Gjest Siw Sværholdt Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 På nettsidene til Genealogen står det at det kommer i april. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Jeg forstår ikke hvor Nøørebro 273 kommer fra. Det må være feil. Jeg finner dem på Nørrebro 102 i 1906; Johanne Nielsen, enke, Anna Nielsen Køhler, fraskilt, og Vigtoria Køhler, barn. I 1916 bor disse Nielsen på adr Nørrebro 102; Peter Nielsen f 1886, Anne C Nielsen f 1890 og sønnen Oluf Nielsen f 1914. Kan det være slekt, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Arnfrid (2502)Det kan være at 273 er matrikkelnummeret og 102 gatenummeret. Jeg har tidligere 'gått meg vill' i København, fordi jeg ikke var klar over at eldre folketellinger lokaliserer beboerne på bygårdenes matrikkelnumre. En mulig forklaring på uoverensstemmelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Det kommer her frem at Hugo Køhler skal ha gjort seg skyldig i forbrytelser.I den forbindelse er det svært viktig at alle kildene i saken referes.Ikke bare dem som Genealogen finner relevante.Utelates politiets etterforskingsmateriale har man en mangelfull side av saken.Dessuten bør ALLE dokumentene , evt. fra forsvarer , kjennelser og dommen i sin helhet gjengis slik at leserene kan få gjøre opp sin mening om saken.Om Køhler rømte Danmark så har han likevel krav på at han er uskyldig inntil det motsate er bevist.Er det skjellig grunn til å anta at han er uskyldig , bør man være ytterst forskiktig. Så legg ikke inn synsing, men bruk kun offentlige dokumenterte kilder.Forøvrig endrer disse forhold intet i forhold til saken Køhler/Orth.Orth rømte selv han...og hadde etteretningsagenter etter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Til indlæg 2504:Nej !Det kommer her frem, at nogen mener at vide, hvad der står i en artikel, der endnu ikke er udgivet - endsige trykt.Læs Rigmors indlæg 2482.Endelig, så tror jeg ikke, du behøver at fortælle, hvad der er nødvendigt at undersøge og dokumentere.Berit Pagh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Vegard Berget Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Jeg skal ikke blande meg inn i debatten, men vil legge til at jeg faktisk er en av dem som synes den er lærerik. Ikke minst fordi den viser hvor mye informasjon man kan finne om en relativt ubetydelig fyr; man har jo nok til å skrive en biografi om Hugo Køhler - selv om han aldri hadde hevdet han var Orth.Dessuten virker jo Køhler å være like interessant 'ubetydelig' som om han var 'betydelig'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Berit Frank Pagh (2505) skriver: ' Endelig, så tror jeg ikke, du behøver at fortælle, hvad der er nødvendigt at undersøge og dokumentere.'Selvsagt ser jeg det som nødvendig.Det er fullstendig opp til meg å si min mening omkring detteJan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Jeg må si jeg føler meg i samme klasse som Vegard i 2506, og det er vel historia til disse to hver for seg som gjør det litt interessant å følge litt med. Det er et veldig dumt spørsmål, men kan etterretningen teoretisk ha hatt en finger med i spillet ved forliset ved Kapp Horn, eller var det dårlig vær som var årsaken? Det er mulig det har stått et sted om det kanskje? Og så lurer jeg litt på, er det en tendens til at det går litt over fra søken om samme identitet på to personer til krim? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Det jeg lurer på er hvordan Bjørn Davidsen kan komme med en forhåndsomtale av hva som kommer i Genealogen når forfatteren samtidig sier at kun tre personer er informert (Bjørn Davidsen er ikke en av disse). Ikke nok med det, men ordet lommemann brukes i denne forhåndsomtalen.Bjørn Davidsen: Vil du forklare hva du mente med ditt innlegg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Siw :o)Bjørn Davidsen ble informert i korte trekk om hva de nye dokumentene inneholdt, da disse kom rett etter at Bergensposten var gått i trykken. Dette har jeg også nevnt tidligere i debatten.Bjørn Davidsen vet ikke hva som kommer i Genealogen. Det er det som tidligere nevnt bare Berit Frank Pagh, Are S. Gustavsen og jeg selv som vet. Bjørn har vel regnet med at jeg vil ta med noen av tingene jeg nevnte for ham i Genealogen, og det har han rett i at jeg har gjort.Det er ingen som helst grunn til å spekulere noe mer over dette, og det har ingen ting med `Lommemannen´ å gjøre.Jeg foreslår å vente til Genealogen kommer ut. Det er vel ingen som har glede av å lese en bok, hvis de begynner å lese siste kapittel først :o)Arnfrid: 2849/2502 - Folketellingen 1901 har de adresse Nørrebro. Husstandens familienr. er 273 (Dansk Demografisk Database) Sendte deg en mail om det.E. Heindl: 2449 - Det kunne vært kjekt med full tittel, forfatter og årstall på boka. Er ingen kløpper i Tysk, men tør ihvertfall prøve.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Rigmor: ok. Takk for oppklaringen:-)Da skal jeg prøve å stryke ordet 'lommemann' fra bevisstheten og heller vente på din artikkel.Det er tydelig at noen er så sprekkeferdige at de knapt kan vente. Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Ja Rigmor, jeg fikk mailen. Da er det slik at i Bergensposten s 21 står det at de bodde på adr Nørrebro 273 i 1901, men dette skal altså være Nørrebro 102. Har egentlig ikke noe med saken som sådan å gjøre, men likevel.Har noen, f eks. Berit, noen ide om hvor man kan lete etter Camilla VICTORIA Alexandra KØHLER i 1916? Den tellingen er nå tilgjegelig på nett. I 1906 bor Anna Camilla og datteren fortsatt på Nørrebro 102, sammen med Anna Camillas mor, Johanne, som nå er enke. Lurer forresten på om huseier både her og Bongs boder 6, der de bor i 1910, kan være Anna Camillas brødre. De er begge født på 1870-tallet, slik også Anna Camilla er, og har begge P. (Pettersen) foran Nielsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Arnfrid :o)På samme adresse som Anna Camilla i stuen til høyre bor også Anna Camillas ene bror Jens Laurits Nielsen født 14.desember 1877, sammen med sin kone og 4 barn. Han er Stenfisker – Sandgraver – Sandudsalg Nørrebro 102.Anna Camilla hadde foruten den ovenfornevnte bror, også søsteren Caroline Louise Marie f. 16.okt. 1868, dpt. 18.januar 1869 Sct. Hans, Odense d. 24.juli 1885.Anna Camilla hadde også broren Niels Poul Ludvig Nielsen f. 21.sept. 1870, dpt. 13.nov. 1870 Sct. Hans, Odense.Med hilsener og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Friedrich Weissensteiners bok 'Ein Aussteiger aus dem Kaiserhaus: Johann Orth' kom i 1982. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Tusen takk Per Helge :o)Hilsen og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 2513; ja det var de to jeg fant som eiere av Nørrebro 102 og Bangs Boder 6, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest E. Heindl Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Biografien har i tillegg til tittelen nevnt i 2514, også teksten ”Das eskapadenreiche Leben des Erzherzogs Johann Salvator”. Tar dette kun med fordi det sier litt om personen Johann Orth.(På en lang tur over åker og eng i dag så jeg skravlende grågås i store flokker.)Mvh. Eili Heindl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Hei Arnfrid :o)Det er ikke Anna Camillas bror som bor i Bangs boder 6, i FT 1906.Takk Eili for tilføyelsen.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 Boken om Orth (som kom i 1985 og ikke i 1982 slik jeg skrev først) er til salgs på ebay i Østerrike for ca. 15 euro: LenkeOm man vil komme i kontakt med forfatter Weissensteiner, kan han nås via forlaget www.ueberreuter.at. Jeg sendte for en tid tilbake en forespørsel om forfatteren visste noe om hvilket håndverk Johann Orth eventuelt skulle ha tatt opp (det ble hevdet at alle medlemmer av keiserfamilien måtte lære et sivilt yrke). Jeg fikk svar, men ikke mer interessant, desverre, enn at det visste ikke Weissensteiner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Mjåland Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 Berlin 11.2.1912 - 18.2.1912. Disse dagene ble avsatt til å auksjonere bort eiendelene etter Johan Ort. Han hadde da vært forsvunnet i så mange år at verdiene kunne realiseres erklært død som han var. Jeg fikk kjøpt auksjonskatalogen i et antikvariat i Tyskland. Den veier 2,7 kg. Det var innbo fra Schloss Ort Besitz Toscana Haus Strøckel. Berliner Kunstaiktion-Haus Gebruder Heilbron.Zimmerstr. 13 arangerte auksjonen. Katalogen inneholder fire sider om Johan Ort s spennende personlighet og liv.Blant alle de flotte gjenstandene var malerier silhuetter, klokker. grafikk.Av interese for debatten her er et bilde av Johan Ort ca 3 år gammel. Det er objekt nr 744 Miniatur 'Kinder dobbelbildnis der Prinzesin Luise von Toscana und der Erzhezog Joh. Ort. Als Brochure gearbeitet . in Goldrahmen mit aufgesetzen Perlen Aus dem persøhnlichen Besitz der groshezogin von Toscana19 Jahrhundret'. Jeg har sendt kopi av bildet, og noen andre sider i katalogen til Yngvar Nedrebø. Kansje han kan publisere noe av det i forumet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv-Inger Jørgensen Skrevet Februar 12, 2008 Del Skrevet Februar 12, 2008 Har det skjedd noe med 'Den store dugnaden'? Jeg får fram blyanten, men kan ikke lese noe av Hugo Køhler og Johan Orth si tidslinje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Februar 13, 2008 Del Skrevet Februar 13, 2008 Arne 2520 :o)Veldig interessant. Står det noe om hva auksjonen innbrakte?Det hadde vært artig å se bildet og sidene du nevner i katalogen, om Yngve Nedrebø har mulighet til å legge de ut her.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Februar 13, 2008 Del Skrevet Februar 13, 2008 Det som hadde vært svært intressant var å få vite hvem som fikk pengene etter auksjonen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Gullbekk Skrevet Februar 13, 2008 Del Skrevet Februar 13, 2008 Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Februar 13, 2008 Del Skrevet Februar 13, 2008 Ingenting til liket altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts