Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Merseburg ligger ca 2 mil vest for Leipzig. Jeg antar at Køhlers søknad om løsningsdekret fra preussisk statsborgerskap, som han fikk innvilget 1914, ser det ut til, burde da ligge i det saksiske Staatsarchiv Leipzig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Ad (2674); Grundlovsbestemmelse angaaende Forandring i Grundlovens §§ 52 a og 53 a22 Mai 1902Grundlovsbestemmelse angaaende Forandring i Grundlovens §§ 52 a og 53 a. *) 1)Vi Oscar o.s.v. Gjøre vitterligt: Os er bleven forelagt det nu forsamlede Storthings i Overensstemmelse med Grundlovens § 112 fattede Beslutning af 26de April 1902 til Grundlovsbestemmelse angaaende Forandring i Grundlovens §§ 52 a og 53 a, hvilken Beslutning er saalydende:I.Grundlovens § 52 a skal herefter lyde saaledes:a. ved offentlig Tiltale for strafbare Handlinger, der kunne medføre Stemmerettens Tab.II.Grundlovens § 53 a skal herefter lyde saaledes:a. ved Domfældelse for Strafbare Handlinger overensstemmende med, hvad derom i Lov bestemmes.Thi have Vi o.s.v.1) Se Dok. No. 110 for 1898 No. 12 og 13, Sth. Prp. No. 84 for 1898, Indst. S No. 131 1901/1902. *) Bekjendtgj. 23 Mai i Lovt. 1ste Afd. No. 24.Kilde Norsk Lovtidende. 2den Afdeling. 1902, s. 277. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Kanskje en henvendelse til statsarkivet i Leipzig hadde vært en ide? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Tror dere ikke at 'vedliggende Skrivelse av 7. ds. fra Regjeringspræsidenten i Merseburg,' er arkivert i RA også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 svaret fra Merseburg ligger vel i NRA (og det får vi vel vite av dem som har fått papirer i posten i dag), men søknaden til Preussen ligger altså trolig i Leipzigs Staatsarchiv (dvs det saksiske riksarkivet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Den ligger ved min bunke på 20 sider, et kort brev på tysk, men med gotisk håndskrift. Jeg klarer ikke tyde den helt, men det ser ut til at det ikke står stort mer enn at søknaden om entlassungsurkunde (?) ikke kan innvilges etter som han så lenge har befunnet seg uten for det tyske rikes grenser (så vidt jeg kan se presiseres det at man tenker på grensene fra 1. juni 1870). Er det interessant kan jeg godt sende deg det jeg eventuelt måtte ha fått, som du ikke har, Arnfrid. Det er som sagt 20 kopierte sider. En av dem er konvolutten med brevet fra rikspresidenten. De tre siste sidene er resymeer av statsborgerskapsøknader der søkeren har vært borti lignende saker som Køhlers svindesak i Trondheim. Den ene fikk innvilget statsborgerskap, den andre ble nektet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Nei, Per Helge, det skal du ikke gjøre. Jeg regner med at også disse dokumentene vil bli lagt ut på Digitale bøker her på DA med tid og stunder. Men takk for tilbudet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 jeg kan godt transkribere og deretter oversette det tyske brevet, kontakt meg ev på epost toreher@online.no for å få postadressen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Her er Køhlers versjon av hva som foregikk i forbindelse med svindelsaken i Trondheim:RedegjørelseAngaaende saken A Gullowsen contra undertegnede oplyses følgende:Hele anklagen var en hævnakt fra forretningsfører Ellefsen i Throndhjem som paa grund av at jeg nægtede at kjøbe Dagspostens lithografiske maskiner til de av hr. *Ellefsen bokførte priser, og at jeg for aktieselskabet beviste ved foreleggelse av priskuranterne at maskinerne stod i meget lavere priser end de var bokført, og Herr Ellefsen troede at jeg vilde sværte ham hos aktieselskabet, hvilket imidlertid ikke hade været min hensikt da jeg først ikke hade anelse om hvilke priser han hade foregivet for bestyrelsen han hade betalt for maskinerne. Firmaet Gullowsen var god ven til Ellefsen paa grund av deres leveranser til selskabet gjennem ham og derfor benyttede Ellefsen og Gulowsen sig av et for aar og dag forsøgt arrangement om grundlæggelse av et aktieselskab for lithografi og Blikemballage i Bergen. Naar mine breve til Gulowsen gjennemsees nøiere vil de finde at det ikke var mig som tilskrev Gulowsen først og bad ham være med men at det var Gulowsen som først skrev til mig og bad om leverensen, se brevet hans av 18 nov -97. Jeg gik frit og aabent tilværks hvilket kan sees av mit brev av 9 juni hvor jeg meddeler at jeg ved et laan af 3500 Kr. paa veksel vilde kunne tegne mig da jeg som nævnt i et andet brev selv hade 1200 Kr. Jeg forlangte altsaa kun et laan pr. Veksel ligesaa (understreking) laante (understreking slutt) jeg hos firmaet 600 kroner hvilket jeg avdragsvis tilbagebetalte. Efter dette tilbagekaldte Gulowsen ogsaa sin anklage da den i det hele taget ikke hade kunne resultere i nogen domsfældelse. At der ikke blev noget av aktieselskabet paa grund av at skibsreder Rogge som hade git løfte at være med maatte trække sig tilbake da netop den store krach med Christoffersen intraf i den tid og konjunkturerne med et slag forværrede sig i alle større forretninger. Det maa endvidere bemærkes at jeg ikke hade juridisk bistand og at jeg dengang endnu ikke var istand at følge med og forstaa hvad der blev sagt samt at mine breve som jeg hade skrevet til Gulowsen ikke blev forelagt mig og jeg ikke hade kopi deraf saa jeg etter saa lang tids forløb ikke kunde huske hvorledes jeg hade affattet mine breve til firmaet. Alt dette maatte bidrage til at jeg ikke kunde fremdrage og benytte mig av modbeviser som ellers ved en sakførers hjelp vilde ha været mig til stor nytte at rense mig for en mistanke at ha benyttet mig av andres midler til mine foretagender. Efter alt som fremkommer i Akterne har jeg ikke brugt saa meget som et øre fra Gulowsen uden at jeg har tilbagebetalt det (Kr. 600,-). At man vilde tillægge mig nogetslags bedrageri (falske foregivender) er ikke lykkedes mine motstandere da mine breve beviser det modsatte.ÆrbødigstHugo Køhler Det bemærkes at Ellefsen senere maatte fratræde posten som bestyrer for Dagsposten paa grund av pengesaker og Firmaet Gulowsen stod paa fallitens rand og gik senere ogsaa fallit.ds Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Jeg går ut fra at jeg da kan sende papirene til Digitalarkivet. Selv har jeg egentlig ikke noe bruk for dem, nå som jeg har lest dem. Tore: Jeg skanner siden, og sender deg den på epost. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Hei igjen Per Helge :o)Du skriver i 2681 at de tre siste sidene er resymeer av statsborgerskapsøknader der søkeren har vært borti lignende saker som Køhlers svindesak i Trondheim. Den ene fikk innvilget statsborgerskap, den andre ble nektet.Har du lest disse sidene? Jeg regner med at vi har fått de samme 20 sidene, og mine 4 siste sider handler om Køhler.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Saksbehandleren skriver at han legger ved to saker hvor ansøkerne har vært i berøring med straffeloven sånn og sånn og at statsborgerskapet for den ene ble innvilget, mens den andre fikk avslag. Dermed hoppet jeg over sidene bakenfor, men det var det tydeligvis ingen grunn til. Jeg skal kikke nærmere på dem.Ellers ser det ut til å mangle '4 tyske fødsels og skoleattester samt de modtagne forhørsakter' (se 'konceptsiden'). Hvor kan disse papirene ha tatt veien? De vil jo helt sikkert kunne si noe om Køhlers historie før 1881. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Dette lurte jeg på også. Hvor er disse attestene? Tok de kanskje ikke kopier den gangen?De var vel med på bålet Køhler brente før han ble lagt inn på sykehuset.*Smil* igjen fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Undrer meg på hva hr Johansen har å melde denne gangen.Dessverre var det ingen DNA-resultater vedlagt søknaden.På en annen side er det vel heller ikke nevnt noe sted at han egentlig var Erkehertug Johann Orth.Så da så. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mars 29, 2008 Del Skrevet Mars 29, 2008 Opphør Alexander Hugo Köhlers preussiske statsborgerskap 7.4 1914 [fortykk, formular :] Der Königliche Regierungs-Präsident. Merseburg, den 7. April 1914. Journal-No. I a 1218. Es wird gebeten, bei Antworten vorstehendes Zeichen anzugeben.[håndskrift :] Ihrem Gesuche um Erteilung einer Entlassungsurkunde kann nicht entsprochen werden, da sie die preußische Staatsangehörigkeit durch Ihren Aufenthalt außerhalb des deutschen Reiches auf Grund des Gesetzes vom 1. Juni 1870 längst verloren haben.In Vertretung [signatur, vanskelig å tyde].An herrn Alexander Hugo Köhler in Kristiansand.[stempel :] J.P.D.J.No. 1,514. 1914. – K. [signatur :] Hauch.Oversettelse Den kongelige Regjeringspresident, Merseburg 7. april 1914. [det bes om å gi svarene med tydelige bokstaver]Til herr Alexander Hugo Köhler i Kristiansand. Deres søknad om meddelelse av et oppsigelsesdokument kan ikke imøtekommes, de de, ved deres opphold utenfor det tyske riket, i henhold til Lov av 1. juni 1870, forlengst har tapt deres preussiske statstilhørighet [borgerskap]. Etter fullmakt [signatur]. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Hei Tore :o)Det var fint med en full gjengivelse av den vriene teksten, og vi får jo heldigvis bekreftelsen på at Køhler var Tysk.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Vi setter pris på om Per Helge Seglsten sender oss de omtalte dokumentene for skanning her. Og gjerne en bekreftelse på sending, siden vi i motsatt fall bør hente de andre steder!Vi regner med å legge ut en omfattende dokumentasjon gjennom skannede dokumenter i slutten av april, tilpasset utsendingen av Genealogen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Statsborgerskapssøknaden ble sendt fra Køhlers advokat til Magistraten i Kristiansand for videresending til Oslo. Kan skoleattester og annet finnes om ikke bevart, så i hvert fall registrert der? En skulle tro at dersom det var meningen at attestene skulle returneres Køhler, så ville de på ett eller annet punkt bli registrert slik at man visste hvor man skulle lete dersom dokumentene ble rotet bort på veien. Arkivene etter Kristiandsands Magistrat (hva var det for en institusjon?) befinner seg formodentlig ved Statsarkivet i Kristiansand? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 De befinner seg i Statsarkivet i Kristiansand: LenkeLars Ove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Takk skal du ha! Jeg har sendt en forespørsel dit. Så får vi se... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Håper dere registrerer at Jan har vært inne og endret det slik at vi nå får opp innleggene fra innlegg (2000). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Mars 30, 2008 Del Skrevet Mars 30, 2008 Ja,og takk for det.Denne tråden begynnte å bli ekstremt tung. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 31, 2008 Del Skrevet Mars 31, 2008 Det finnes nok en god del materiale på SAK vedr. Køhler og er spent på hva jeg kan finne.Gledelig var det at tråden ikke var så treg lenger ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mars 31, 2008 Del Skrevet Mars 31, 2008 Og ikke minst er det gledelig at det dukket opp så fint kildemateriale, akkurat tidsnok for å smette inn i kommende utgave av Genealogen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mars 31, 2008 Del Skrevet Mars 31, 2008 Jan Frode, jeg trodde du ville ha kommentert (eller kanskje takket for) det som nå er brakt frem av opplysninger fra Riksarkivet, -eller hadde du kanskje alt dette fra før også.... I så tilfelle er det vel slik som enkelte har hevdet at du kun legger frem opplysninger som taler til fordel for din sak, nemlig at den gamle Køhler var lik Orth. Kommentarer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts