Gå til innhold
Arkivverket

[#42014] Tønnes Andersen, Follesø, Askøy. Hvem var hans hustru nr.2?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Tønnes Andersen Follesø ca.1651-1739 var først gift med Magdeli Larsdtr. Hun er det skifte etter på Follesø 03.09.1704, og der nevnes enkemannen Tønnes Andersen og datteren Brithe Tønnesdtr.Tønnes må ha giftet seg på nytt og får i alle fall 3 barn.Malene ,Kari og Anders som trolig er født mellom 1708 og 1712. Det dør en Anne Olsdtr. 68 år gammel på Follesø i 1745. Denne Anne Olsdtr. opptrer som fadder 17.11.1720 da Brithe Tønnesdtr. og Jens Pedersen døper sønnen Mons. Hun er også fadder når Malene Tønnesdtr. og Anders Jacobsen døper datteren Brithe 27.10.1737 og når Kari Tønnesdtr. og Ole Olsen Krokaas døper sønnen Tønnes 31.07.1740.Dessuten døper både Kari Tønnesdtr. og Anders Tønnesen en datter for Anne. Det kan også Malene Tønnesdtr. ha gjort ,for der er i alle fall et sprang på 5 år mellom 1740 og 1745 hvor jeg ikke finner noen barn døpt av henne og mannen Anders Jacobsen.Er der noen av Brukerforumes mange Askøy-kjennere som har noen synspunkter på dette, eller andre relevant opplysninger om Tønnes og hans andre ekteskap?Kan forøvrig Anders Jacobsen og Kari som er på Follesø ved koppskatten i 1645, være foreldrene til Tønnes? Han døper jo barn både for Anders og Kari. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudssen

Du har det kanskje fra før, men Tønis Andersen ble 1.gift 1/1 1678 Domkrk. i Bergen med Magdali Lassedt.I 1701 står han oppført som Tomes, kanskje en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Berit for innlegget ditt. Det var opplysninger jeg hadde fra før, og som jeg burde tatt med i mitt første innlegg.Det er altså hustru nr. 2 jeg gjerne skulle fått opplysninger om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det noen som har en ide om hvem som var Tønnes Andersens andre hustru, og/eller som vet noe om Tønnes sitt opphav? Alle innspill mottas med takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.