Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mai 8, 2008 Del Skrevet Mai 8, 2008 Ja, det er mye pussigheter :o)Køhlers datter flytter til Holsteingade 31 i 1912. I nabogården Holsteingade 29 bor det også i 1912 bor ekteparet Køhler - Levin.`Vår´ Alexander Hugo Køhler oppgir sin fars navn til å være August når han gifter seg for 3. gang. (Det er eneste gang han har oppgitt navn på sin far.)Hans mor vet vi med sikkerhet het Friedericke Køhler. A.H.Køhler kaller en av sine døtre for Alexandra Flora.Her kommer alle disse navnene igjen i forbindelse med Carl Emil Køhler som bodde i Holsteinsgade 29A i 1912.'Forviklingar' på T.V. er ikke noe mot dette :-)*Smil* igjen fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kristian Fjeldsgård Skrevet Mai 8, 2008 Del Skrevet Mai 8, 2008 Man må være klar over at håndverkere av forskjellig art var et farende folk. De flyttet dit de fant seg arbeid, og ofte kom slekt og tidligere arbeidskamerater etter.Husk på at i andre halvdel av 1800-tallet var den grafiske bransjen i Norden i rivende utvikling og det var ikke unaturlig at tyske grafikere fant ekspansjonsmuligheter i Norden, i første rekke i Danmark og Sverige, enkelte også i Norge, men jeg har inntrykk at tyngden av innvandrede grafikere i Norge var dansker, med et visst tilskudd av svensker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Langås Skrevet Mai 8, 2008 Del Skrevet Mai 8, 2008 Mor til Jytte Levin (1808-36) ser ut til å være Theresia Levin, 72 år og enke i 1834.Folketelling fra www.ddd.dda.dk: Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, , , Skattergade, 113/1, FT-1834Name: Age: Marital status: Occupation in household: Occupation: Birth place:Johan Kiøler 35 Gift Toldbetjent Jytte Levin 27 Gift Kone Tholarine Kiøler 3 Ugift Datter Andreas August Kiøler 2 Ugift Søn Fredrich Kiøler 1 Ugift Søn Theresia Levin 72 Enke(mand) Husfaderens Svigermor Frederiche Jensdatter 26 Ugift Tjenestepige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mai 8, 2008 Del Skrevet Mai 8, 2008 Finnes noen av de du har vært innom i dag her, Rigmor? [url="http://ddd.dda.dk/immibas/immibas3_soeg.asp?efternavn=k%F6hler&fornavne=&f%F8deland=Tyskland&f%F8dsels%E5r=&destination=&erhverv=>Lenkeeller herLenkeeller her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Jeg har fått følgende svar på spørsmål til byarkivet i Leipzig om hva de måtte kunne ha av informasjon om Mappenfabrik Franz Müller (det er jo ikke akkurat noe gjennombrudd, men et par tråder å nøste videre på - jeg har sendt nye forespørsler til delstatsarkivet i Sachsen og næringsarkivet i Leipzig):Sehr geehrter Herr Seglsten,dem Stadtarchiv Leipzig liegen nicht die Firmenunterlagen der Leipziger Firma 'Mappenfabrik Franz Müller' vor. Ich möchte Ihnen empfehlen, sich mit einer Anfrage an die folgenden Archive zu wenden:- Sächsisches Staatsarchiv Leipzig, Schongauerstr. 1, 04329 Leipzig (Email: poststelle-l@sta.smi.sachsen.de) - Sächsisches Wirtschaftsarchiv Leipzig, Industriestr. 85-95, 04229 Leipzig (Email: swa.leipzig@t-online.de)Bei uns konnten die Hinweise auf die folgenden beiden städtischen Verwaltungsakten ermittelt werden:Kapitel 23 C Nr. 135 Die Firma Mappenfabrik Franz Müller, damals Berliner Straße, stellte 1928 ein Gesuch um Nutzung von Uferflächen an der Parthe. Allem Anschein nach hatte die Firma 1928 in der Nähe des Flusses Parthe ein Gebäude besessen oder das Gebiet wirtschaftlich genutzt.Stadtverordnetenversammlung und Rat der Stadt Leipzig, Teil 1 Nr. 11 448 'Mappenfabrik Franz Müller, Eichstädterstr. 12-16, Leipzig' Diese städtische Verwaltungsakte wurde im Zusammenhang mit der Wiederzulassung der Firma nach dem Krieg zwischen 1946 und 1947 geführt.In Leipzig wurden über den interessierenden Zeitraum von 1880 bis 1943 jährlich und 1947/48 und 1949 gedruckte Adressbücher herausgegeben.Es besteht die Möglichkeit, dass von mir diese beiden Akten und stichprobenartig die Leipziger Adressbücher ab 1880 eingesehen werden und ich Ihnen die darin enthaltenen firmengeschichtlichen Angaben mitteile. Die Bearbeitung schriftlicher Anfragen ist entgeltpflichtig. Entsprechend unserer Entgeltordnung wird ein Bearbeitungsentgelt in Höhe von 20,00 Euro je angefangener Arbeitshalbstunde erhoben. Für die weitere Bearbeitung Ihrer Anfrage wird ein Bearbeitungsentgelt in Höhe von 40,00 Euro anfallen. Bitte teilen Sie mir mit, ob die weitere Bearbeitung zu diesen Konditionen erfolgen soll.Bei uns befinden sich sehr lückenhaft einige Leipziger Telefonbücher ab den 1950er Jahren. Im Leipziger Telefonbuch von 1971 (Stand: März 1971) konnte die Firma letztmalig festgestellt werden. Sie hatte die Anschrift Eichstädter Str. 12-14 in Leipzig. Das Telefonbuch von 1972 liegt uns nicht vor. Im Telefonbuch von 1973 war sie nicht mehr enthalten.Um 1971/72 wurden in der damaligen DDR viele noch private Firmen verstaatlicht und in Volkseigentum überführt. Möglicherweise gehörte auch diese Firma dazu. Mit Gewissheit kann ich Ihnen das aber nicht sagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 De forteller jo rett ut at de faktisk har relevant kildemateriale. I tillegg til at noen bør gjennomgå d eadressebøkene som oppgis. Men slike finner man ikke her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Nå er tysken min ikke hva den engang var (og det har den aldri vært), men i forhold til Köhler ser det vel ikke ut til at byarkivet kan skjule stort mer enn mappefabrikkens adresse i 1880. Eller er det noe jeg ikke har forstått? Forøvrig betaler jeg gjerne en byantikvar for å slå opp i adresseboka for 1880, om det ikke kommer antydninger om at det fins mer å hente i andre arkiver. Det kan da ikke koste mer enn minstesatsen. Flybillett må nok vente til jeg har annet ærend i byen (gi meg noen gode - utenomarkivale - grunner til å legge neste guttetur dit!), for vel er jeg interessert i Köhlers manglende tiår, men ikke flere tusen kroner-interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 ''Stadtverordnetenversammlung und Rat der Stadt Leipzig, Teil 1 Nr. 11 448'' - dette er en arkivsak i byarkivet med historikken til fabrikken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Hvordan kan vi vite at fabrikkhistorien finnes her? Er det ikke dokumenter vedrørende tillatelsen til å gjenåpne fabrikken etter 2. verdenskrig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 På Ancestry ligger diss adressebøken for Leipzig, men det hjelper kanskje ikke;Leipziger Adreß- Post- und Reise Kalender auf das Jahr 1814 (in German) - New! Leipziger Adreßbuch auf das Jahr 1842 (in German) - New! Leipziger Adreßbuch auf das Jahr 1843 (in German) - New! Leipziger Adressbuch auf das Schalt-Jahr 1824 (in German) Leipziger Adress-Buch für 1862 (in German) - New! Leipziger Adreß-Buch für 1866 (in German) Leipziger Adressbuch für 1873 (in German) - New! Leipziger Adreßbuch für das Jahr 1830 (in German) Leipziger Adreßbuch für das Jahr 1836 (in German) - New! Leipziger Adreßbuch, Band 1, 1932 (in German) - New! Leipziger Adreßbuch, Band 2, 1932 (in German) - New! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Hvis bedriften ble startet i 1880, er det kanskje ikke så mye å hente der. Men man kan vel sjekke 1873-boka for sikkerhets skyld. Og så må det vel finnes et tysk forum hvor man kan be noen med tilgang til adressebøker gjøre et oppslag. Men jeg tipper vi må finne arkivene etter selve firmaet for å kunne gjøre noen oppdagelser som kaster lys over Köhler, ansattelister for eksempel. Med litt flaks er det kanskje tatt et bilde av staben ved oppstarten i 1880 (hvor har vi det årstallet fra, forresten?). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Hvis jeg leser brevet fra byarkivet i Leipzig rett, så er det vel bare to forvaltningssaker som er arkivert der.Kapitel 23 C Nr. 135 gjelder vel, så vidt jeg kan se, en søknad fra 1928 om utvidelse, eller om å få utnytte et ubrukt areal ved alva Parthe?''Stadtverordnetenversammlung und Rat der Stadt Leipzig, Teil 1 Nr. 11 448'' har å gjøre med - som Per Helge også sier i innlegg 2984 - gjenåpning/videre drift etter 2. verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 (2987) ... elva Parthe (ikke alva). Det ser nok ut til at det er i Sächsisches Staatsarchiv Leipzig og/eller Sächsisches Wirtschaftsarchiv Leipzig firmaets historikk må søkes, så det blir jo interessant å se hva slags svar du får derfra, Per Helge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Per Helge (2986)Årstallet 1880 er når firmaet ble grunnlagt, og postkortet som vises er stemplet Mappenfabik, Apelstrasse 4, Leipzig C 1 i 1939. http://cgi.ebay.de/Postkarte-1939,-Mappenfabrik-Franz-Müller,-LEIPZIG_W0QQitemZ170208166179QQcmdZViewItem#ebayphotohostingOm - det er den samme Franz Müller som driver Mappenfabikken i Leipzig, som sender kort til Køhler i 1936, bør en kanskje ha i bakhodet at han til Køhler skriver W. Franz Müller. W - Wilhelm, Wolfgang, Werner?Det som er interessant, er jo hvem som startet opp fabrikken, og om det var en (W?)Franz Müller tilknyttet den i 1936 - 1937.Håper du får en positiv tilbakemelding Per Helge.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Ja, det er jo ikke sikkert det er samme mann. I følge 1873-adresseboka på ancestry er det 10 Franz Müller å velge mellom. Ellers skulle jeg gjerne sett postkortet lagt ut i skikkelig stor størrelse. etter det jeg ser på bildet Asbjørn Karlsen har på sine hjemmesider, tror jeg det er mulig å ane noe av avsenderadressen bak korrekturlakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 For meg ser det ut som den første bokstaven er en O?O....il[?] strasse 89[?] - 99 [?]*Smil* Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Køhler-tråden er blitt endå meir interessant å følgje med på i det siste, og eg skulle ynskje at det blei laga ein ny tråd, slik at det ikkje blir så tungt å følgje med. Denne burde i så fall inneholde ein del av dei siste innlegga her, td frå rundtom 2970 - ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Per Helge (2990) - jeg tror ikke det vil hjelpe noe særlig å få blåst opp kortet. Adressen er slitt eller skrapt bort (ikke korrekturlakk). Jeg har studert kortet flere ganger på Statsarkivet i Kristiansand - uten å kunne se noe mer av den 'bortkomne' skriften. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Aase, om 6 innlegg skal tråden bli mer håndterlig igjen (selv om du da ikke har direkte tilgang til de 3000 foregående innleggene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Frank Pagh Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Rigmor:Det er faktisk en gade i Leipzig centrum, som hedder Otto- Schill-Strasse. : )Berit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 En liten illustrasjon før vi er på innlegg 3000; Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Oi - Otto- Schill-Strasse :o)Kanskje det ikke var så aller verst galt det jeg tippet på likevel?Jeg ser av kartet at det ligger en tverrgate til Otto- Schill-Strasse, som heter Apels Garten. Kanskje Apelstrasse ikke lå så langt unna?Det hadde vært grådig artig å finne ut av det.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 A = Otto- Schill-Strasse B = Apelstrasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Ifølge brevet Per Helge mottok fra Leipzig, lå Mappenfabrik Franz Müller i Berliner Strasse i 1928, men siden Berliner Strasse og Apelstrasse krysser hverandre, kan det godt være snakk om samme plassering i 1928 og 1939.Nå er jo dette bedriftsadressen, og det er vel tvilsomt om 'mappefabrikanten' bodde i industrilokalene:o) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mai 9, 2008 Del Skrevet Mai 9, 2008 Tåler vi en avsporing? Jeg kunne bare ikke dy meg da jeg 'traff' på Franz Koehler i Leipzig!LenkeNå har vi i hvert fall rundet 3000 innlegg, og tråden burde være enklere å åpne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts