis datter og som ble gift med Peder Kristoffersson Rimbareid/Helland.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kanskje dette oppklarer litt? Sitat frå Fitjar bygdebok Årskog s.392:' Brukar nr. 2: Niels, var brukar frå 1633 og utover til etter 1668. Kona heitte Anna.Kjende born:a) Anders f. ikr. 1654b) Ola f. ikr. 1656 g. Årskog (nr.3) I 1630 kom Niels i legermål med Mari og måtte bøta 'efter yderste formue 3 Rdl'. Dette tyder på at han då var gift. Niels var lagrettemann.Brukar nr.3: Ola Nilson Aarskog (nr.2) f. ikr. 1656, d.1728. Gift med 1. Martha gabrielsdatter Alvsvåg, Bømlo. Ho døydde truleg før 1706.Born: a) Nils f. ikr. 1686 g. Taranger, Austevoll.b) Gabriel f. ikr. 1692, g. Helland (nr.9), seinare Årskog (nr.4).c) Anna g. Skumsnes (nr.9)Ola Nielson Årskog gift 2.gong med kristi Endresdatter Helland (nr.10), Bua, Sveio. fødeår er ukjent. far hennar var av den lågadelege Slee-eller Dalslekta på Sveio. Mor hennar var ætta frå Rimbareid.Born: a) Marta f. ikr. 1707, g. Tveita (nr.34).b) Brita, g. Rødland (nr.13).c) AnnaKristi oppattgift med Ola O. Helland, seinare Jens K. Rydland. Ola var kommen til garden i 1683. I 1706 kjøpte han 1/2 l. smør med bygsel i Årskog med odelsretten til heile garden. Resten 1/2 hudkjøpte han ikr. 1694. Med kona arva han ein part i Alvsvåg, Lindøyo og Geitung i Bømlo. Dette godset selde han i 1710, men tok unna parten i laksevågane i Geitung. Ola var lagrettemann og bra velståande.'Den første Anna vart ut frå dette gift til Skumsnes i Fitjar.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Helga, skulle jo hatt denne bygdeboka og.Ser at skiftet Ingebjörg spurte etter og som vi snakket om er på arkivfora nå: LenkeMå vel finne skiftet etter Ola Nilson AArskog (dersom det eksisterer) for å få vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Strengt tatt var vel Kristis 'forrige mann' Ola Olsen Helland, men jeg regner med at det menes at de barna som er listet i skiftet var etter Ola Nilssen Aarskog. Kristi var ca. 50 år da hun giftet seg med Ola O. Helland, så det er jo ikke så sannsynlig at hun hadde enda en datter Anne. Skjønt den datteren Anne som giftet seg med Peder Chr. Rymbareid fikk sitt siste barn Christopher som 49-åring.. – dersom hun var født 1707, hvilket hun jo var iflg. begavelsen.Den eldste Anne/a døde i 1708. Hun ble gift med Morten Johanneson Skumsnes (ca. 1675 - 1749), og de var barnløse (Fitjarboka II s. 450).Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Ingebjørg Romulslie:Vi får feilmelding på epost-adressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no , slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.