Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Finn Oldervik:Jeg må få ile til med en beklagelse om det er slik å forstå at jeg har tillagt deg en mening du ikke har eller poeng du ikke har forsøkt å formidle.Mitt hovedanliggende i innlegg (2467) var å ta avstand fra din noe forhastede formodning om at Genealogen skulle la seg sammenligne med den delen av norske presse som har en svært annen omgang med kildekritikk enn hva NSFs medlemsblad har.Are S. Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Vil slutte meg til Borgos (2470). Har samme oppfatning av saken. Bjørn Davidsen har vel ikke gjort annet enn det alle ville gjort om man fant kilder som kunne sannsynliggjøre at Køhler hadde en kriminell løpebane.Hele sannheten vil vel aldri komme frem, men er det ikke slik at man finner sikre kilder og så prøver å danne seg et historisk bilde utfra det?Det er jo slik at man ikke kan dømmes uten rettssak, men når det samtidig kan påvises at Køhler rømte landet (som Rigmor jo har funnet bevist)og dermed ikke møtte til en evt. rettssak, og man samtidig vet at det forelå anmeldelser for lignende (?) i Bergen, samt konkursbehandlinger han ikke møtte til i Trondheim, så er det kanskje naturlig at man kan se et mønster/ stille seg spørsmål ved om ikke denne mannen også var av en slik natur at han også kunne lage forfalskinger, lyge på seg adelige titler, forlede familien o.s.v.Jeg gleder meg ihvertfall til artikkelen i Genealogen, kulørt eller ei. Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Akkurat det er ikkje så mykje å beklaga Are, men om du les det eg prøver å formidla i mitt innlegg (2472), første delen som er stila til Borgos (Sitatet frå Bjørn Davidsson sitt innlegg), så ser du at 'Lommemannen' er nemnd i same andedrag som Genealogen. Det var dette eg ville ha ei avklaring på, og det var det eg sikta til når eg spurde om Genealogen skulle nyttast som ryktespreiar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Finn: Kanskje 'lommemannen' var en hentydning om hva slags kriminalitet det her var anmeldt for. Det var ihvertfall slik jeg forsto det.Det kan vel knapt kalles ryktespredning, i beste fall forhåndsomtale, eller 'understatement' som det heter på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Siw, det er vel ingen som tvilar på kva det Bjørn prøver å formidla og det er for så vidt greitt om det er slik at han sit inne med bombesikre prov på at det var slik. Om han ikkje gjer det, så ser eg på dette som falske skuldingar og ryktespreiing som ikkje høyrer heime i eit slektshistorisk medlemsblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Regner ikke med at Davidsen har tenkt å verken bekrefte eller avkrefte noe med det første, dermed var det kanskje litt flåsete (eller PR?) å legge ut A her i forumet, når B ikke kommer på en god stund ennå.Registrerer ellers at det er uvanlig stille fra sørfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

La en ting være klart med en gang. Det er overhodet ikke noe som kan sammenlignes med `Lommemannen´, som gjelder Alexander Hugo Køhler. Det blir helt feil å tro noe sånt. Det er kun Berit Frank Pagh og jeg som har kjennskap til dokumentene og dets innhold/ordlyd. (Nå også selvfølgelig redaktøren av Genealogen.)De nye dokumentene som ikke var med i Bergensposten utgjør omkring 50 sider.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan Frode; Hvordan gikk det med datteren, Victoria Camilla Alexandra, i Odense?Født 31. mars 1896 i Århus. Døpt 3. mai 1896 i Viby, Århus. I 1900 bor hun med moren, Anna Camilla Albine Nielsen , som er ugift, og besteforeldrene Peter og Johanne Nielsen på Nørrebro 273, Odense købstad. Konfirmert i Odense 20. mars 1910. Nå er hun blitt 14 år. Skulle være store muligheter for at hun levde videre og ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(2479:) Den sær-engelske uttrykksformen 'understatement' betyr hverken ryktespredning eller forhåndsomtale, men 'underdrivelse', og benyttes nærmest for å understreke et eller annet ved bevisst å bruke en 'underdrivende' i stedet for en overdrivende beskrivelse. Ordet 'understatement' benyttes ofte feilaktig i betydningen 'humor med dobbelt bunn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hva Køhler har gjort eller ikke gjort er vel revnende likegyldig for hans identitet.Men det er jo en mulig forklaring der for hvorfor han flyttet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Dag: Når han gjorde det han gjorde er vel ikke revnende likegyldig for hans identitet ifht til spørsmålet her i debatten om et identitetsbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

At han muligens gjorde noe som ikke tåler å kommefram i lyset, forklarer ev. hvorfor han 'skiftet' identitet.Det er poenget, ikke om han var lommetyv eller snøyt på skatten (eller hva han enn holt på med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Dag: Det jeg mente var; Om artikkelen i Genealogen kan sannsynliggjøre at Køhler holdt på med kriminell aktivitet i Danmark og Norge (dokumentert i offentlige registre)på den tiden Orth hadde sitt daglige virke i Gmunden, eller hvor han nå befant seg, så vil jo det kunne være spikeren i kista for JFJ's teori om et identitetsbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har endelig kommet meg inn på Arkivaronline, og vil prøve å finne igjen Victoria Camilla Alexandra. Det ser imidlertid ut for at adressen fra 1901, Nørrebro 273, ikke eksisterer i 1906 og 1916. Er der noen med Odense-kunnskap som vet hva Nørrebro 273 skiftet navn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

20. mars 1910 blir A.H.K.'s datter fra 2. ekteskap, Camille Victoria Alexandra konfirmert i Odense. Camille Victoria Alexandra Kóhler, Litograf Alexander Hugo Kóhler og Hustru Anna Kamilla Albina Nielsen, de har bosted Bangs boder 6. F[ødt]: 31 Marts 1896 D[óbt]: 3 Maj Viby K.Har sakset fra BTHva skjedde med Nørrebro 102 da? Flyttet Nielsen fra nr. 102 til 273? Trodde det var i 1900 de var registrert som bosatte i 102.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(2486:) Det er ingen ting i i #2479 (hverken foran eller bak komma) (eller #2452 for den saks skyld) som kan kalles et 'understatement'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Per Nermo: Jeg kan ikke med min beste (vrang) vilje se at noe i den setningen kan misforstås.Det er Per, Pål, eller Espen. Altså tre ting på en gang.'understatementet' var ment som det det betyr; underdrivelse. Davidsen skriver at 'lommemann' bare er en forstavelse, altså kan lommemann her ansees som en underdrivelse.Håper det var oppklarende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.