Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Mr. Søpler av Romerriket: Du er morsom men ikke helt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Til Anita!Gjorde eg det da??? ;-)) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Steinar Hansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Til innlegg 2746:Du har gode poenger, Stig. Så har i alle fall noen gitt uttrykk for det. Flokken ser ut til å overse/overhøre deg. Men det har vel noe å gjøre med flokkens behov for og glede av å hakke på hakkekyllingen så lenge det er tegn til liv i ham.JFJs sak er vel tapt for lengst. Han kommer neppe ut av den med æren i behold. Men det er det faktisk flere som ikke gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Om saken er tapt gjenstår å se.Når det gjelder æren så betyr ikke den så veldig mye. Jeg kommer iallefall til å prøve å løse saken selv om de aller fleste har liten tro på det.Men jeg er skikkelig lei av 2 typer debattanter:De som morer seg i skadefrydogDe som er så kjepphøye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 (2779) Hva legger du i 'å løse saken', Jan Frode? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Det er jo å finne ut OM Hugo Køhler var identisk med Johann Salvator von Habsburg.Her kommer DNA inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest anita bakken Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Hei Finn. E synes det e feil å more seg høgt. Det å henge seg opp i detalja kjem en en ikke så langt med :)Har lese skriveproblem e skjønne du. Anita Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Greitt det Anita, men tanken bak min kommentar var faktisk å ta brodden av den litt ufine foran. Jeg lyktes visst ikke særlig godt med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Jan Frode Johansen (2766):Du hevder ovenfor at 'vi lever i 2008 og at utviklingen har gått videre'. Dette er jeg helt enig i. Og jeg er heller ingen motstander av nye tanker.Derimot har du lest mitt innlegg (2765) på en unyansert måte. Jeg hevder ingen steder at jeg avfeier DNA-testing. Det skyldes heller ikke uvitenhet, definert som ignoranse. Det er tvert om uvitenhet av mangel på lødig forskningslitteratur om hvordan DNA kan implementeres i genealogen. Det er faglitteraturen jeg etterlyser. Om noen kan forsøke å skrive en genealogisk fagartikkel med resultater fra DNA-testing som bærende elementer, vil jeg bli imponert.Som du samtidig kan lese av mitt innlegg ovenfor, sier jeg i praksis at et resultat av en DNA-test kan inngå som _ett av flere_ elementer i en beviskjede. Mitt poeng er at resultatet av en DNA-test ikke kan benyttes _alene_. Dette gjelder innen genealogien.Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Annet avsnitt ble litt feil: 'om hvordan DNA kan implementeres i genealogen'.Jeg mente egentlig genealogien, men jeg vil selvfølglig kunne hjelpe til med å implementere bruk av DNA-testing i genealogien, også i Genealogen. :-)Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 De juridiske forholdene i Norge med hensyn til å fastslå et barns farskap, inntil bruken av DNA startet, har i svært mange hundre år fulgt *romerretten*. Hvis en mann oppforstret et barn og tok det for sitt, ble barnet regnet som hans. Uansett hva et DNA i ettertid skulle avsløre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Iflg. Bo Lindevall,Stockholm,fikk den kongelige familie i Hellas medhold i Europadomstolen i Strasbourgh der DNA ble benyttet i bevisførsel.Menneskerettighetysdomstolen i Strasbourgh kan sette tilside en hvilken som helst rettsavgjørelse i saker o,m menneskerettigheter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 For all del, Jan F.Det er vel en viss forskjell på den greske kongefamilien og litograf Køhler i Kr.sand, eller er det noe jeg har gått glipp av?Hvilke brudd på menneskerettighetene er som evt. skulle være aktuelle her? Evt.tapt arv i 1912? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Et 'det' fallt ut i siste linje.Hvilke brudd på menneskerettighetene er DET som evt skulle være aktuelle her? Evt tap av arv i 1912? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag T. Hoelseth Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Til innlegg 2787: Jaha? Da tror jeg du får forklare nærmere hvilken sak den greske kongefamilien har vært part i hvor DNA ble benyttet som bevisførsel. Og hvem er nå denne Bo Lindevall?DTH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet April 7, 2008 Del Skrevet April 7, 2008 Jan Frode Johansen!Den 5/4-2008 (2720) skriver du: 'Snart dukker det opp en sensasasjon i Norske medier, om kort tid'.Den 7/4-2008 (2750) skriver du: 'Jeg må enda en gang minne om at mitt ståsted i saken er at jeg ser det som 50/50 at de kan ha vært identiske'.Slik du selv ser det, har altså den store sensasjonen du skal annonsere i norske medier ikke økt muligheten for at Køhler var identisk med Orth! Da blir vel dette relativt tynne saker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Jens Petter Nielsen!Nei du tar feil det handler om fremdriften i saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Dag Hoelseth , Bo Lindevall er forfatter av heftet 'Sannheten om Erkehertug Johan Salvator og Mayerlingdramaet.Han bor i Vaxö i Stockholm.Du må nesten ta kontakt med ham for utfyllende forklaring.Du finner ham på nummeropplysningen utlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 I anledning ditt siste innlegg Jan Frode, får jeg lyst til å minne om debatt 36973, hvor Asbjørn Karlsen bl.a. skriver følgende i innlegg 70:' Det andre er Køhlers påstand om at han var tilstede på jaktslottet Meyerling da konprins Rudolf Franz Karl Joseph og Maria Vetsera ble dreptDen siste påstanden ser det ikke ut til å være hold i. I følge forfatteren Clemens M. Gruber som skrev Die Schicksaltstage von Mayerling som kom ut på Verlag Erich Mlakar, Judenburg i 1989, befant Johan Orth seg i Fiume i Italia.Det er også andre kilder som er av samme oppfatning. Det har blitt hevdet at det faktisk var Johan Orth som drepte Rudolph i et raserianfall. Det var Burgpfarrer Maier, en prest i Wiensom som hevdet dette. Men Fritz Judtmann stadfester i boken Mayerling ohne Mythos - Ein Tatsachenbericht som kom ut på Kremayr & Scheriau, Wien 1968, at Johan Orth befant seg i Fiume. Denne boken regnes som standardverket om Meyerling-affæren og regnes som meget pålitelig.I følge boken så sendte Franz Josefs adjutant Graf Paar telegrammer den 30. januar til alle erkehertugene om Rudolfs død. Et av telegrammene ble sendt til Fiume i Italia. Som svar på dette sendte Johan Orth et telegram fra Fiume til Franz Josef senere på kvelden. Og den neste dagen reiste Johan Orth sammen med erkehertugen Otto fra Fiume til Wien.Disse opplysningen var ikke kjent på Køhlers tid. Så dermed kunne Køhler eventuelt fabulere over Meyerling-dramaet og sette seg selv inn i begivenhetenes sentrum. Dette føyer seg inn i det bilde jeg foreløpig sitter igjen med av Køhler. Studere man han som person gjennom diverse skriverier som ikke har noe med Habsburger-slekten å gjøre, danner man seg et helt annet bilde enn når man leser de to biografiene som er utgitt om Johan Orth. Johan Orth er en handlingens mann som skriver bøker og brever i en helt annen stil en Køhler. Køhler er en dagdrømmer som skriver en enkel tysk med mange gramatiske feil og tilsynelatende en helt annen håndskrift. Og ikke en eneste gang nevner han i ettertid Milly Steubel som Orht var så glad i at han gav avkall på alle sine titler.Min foreløpige konklusjon er at Køhler var en dagdrømmer med god innsikt i hva som rørte seg på kontinentet. Noen Johan Orth har han neppe vært. Men om Køhler hadde en annen identitet han skjulte, ja se det er et annet spørmål. Det ville i alle fall være en genial måte å røykelegge sin virkelige identitet på ved å antyde kobling mot Johan Orth. Historien har nok av slike eksempler. Derfor er det uansett interessant å se hva man kan finne ut om den virkelige Hugo Køhler'.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Til (2792): ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Jens Petter NielsenDet som kommer til å bli presentert for pressen er en stor fremdrift i saken for vår del vedr. DNA.Det vil nok skape store overskrifter som kanskje vil bre seg til Østerrike.Vent å se ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Et velment råd: Er det ikke litt dumt å gå så offensivt ut før DNA-prøven er avgitt og et resultat foreligger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Takker for råd , men det som vil fremkomme er av stor betydning.Det er allerede varslet besøk fra Østerrike.Dette vil være med på å gi saken interesse i Østerrike.Deltaljer i saken vil bli holdt tilbake inntil DNA resultat foreligger,således blåses det ikke i basun for en seier i saken før DNA foreligger.Det er andre ting av allmenn interesse som kommer til å bli presentert og jeg har igår fått melding fra Østerrike om bistand i saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Om du ikke har blåst i basunen ennå, har du i hvert fall testet munnstykket, høres det ut som. Når/hvis det etter hvert foreligger noe DNA-resultat, tviler jeg på om basunen blir et passende instrument.Uansett: Jeg har store problemer med å forstå det øvrige resonnementet ditt: '...det som vil fremkomme er av stor betydning.Det er allerede varslet besøk fra Østerrike'. Ja vel - hva så? Er det oppmerksomheten i seg selv som er poenget her? Men det er jo alltid hyggelig å få besøk. Ekstra stas er det selvsagt om gjestene bærer medaljer , ordførerkjeder eller liknende stas. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet April 8, 2008 Del Skrevet April 8, 2008 Nå vet jeg ikke hva andre mener,men jeg foretrekker progrock framfor tysk basunmusikk under ledelse av en prog-genealog.Men,selvsagt, det er det nok flere meninger om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts