Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, der fant jeg denne reviderte kronologien : http://da2.uib.no/koehler/Er det du Rigmor som har lagt ned alt dette arbeidet? Det er jo helt utrolig! Flott at SAB har gjort det tilgjengelig for oss Køhler-interesserte. Takk til dem også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, jeg må vel tilstå at det er jeg som har skrevet denne laaaange kronologien,men det fantastiske oppsettet er det vel Yngve Nedrebø og Anette S. Clausen som må ta æren for.Dessuten håper jeg at jeg har vært nøye på at de som fortjener takk blir takket.En helt spesiell takk til Berit Frank Pagh for det hun har bidratt med vedrørende separasjonssaken og skilsmissesaken fra Rigsarkivet i København.Oddbjørn Johannessen for alt hva han har funnet frem på SAK vedrørende ligningsår, eiendommer og konkurser etc.Erik Mortensen som har fremskaffet skifte fra Odense og registerbladene fra København.Jeg er livredd for å glemme noen, men tror jeg skal ha fått med det meste både i Genealogen og i Kronologien.Det har vært mye jobb, men jeg håper at det er blitt forståelig for enhver.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg bare titter innom for raskst og hoppe ut igjen av dette vinduet:)Jeg ønsker å gratulere Rigmor for en strålende jobb med å kartlegge Hugo Køhlers liv & Levned.Du har gjort en stor jobb og fortjener ros for det.Takk til Yngve Nedrebø for at du har delt dette med oss, og ligeså alle dere andre som har tatt del i arbeidet!Vennlig hilsenJan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Litt av en jobb du har gjort Rigmor! Kjempebra! Websiden var helt utrolig. Håper det kommer mer der etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da er det vel behov for både Michael Moum og Tore Vigerust å utdype hva de legger i begrepet vitenskaplig hold. Jeg vet hva jeg legger i det og hva NST legger i det å være godkjent på nivå 1 som et vitenskaplig tidsskrift.Genealogen er et medlemsblad, og selv om det ikke foreligger noen pretensjoner om vitenskapelighet, vil man ikke komme utenom at enkelte artikler vil ha en mer vitenskaplig tilnærming enn andre.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke uttalt meg om vitenskapelig innhold eller ikke, men at Genealogen ikke er et vitenskapelig tidsskrift. I følge forskningsrådet (og tidsskriftet Forskningspolitikk) er fagfellevurderingen det viktigste kriterium for å være et vitenskapelig tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koselig med sånne tilbakemeldinger, både her og i den andre tråden om Genealogen.Det varmer. Takk!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har dessverre ikke lest artikkelen, men har kost meg med kronologien store deler av dagen (og natten).All honnør til Rigmor for det omfattende arbeidet.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Jeg vil også slutte meg til mengden av begeistrede lesere som berømmer Rigmor for et fabelaktig flott arbeid.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er en svært omfattende dokumentasjon Rigmor nå har lagt fram. Både i sum og i form av enkelthendelser burde det ikke lenger være rimelig tvil om at Køhler var Køhler og Orth var Orth.En interessant sak jeg har lyst til å trekke fram, er at Ragnvald Hugo Jørgensen fikk rettens medhold ved skiftet etter Hugo Køhler i 1946 på at han var legitim arving. Køhlers enke og hans døtre fra siste ekteskap ble altså ikke trodd på at de to døtrene han hadde med seg fra første ekteskap, var noen stedøtre han hadde 'overtatt sammen med Køhler-papirene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 2916:Det kan måske have været én af de medvirkende årsager til, at sagen døde hen sidste gang ?Noget tyder på, at nuværende efterkommere ikke kender til skiftet efter AHK.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Da melder spørsmålet seg: Har ikke JFJ kjent til at Ragnvald Hugo Jørgensen fikk rettens kjennelse for å være legitim sønn av AHK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :o)Ja, skiftet og skifteforhandlingene er viktig, og burde jo ha vært undersøkt. Det taler jo sitt helt tydelige språk. Det levner ingen tvil om at Hugo Ragnvald Jørgensen var Køhlers barnebarn. Jeg er glad han fikk rettens medhold ved skiftet om at han var legitim arving.Jeg må si jeg ble sjokkert over å lese at ingen varslet Ragnvald om at bestefaren var død, og som han selv skriver i et brev i forbindelse med skiftet,' .. som alle meget godt kjente til min eksistens'.Det kan ikke ha vært en lett tid for ham. Forøvrig har jeg lurt mye på hva slags tur Ragnvald foretok i perioden 29.juni 1948 - 22.juli 1948, som passet hans viser.Mvh *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Kan han ha visst om den fraskilte kona med barn og prøvd å finne flere arvinger? Kan reiseruten hans gi et hint om hva som skjedde med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Han reiste altså med ferje fra Arendal til Grenå (der det en kort periode var ferjeforbindelse). Så dro han til Odense, og det kan vel neppe ha vært tilfeldig. Der ble det skiftet etter Hugo Køhlers første kone, der giftet han seg for andre gang osv. Det var i det hele tatt mange spor etter bestefaren nettopp i Odense. Dersom formålet med turen var å oppspore eventuelle arvinger i Danmark, blir det selvsagt svært interessant å spørre: Hvorfor dro han videre til Nykøbing Falster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være AHKs datter Victoria Camilla Alexandra, født 31. mars 1896 i Århus, døpt 3. mai 1896 i Viby, Århus, som har flyttet til Nykøbing Falster.(I 1900 bor hun med moren, Anna Camilla Albine Nielsen , som er ugift, og besteforeldrene Peter og Johanne Nielsen på Nørrebro 273, Odense købstad. Konfirmert i Odense 20. mars 1910.)Det ser imidlertid ikke ut for at FT for 1900-tallet er lagt ut for Maribo Amt, så vidt jeg kan se på DDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14/6 1912 er Victoria Camilla Alexandra registrert flyttet fra Odense til Livjægergade 11 i København - og 18/7 samme år har hun flyttet videre til Holsteingade 31 på Østerbro. Her forsvinner foreløpig sporene etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.