Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Jens Petter: Gå mann ! Det er nå spenningen begynner ! Slaget er nok ikke tapt slik som du tror.Mens dere har holdt på med deres har jeg arbeidet aktivt i det skjulte.fant ut at det var best ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Da gjenstår det å se hva sensasjonen består i da :o)Ettersom du bruker medier,(flertall) mener du da å si at sensasjonen skal offentligjøres i flere forskjellige aviser, eventuellt radio/tv?Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Benn Limann Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Jan Frode: Stemmer det at du har tatt bort hjemmesida di med data om Köhler? Hvilke opplysninger der var ikke riktige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Sensasjoner er vel best egna i sensasjonspressen, f.eks. Se og Hør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Når man, som JFJ, ønsker å arbeide i det skulte (2726), kan jeg ikke med min beste vilje forstå at nevnte JFJ bevisst ønsker hjelp fra oppegående mennesker som i all offentlighet bruker sin tid på samme sak.Dette beviser vel at JFJ utnytter velvillige hjelperes tid til å mele sin egen 'til en viss grads' uspiselige kake.Lars Ove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Til (2726): Ja, det er mulig det er nå spenningen begynner for deg. For meg har det har aldri vært noe spenningsmoment i denne debatten, kun underholdende tidtrøyte. Et artig innblikk i hvor langt et menneske kan bevege seg bort fra virkelighetens verden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Til (2730) og (2731).Kan ikke si annet enn at jeg er fullstendig enig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ellef Ellefsen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Et innblikk i debatten som heller er trist:Her har iblandt, gjentar iblandt, JFJ blitt utsatt for nærmest kollektiv mobbing. Ikke rart noen skyr Brukarforumet som pesten.Ikke alle er like modige og tolmodige som JFJ. Han er jo til tider blitt en rene hoggestabben i denne debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Ellef, det er alt for tidlig å felle en dom over hele denne debatten i sin fulle sammenheng. For det første, er ikke debatten ferdig, og for det andre, er det for tidlig å evaluere den uansett. Den må komme mer på avstand. Debatten vil nok ebbe noe ut, når artikkelen i Genealogen utkommer om noen uker. Jan Frode har varslet nye sensasjoner, hvilket i det minste viser at han ønsker at debatten kjøres videre en stund. Kanskje sluttstrek ikke kan settes i år, men først til neste år. Og deretter er det vel tid for evaluering av hva som kan være (?) den mest omfangsrike debatt i norsk slektsforskning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Ellef (2733)Nå er det vel ikke mange som er enig med deg, gudsjelov. Det er bare på denne tråden minst 2735 innlegg og snart 155 000 besøk. Kan du da si at Brukerforumet blir skydd som pesten? Du må jo befinne deg i en annen verden som påstår noe slikt.At noen blir (JFJ) hoggestabbe er jo helt naturlig, og har etter min mening ikke noe med modighet å gjøre, men en tilgjort uvillighet til å innse fakta.Lars Ove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Og jeg synes at JFJ opptrer på en arrogant og en helt uakseptabel måte når han helt klart i innlegg 2726 innrømmer at han sitter med opplysninger som han ikke vil dele med de menneskene han i denne debatten helt bevisst har utnyttet kunnskapen og profesjonaliteten til.Jeg for min del vil for alltid overse spørsmål som slike mennesker har her på Brukerforumet.Lars Ove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ken V. Nordberg Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Jeg er også helt uenig med Ellef (2733). Brukerforumet er ett fantastisk medium for slektsforskere (amatører som professjonelle). Og vi har sett gang på gang at spørsmål besvares, hjelp ytes, ting læres. Dersom imidlertid noen, for den gravede elite, presenterer påstander som ikke holder mål rent empirisk sett, så er det klart en må kritisere disse. Det er klart det har vært mange mindre vennlige innlegg i denne debatten, men Jan Frode har til tider presentert seg sev som litt arrogant med påstander som: bare vent det kommer mere, senasjon, DNA analyser er like om hjørnet, jeg tror ikke på deres beviser, jeg er evig optimist, etc, etc, etc.Også enig med Lars Ove; det er ingenting som tyder på at Brukerforumet skys 'som pesten'. Dis-Norge's slektsforum, som i grunnen er en av de få vi kan sammenlikne med, har mye mindre innlegg og trafikk enn DA's brukerforum. Så hvilket annet medium Ellef bruker som sammenlikning skulle vært interessant og vite? Jeg har vært medlem her en årrekke og dog det er noen få kverulanter, så er det ALLTID noen her som er villig til å hjelpe. Jeg har selv fått hjelp utallige ganger og er utrolig takknemlig for den ekspertise or det kunnskapsnivået vist av medlemmer her.Ellef kaller dette temaet mobbing; ja kanskje litt. Dette er imidlertid IKKE en gjenspeiling av brukerforumet som helhet. Jeg synes også at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om mobbing men konstruktive motbevis mot en hypotese som ikke holder mål. Jeg vet mange som, til tross for sterk mistro til Jan Frodes hypoteser, ALDRI har tatt til mobbing. Kanskje Jan Frode har ett ess opp i ermet, i så fall har han holdt det hele Norske slektsforskermiljøet for narr med sin 'faglige' prosedyre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Jeg ser denne saken fra en mer uprofesjonell side:1) Når man lager et innlegg på brukerforumet er det fordi man står fast i et problem man har i forhold til å lete etter aner, enten sine egne,eller andres.2) Når man da får andre til å hjelpe seg med problemet så må jo det i utgangspunktet være positivt, men ikke i dette tilfelle.3) Her motarbeidet JFJ alle fornuftige løsninger, og det er helt tydelig at trådstarteren har sin egen teori og løsninger som nå skal offentliggjøres i mange mediaer.4) Hvis det viser seg JFJ har løsningen, og har skjult opplysninger for oss andre, har jeg følgende forslag:5) JFJ har utspilt sin rolle på brukerforumet. Han er ferdig her. Men det avhenger selvfølgelig av om han kan bevise det han prøver.Lars Ove Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ellef Ellefsen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Lars Ove (2735):Jeg sa: *Ikke rart noen skyr Brukarforumet som pesten*.Altså ikke: *Brukerforumet blir skydd som pesten?*.Til Ken: Jeg har i denne debatten ikke dradd noen sammenligninger mellom Brukarforumet og andre fora. Vet bare at endel ikke tør delta i debatter i dette forumet.Å si at Jan Frode kanskje har holdt det hele Norske slektsforskermiljøet for narr, er vel å ta for hardt i? Det er vel bare en brøkdel av det Norske slektsforskermiljøet som har deltatt i denne debatten, eller for den saks skyld vært innom den.Køhler og Orth blir ikke samme person sjøl vi fortsetter krangle oss i mellom på dette sidesporet. Der er vi sikkert enige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Jeg vet om en del som har lest Køhler-debatten(e) uten selv og ha deltatt med innlegg. Jo, det norske slektsforskermiljøet er kjent med denne debatten; Ellef, jeg mener du tar feil her. Jeg tror heller ikke det fins folk som skyr Brukerforumet på grunn av denne debatten, - faktisk ikke en eneste en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Lars Ove: Jeg velger å holde tilbake info slik som også andre har gjort mot meg.Jeg informerer når det kommer på trykk i Landets aviser og kanskje TV 2 og NRK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Og når fikk 'de andre' opplysningsplikt her? Det er jo du,Jan Frode,som har laget temaet, så da er det nok du som må legge ut den infoen du har, for å unngå å misbruke andres tid og resurser.Håper du ser forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 De andre har ingen opplysningsplikt.Dessuten er det helt frivillig om man vil bidra.Opplysningene som er funnet av meddebattanter er nyttige og godt utført,men kaster desverre lite lys over Køhler/Orth affæren.Dere vil få info når det kommer på trykk,intet vil bli holdt tilbake.Hjemmesiden min oppdateres når den tid er inne.mvhJan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Debatten om 'opplysningsplikt' er ikke særlig interessant. Den enkelte kan selvsagt velge å legge inn informasjon/spekulasjon - eller la være. Det som imidlertid er intet mindre enn frekt, er at du fremdeles finner det for godt å påstå at det andre har bidratt med her i debatten, kaster 'lite lys over Køhler/Orth affæren'. Hvordan kan du finne på å skrive noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 6, 2008 Del Skrevet April 6, 2008 Til (2741). Det heter nok HVIS det kommer på trykk i landets aviser osv., ikke når.Hvofor i vide verden ønsker du egentlig det? Er det et ettertrykkelig ønske fra familien til Køhler at dette skal stå i landets aviser?Forøvrig er det mange som har bidratt med mye info om dene karen,men av en eller annen grunn så vil du ikke anerkjenne det.Er det fordi du ikke finner støtte i din hypotese i det som er funnet og dokumentert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Stig Nyberg Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Siden noen lurer på hvilken virkning denne debatten har på andre anvendere av Brukarforum, får jeg fortelle om min egen reaksjon.Det er en viktig ressurs for all seriøs forskning at det finnes noen som er entusiastiske og modige nok til å undersøke muligheter som alle andre har avfeiet. Disse einstøingene tar jo vanligvis feil, men skaden som dermed har skjedd er bagatellmessig: Noen har selv valgt å kaste bort noe av sin tid på å motbevise påstandene deres. Men dermed har kanskje også mye nytt kommet for dagen. Det har tydeligvis skjedd i Köhler-saken. Einstøingen selv sitter tilbake med sin 'tapte ære' og mye arbeid til ingen nytte. Men om han velger å fortsette på samme spor, så er det hans valg og ingen andre har noe med det. Det virkelig motbydelige med denne debatten er den offentlige forhånelsen han personlig har blitt utsatt for. Ingen skal komme å si at her gjelder det bare sak, ikke person. Brukarforums moderator har sviktet sin vanskelige oppgave og unnlatt å stryke mange sjikanøse nonsens-innlegg uten saklig substans. Noe av det verste er at enkelte profilerte personer har tatt del i hetsen. Forumets ordensregler kan de visst bare sette tilside etter behag. Jeg husker en bitter debatt mellom to profilerte for noen år siden, der den ene parten truet den andre med noe som kunne tydes som rettslige skritt. Skjønner de ikke hvilken virkning dette har på mindre erfarne brukere og på nybegynnere? Gir de blaffen? Köhler-dabatten har forlengst blitt 'a never-ending story', som varer til det er slutt på diskplassen. Hvis da ikke den ensomme skulle knele under trykket, folkedomstolen skulle seire og skoggerlatteren runge fra landsende til landsende. Så har da 'rettferdigheten' vunnet. God natt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Jonson Dale Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Straks dei autentiske portretta av Johann Orth og August Køhler blei publiserte her, for temmelig lang tid sidan, har det vore klart for absolutt alle (minus éin, JFJ) at det dreidde seg om to, heilt, bokstavlig talt, ulike personar.Det er ikkje visst at Jan Frode Johansen har persepsjonsvanskar, men det ser unektelig slik ut. Mykje tyder på at han har andre vanskar med, som mangel på røyndomssans. Samtidig har han, mest trulig, vanskar med å innsjå at han ikkje er eit geni. Han er som henta uta av ein roman av Knut Hamsun.Det er i grunnen festlig at slike friske og frekke fyrar enno finst... (Skal JFJ ikkje snart gi ut ein musikkvideo med 'The ballad of Johann Orth and August Køhler - the ballad of lost men with lost identities'; JFJ kan skrive teksten, Sputnik melodien. Habsburgarane kan vel utgjøre balletten, dansande med DNA-slangar ut fra armar og bein, og med somme slangar stikkande opp fra gamle graver). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Fantastisk morsomt skue:-) La oss håpe det ikke blir alvor av forretningsidèen. I motsatt fall melder jeg meg som sparkepike slash slangemenneske.Fra spøk til alvor; er det noen som kan opplyse en utålmodig sjel om _når_ neste utgave av 'Genealogen' kommer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 é Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Oddbjørn skriver i innlegg (2744):' Det som imidlertid er intet mindre enn frekt, er at du fremdeles finner det for godt å påstå at det andre har bidratt med her i debatten, kaster 'lite lys over Køhler/Orth affæren'. Sitat slutt.Synes du det er frekt å ha en mening om påstander/analyser/og tolkning av fakta som er fremkommet?Er det ikke respektabelt å kunne se saken fra en annen side uten at dette er frekt?Jeg sier at det Rigmor m.fl har fremskaffet av dokumentasjon er både nyttig og interessant.Alt dettte vil selvsagt bli tatt med i en totalvurdering og vil ikke bli skjøvet tilside.Selv om Køhler var vbåde skillt og slo til en mann med flat hånd(Orth slo ned 2 agenter!), så mener jeg at dette er intet bevis i saken.Jeg må enda en gang minne om at mitt ståsted i saken er at jeg ser det som 50/50 at de KAN has vært identiske.Det vil med andre ord si: Jeg vet ikke.Hva jeg TROR er mindre interessant.Bjørn: Jeg tror jeg står over komposisjon,jeg kan ikke lese noter.Det måtte isåfall ha blitt en Rock-ballade.mvh Jan Frode den blide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts