Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars Ove Wangensteen

[#42013] Olaus Nilsen. Døpt 11 mars 1855 i Vinger. Hvor ble han av?

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOlaus var uekte barn av Olia Syversdatter og Nils Johansen.Jeg finner Olaus sammen med moren og en halvsøster på Maridahl (Eidskog) i 1865. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60420&gardpostnr=912&merk=912#ovre>Lenke Hans mor og søster er også å finne på Maridal i 1900: Lenke,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Døpt 11/3?I orginal kirkebok for Vinger er han FØDT 11/3 1855!!Vinger Mini 9 1847 - 55 Kort 8/17 Dåp nr.127, s. 227.Olaus. f.11/3, dpt.: 6/4 1855. Uægte.Pige Olia Syversd. Magnord og Inderst Ungk. Niels Johansen Hysner ibid. Hds. 3, hs.1 Lm. (Det står 36 mellom navnene - så hvem som evt. er 36 år??)Faddere: Isak Syversen Linna, Syver Anders. Ner-Sætren, Gulbrand Gundersen ?Klanerud, Olia Gulbrandsd. Magnord og Karen Olsd. ibid.Anm. af Isak Syversen Linna.Hjelper deg selvsagt ikke videre, men rett fødselsdato kan være avgjørende senere!!!!!Har du tilgang til Bygdebøkene for Vinger?Kan jo håpe at 'Vingereksperten' kommer på banen!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Lillian:Ja du har helt rett, og jeg skrev feil. Bygdeboka er vel på arkivet, så den kan jeg sjekke.Gunn: Jeg har lagt inn en etterlysning der ogsåMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

(2) jeg tolket rettingen i kirkeboken som at Niels var en Hansen (ikke Johansen), og ikke slik Lillian tolket det, 36 år.Kan vi finne dødsfallet til Olia, hun levde jo i 1900, og de skannede kirkebøkene for soknet går vel fra 1898.Har noen funnet ut hvor Hysner er? Har noen funnet Niles Hansen Hysner i 1865?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Jeg har alle 3 Bind for Vinger, men kunne ikke finne noe sted som heter Magnord - er vel kanskje i nærheten av Glassverket - ihvertfall etter navnet å dømme!! Kan se om jeg finner konf., kanskje de har et annet bosted da!!!Å så kom jeg på at 'Vingereksperten' sannsynlig har reist over til USA - tror det var den 7 denne mnd. eller noe!!Tror de har bøkene på Statsakivet, men helt sikkert på Hamar Bibliotek!!Sjekker konf.nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Ser nå at de bor Eidskog i 1865 - om du er sikker på at det er dem!!?? du har funnet - har du funnet dem utflyttet fra Vinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Eidskog bygdebok, bind 5 Gnr. 61-73. Forfatter: Engen, Jorunn Ingrid. Trykket: 1996. ISBN: 82-991677-4-4.Det er gard 61 her, mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Til Arnfrid Mæland: I min kirkebok på Microfish er det ingen overstrykninger - ihvertfall ikke synbart med 'Tre sett briller' - men du har sikkert rett for jeg også reagerte på at den ene personen skulle få oppgitt alder - men du leser sikkert også 2 ??tegn og det betyr at man er usikker!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

LillianDet finnes ingen kirkebok for Eidskog for 1855, de ble døpt i Vinger. Og de som er funnet på Maridahl i 1865 stemmer både med alder og navn på moren.Så jeg mener disse er rette personerMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

I flg kartet ligger ikke Maridal så langt fra verken Magnor eller Kongsvinger: LenkeLars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Og det finnes ti gårder i Eidskog som begynner på Magnor LenkeMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Jeg tror foresten jeg vet grunnen for at 'det' ikke er synbart på mine kort. For ca 1 mnd siden var jeg i kontakt med Riksarkivet grunnet at min innkjøpte kirkebok for Østre Toten som skulle inneholde vielse 1857 - 65 ikke gjorde det. Da fikk jeg beskjed om at det var Mormonerne som hadde fotografert kirkebøkene på 60- tallet en gang og at de nå sjekket både innhold(Også muligens kvalitet på fotograferingen) før de skulle legges Skannet på DA. Kanskje de er 'Nyfotograferte' de på DA og derfor overstrykningen synes bedre.Ser nå at du - Arnfrid - har lagt ut bildet og slik er det ikke hos meg - mulig Oen er litt tykk men det er også alt.Uansett Lars Ove - beklager at jeg TYDET feil, det var absolutt ikke meningen!!Ja, skal jeg finne de andre 2 barna hennes og evt. se om jeg finner utflytning til deg fra Vinger - det kan jo bli bekreftelsen!!Ole og Olaus kan vel fort gå omhverandre og Syver blir jo skrevet på så mange vis!!Se om du får lånt BB for Eidskog på Hamar Bibliotek - de skal ha dem der - usikker på Statsarkivet. De har jo ikke alt for Hedmark de heller da!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Ser dere har svart mens jeg skrev - da har de muligens ikke flyttet i det hele tatt da!!?? Ettersom det ligger under Magnor - og døpt i Vinger - spørs om kirka i Vinger er nærmere så det er grunnen - eller at 'Grensene' mellom Vinger og Eidskog har snodd seg imellom.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

LillianDet bildet Arnfrid la ut fotograferte jeg fra orginal kirkebok på arkivet. Og du behøver overhode ikke beklage :-)Og i følge arkivet ble alle fødte i Eidskog før 1859 døpt i Vinger. Så jeg tror at de hele tiden har bodd i Eidskog og på Maridal.Men det var denne forsvinningen til Olaus som er litt 'mystisk'.Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.OK. Da 'Lærte' jeg noe nytt i dag også. Har du gått gangen i kirkebøkene for om mulig å finne konf. til Olaus da?? Det er ofte det er Skrevet inn notater i etterkant på konf. - det har løst mange 'Gåter' for meg i Ringsaker ihvertfall!! Tom uekte barn kan være oppført i etterkant i konf.prot.Eller om de har fått utstedt Attest - dette varierer nok fra sted til sted!!De kan jo evt. ha blitt konf. i Eidskog da!!??Har funnet dåpen til Karen Eriksdatter om du vil ha den - begges 2det Leiermaal med hinanden.Ja, jeg forstår at det er han du leter etter, men han kan jo ha dødd - om du ikke har noen etterkommere på han, men da hadde du sikkert nevnt det her!!Jeg prøvde å søke på Emigranter, men uten resultat - du har sikkert søkt der selv også!!Da er det nok den gamle fotograferingen som ikke viser overstrykning - det er jo STOR forskjell på Microkort og orginal kirkebok.Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Glemte en ting - jeg sjekket FT1890 Sverige - fant ingen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

LillianNei jeg har ikke sett etter konfirmasjonen. Skal gjøre det.Men denne debatten er egentlig en forsettelse av denne: LenkeI dåpen og konfirmasjonen til Anders er en Olaus Nilsen fra Kongsvinger oppført som far. Men han er søkk vekk. Historien forteller at han var (kanskje) anleggsarbeider på Vosse-banen, og at han utvandret. For å forsøke å se om denne Olaus er den samme som er nevnt i dåpen til Anders, må vi vite litt om hans liv mellom 1865 og 1880Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Oj, oj.....har lest noe av det - ingen 'kommmmmentar' - er det ikke slik man svarer når man egentlig har lyst til å si noe!!Vosse-banen - finnes det ikke dokumentasjon over de som arbeidet der tro!! Synes at jeg erindrer noe, men hvor....det sto...ja, si det!! Samboeren fikk gave ved jubileumet til jernbanen - 2 bøker - en for gammel historie og en for ny, men jeg har ikke sett så mye i dem - har ikke hatt behov for det!! De er hjemme på Ringsaker. Kan jo være at de inneholder opplysninger om hvor man kan finne 'Lesestoff' om jernbaneansatte i gammel tid!! Jeg vet ikke om disse to bøkene er levert noe bibliotek, men det er de mest sannsynlig....er vel en lov om slikt også!!Dette er jo bare et skudd i blinde, men er de sjekket så er det jo greit!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

LillianProblemet er at Jernbanemuseet her på Hamar ikke har register over anleggsarbeidere (rallare) på denne banen, bare ansatte i NSB. På Bergensbanen derimot er det register her på DA.Jeg har lagt inn en forespørsel på Arkivforumet, men ingen respons ennå.Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars Ove.Da var det nok muligens det jeg har sett en gang!! Skal ta med meg bøkene ned til uka - må hjem en tur - Gubben er på jakt - noen få blomster som sikkert ønsker litt vatn!! Kan jo bla litt i de bøkene - da er det jo gjort!! Aldri godt å vite - regner med at det er historie på landsbasis i dem!!Vet at det er mye bilder der - det er i grunnen det jeg vet om dem!!Du får ikke gi opp du heller - du ser hvordan gikk med meg etter 14 år!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Det er først til uka jeg drar over. Olaus ble konfirmert i Eidskog kirke 11/10 1874, bodde på Magnor. Er ikke innført i utflyttningslistene frem til 1892. Ellers er Olia omtalt i Eidskog bygdebok V. side 34 og 35, Vestgarden, Magnor. Navnet på far til Olaus var Nils Hansen Hyfner, Ikke Nils Johansen. Johans overstrøket. Ved konfirmasjonen til Olaves står det Nils Hafner. Mvh. finn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Kan Nils Hansen Hyfner/Hafner være dansk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×