Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nå var jo også Ragnvalds far Harald Jørgensen fra Odense. Han ble født der 5.september 1885, så Ragnvald hadde vel i den forbindelse flere familiebånd til Danmark.Jeg stusser litt over stempelet fra Folkeregisteret i Odense 14. juli 1948.Hvorfor fikk han et stempel i passet fra Folkeregisteret i Odense? Hva skulle det være for?Ja, ja.. Noe skal man jo ha å lure på.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Rigmor: Det blir bare spekulasjoner, men hvis faren var dansk kan det være fordi han hadde dobbelt statsborgerskap?jeg har slektninger som har en forelder fra Norge og en fra Danmark, de har dobbelt statsborgerskap.Er mulig han fikk stempelet av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Selvsagt, Han kunne jo rett og slett ha vært og besøkt sin danske farsslekt.De danske FT 1916 og 1921; var de landsomfattende? Er der sperrefrist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

FT 1916 og 1921 for en del danske sogn er lagt ut i Dansk Demografisk Database, men her er det foreløpig svært mange 'hull'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oddbjørn, ja det var det jeg så. leste litt på DIS, og der ser det ut for at skanningen av FT 1916 går sin gang. Da er det vel ikke noe mer som er lagt inn på Arkivaronline heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vanskelig for å tro Siw. (2927) Han ble født og døpt i Norge, og passet er norsk.Jeg ser at linken til vielsen ikke fungerer i kronologien, så jeg legger den inn på nytt: LenkeJeg ville vel tro det ville vært nevnt ved vielsen, om Ragnvald hadde et dobbelt statsborgerskap. (Eller hans dåp)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Om ikke dobbelt statsborgerskap, så hadde han ihvertfall dobbeltbryllup ser jeg. Brudgommene var hverandres forlovere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Rigmor: Min ene slektning er født i Danmark, har dansk pass, men er også norsk statsborger. Jeg tror ikke det er så usannsynlig. Dessuten er det ikke nødvendig å opplyse om dobbelt statsborgerskap ved vielse i Norge dersom han var norsk statsborger.Kan ikke tenke meg noen annen grunn til at han skulle få stempel i sitt norske pass fra Folkeregister i Danmark. da må han isåfall ha vært stemmeberettiget og registrert i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

...apropos. jeg har forresten selv dobbelt statsborgerskap, men trenger aldri å opplyse om det uten at jeg skal reise til det andre landet...da må jeg bruke det andre passet. I Norge er jeg norsk og ikke registrert som annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :o)Nei, jeg må vel bare kaste inn håndkle der, for jeg har ingen viten om dette med doble statsborgerskap, og kan heller ikke vite om det var tilfelle for Ragnvalds del.Men det kan kanskje forklare dette stempelet i passet hans, som jeg har lurt så mye på.Grete (2932) Det var ikke et dobbeltbryllup. Det er 14 dager mellom vielsene, men de var forlovere for hverandre :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Rigmor: Det _kan_ ha vært en arbeidstillatelse, men det er vel kanskje enda mindre sannsynlig ettersom han bare oppholdt seg der i 3-4 uker?Ble litt nysgjerrig på dette. Er passet m. stempel lagt ut ved kronologien? Kan kontakte danske myndigheter og spørre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Her er de nugældende danske regler for statsborgerskab:LenkeJeg ved det ikke, men de har vel næppe ændret sig væsentlig, når det gælder de nordiske lande.Ifølge lov om dansk indfødsret erhverver et barn automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis forældrene er gift, og enten faderen eller moderen er dansk. Dette gælder uanset, hvor i verden barnet er født. Er barnets forældre ikke gift ved fødslen, får barnet automatisk dansk indfødsret, hvis moderen er dansk.Både Alexandra Flora og Harald Jørgensen var født i Danmark, så næste spørgsmål må vel blive: var de stadig danske statsborgere, da Ragnvald blev født? Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siw :o) Du finner passet i kronologien under: Arvinger og skifteforhandlinger http://da2.uib.no/koehler/arv.htm (nederst på siden)Ragnvald er bare noen få dager i Odense. (Se også nedenfor passet) Du kan trykke på bildene av passet, så de forstørres.Berit :o) Det er veldig interessant det du skriver. Nå ble jo Ragnvald døpt samme dag som foreldrene giftet seg,men jeg finner ingen steder noe som forteller om dansk statsborgerskap på hverken Ragnvald eller på foreldrene. Burde ikke det vært nevnt?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Del V Kristiansand, står også dette om Ragnvalds far, hentet fra Statsarkivet i Kristiansand – Kristiansand politikammer-2, arkivboks 0541, journal fremmedes opphold 1901-1922 («Anmældelses Bog om Fremmedes Ophold»): Harald Jørgensen, anm. 9/12 1906, ank. i august 1906. F. i Odense 5/9 1885, 21 år, stentrykker. Hensikten med oppholdet: «At arbeide som Stentrykker. Forevist Hjemstedsbevis fra Odense 15/5 06». «Har Arbeide hos Lithograf Köhler. 16/1 08 anmeldt Afreise til Stavanger».*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det er jo rigtigt. : )Da har Harald Jørgensen været dansk statsborger, da Ragnvald blev født i 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Det kan se ut som om Ragnvald også var dansk statsborger ettersom har har fått utlevert rasjoneringsmerker i Nykøbing? Det ga man vel ikke ut til andre lands borgere, eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Hva står det øverst på siden ved stempelet fra Folkeregisteret? siste del av passet..1 stk turiskort? udleveret --- fra -- klarer ikke å tyde alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Samtidig deltok han under krigshandlingene i Norge i 1940 (på norsk side, får vi tro), og det gjorde han vel neppe om han ikke var norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Klarte å tyde det nå...i fra tiden o.s.v.Tja. Det står jo også på motsatt side at han er registrert i fremmedkontrollen, og det ville han vel ikke vært om han var dansk. på den annen side er det jo ikke sikkert han hadde dansk pass selv om han var dansk borger.Det ser ihvertfall ut til at det er Folkeregisteret som har utstedt et turistkort, hva nå enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Rationeringsmærker var jo nødvendige for at få lov at købe bestemte varer og det må også have været gældende for gæster i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Det aa ha dobbelt statsborgerskap har värt sett paa med noen tvil fra myndighetenes side - og er vel fremdeles sett paa med en viss skepsis. Se LenkeSaa om Harald Jørgensen var litt diskret omkring akkurat det spörsmaalet var det kanskje forstaaeligMVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg må innrømme at mine kunnskaper nok ikke strekker til her, men er det ikke litt underlig at han måtte skaffe seg norsk pass dersom han var dansk statsborger? Sågar et tidsbegrenset pass som kun gjaldt for denne korte turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Oddbjørn: Jeg har heller ikke nok kunnskap i denne saken, men det er ikke sikkert han hadde et dansk pass fordi om han kan ha vært dansk borger, og pass måtte man vel ha for å krysse grensene den gangen. Da var det kanskje lettere for ham å skaffe et norsk siden han befant seg i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.