Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Til 3016Jeg er en tanke skeptisk til den tyske slektsforskerens opplysninger. Grunnen er data vi fikk fra Sigelinde Stock ved den evangeliske kirka i Eilenburg den 30.11.2006. I søket etter Friederike Köhler ble det dengang funnet forskjellige kandidater, men ingen av dem ble av Siegelinde Stock betrakta som entydige. Fornavnet til vognmann Köhler er desverre ikke oppgitt i dåpsregisteret. Siegelinde Stock nevner faktisk denne 'Koehler, Friederike; b. 24.08.1838 Eilenburg St. Marien,... ' Jeg mener at jeg har offentliggjort navnet på henne og de andre kandidatene her på forumet tidligere. Men nå følger i alle fall hva Sigelinde Stock skrev om kandidaten vår:'Taufregister St.Marien zu Eilenburg 1831-1840, S 167, Nr.82, Jg. 1838Henriette Friederike geb. 24.08.1838, getauft 09.09. 1838 Tochter des Johann Friedrich Köhler, Einwohner auf dem Hintersteinwege und seines Eheweibes Johanna Christine geb. Zensier. Der Beruf des Vaters ist nicht angegeben.' Her er altså faren til Henriette Friederike oppgitt til å hete Johann Friedrich Köhler. (IKKE Gottfried Köhler). Og Johanna Christine er er født Zensier.(IKKE Zenker)Ellers undrer jeg meg på hvilket tysk ord han har oversatt fra når han får eng. freight handler. Men det skal vel være Fuhrmann. (vognmann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var jo pussig med disse uoverensstemmelsene m.h.t. navn - særlig de helt forskjellige farsnavnene. Zenker/Zensier kan jo bero på litt ulik tolkning av utydelige bokstaver i kirkeboken.Jeg er ellers ening i at det er synd opplysningene var oversatt til engelsk, men freight handler er nok et forsøk på en direkte oversettelse av Fuhrmann: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det stemmer det Benn sier her, og jeg stusset nok en del. Jeg reagerte på den samme Fiederike med samme fødselsdato som Henriette Friederike f. 24.08.1838.Jeg visste jeg hadde vært borti dette før, og fant igjen det som Benn hadde sendt meg tidligere. Denne slektsforskeren har mottatt alt av opplysninger om Alexander Hugo Køhler, som kunne lose ham videre. Når han var født, hvor han ble døpt, hvem som var hans mor, hvem som står oppført som faddere etc.Det som følger ovenfor 1. side er det han har sendt, og han ville da ha 5 euro pr. stk. for de omtalte foto som er nummerert ved personene.Jeg vet ikke helt hvordan dette kan gripes an.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn :o)Ja, det skal det være. Jeg skal undersøke litt her.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

RigmorVar det en tanke å be om fullstendige opplysninger med kildehenvisninger når det gjelder fødsel til Friederike og fødsel og bryllup til Wilhelmine Henriette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

På Familysearch (IGI Records) oppgis:JOHANNA HENRIETTA KOEHLERBirth 24 AUG 1838 Eilenburg, Sachsen, PreussenFather: GOTTFRIED KOEHLERMother: JOHANNA CHRISTIANA ZENKERSamme fødselsdato, annet navn. Her er det tydeligvis flere versjoner ute og går. Nå er vel ikke Familysearch den sikreste kilden, men ett sted må også disse opplysningene stamme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet Berit Gulbekk som har hatt kontakt med denne slektsforskeren i Tyskland, og hun skulle kontakte ham. Jeg håper at hun da vil få de fullstendige opplysningene med kildehenvisninger når det gjelder fødsel til Friederike og fødsel og bryllupet til (søsteren?)Wilhelmine Henriette.Det er helt klart noe som ikke stemmer her. På oppsettet bruker han ikke henvisninger til kilder, men bare disse tallene bak, som igjen viser til noen bilder som da tydeligvis er tatt av gjeldende kirkebok. Det skiller seg ut fra det en selv setter opp som kilde med den akuelle kirkebok - årstall,nr,, sidenr. etc.Kildene burde jo stått etter hver enkelt han har funnet fram til, men det er vel derfor han skriver photo så man må betale ekstra for å få sett det?Jeg fant frem til det som tidligere er funnet i forbindelse med søk angående Køhlers dåp. Det er snakk om to Friederike i Eilenburg, hhv. i St. Marien og i St. Nikolai.Taufregister St. Marien zu Eilenburg 1831-1840, S. 167 Nr. 82, Jg. 1838Henriette Friederike geb. 24.08.1838, getauft 09.09. 1838 Tochter des Johann Friederich Köhler, Einwohnwer auf dem Hintersteinwege und seines Eheweibes Johanna Christine geb. Zensier. Farens yrke er ikke angitt. --- Sterberegister St. Nikolai zu Eilenburg 1846-1853, Seite 192, Nr. 165, Jg. 1850 gest. 01.11.1850 Johann Christoph Köhler Bürger und Eiwohner hier 72J 1W. Verlässt die Ehefrau Joh. Sophie geb Pille u. drei Kinder Eduard major. Carl und Friederike minorennTaufregister St. Nikolai zu Eilenburg 1831-1836, S. 24, Nr.91, Jg 1831 24.03. 1831 Sophie Friederike Tochter des Johann Christoph Köhler Bürger und Einwohner vor dem Torgauer Thore und Fr. Joh. Sophie geb. Pille Farens yrke ikke angittFar til Henriette Friederike geb. 24.08.1838, getauft 09.09. 1838 heter Johann Friederich Köhler (navnet Gottfried er ikke nevnt) og morens etternavn er Zensier, og ikke Zenker.Arne Langås viser også til en Johanna Henrietta fra et FS søk. Her nevnes ikke navnet Friederike i det hele tatt. Vi får se hva dagen bringer. Denne slektsforskeren har en måttet purre på flere ganger, så derfor ble det vel litt 'lange ansikter' når resultatet forelå.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg har kontaktet Tyskland og bedt om en forklaring på fedrene og også kildehenvisninger (bok/side nr). Er man medlem av en forskerforening bør man kunne levere såpass til den prisen. Når det gjelder farens navn har han forklart hvordan han kom fram til det, så han må jo på en eller annen måte kunne koble søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har fått svar fra delstatsarkivet i Sachsen (i Leipzig), og det ser ut til at vi kan avskrive mappefabrikanten. Han døde nemlig i 1923. Sønnen Fritz, født på 1880-tallet, overtok og drev fabrikken til han døde i 1960. Dermed må nok mannen bak postkortet være en av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Fint,Per Helge. Da vil jeg særlig nevne følgende person:Generalmajor puis Generalleutnant Wilhelm Franz Müller (1852-1937). Kun nevnt slik på:[url="http://web.genealogie.free.fr/Les_militaires/1GM/Allemagne/Terre/Generalleutnant/M.htm>LenkePuis er vel fransk 'deretter, senere'. Her har vi både W og et dødsår som passer svært bra. På slutten av livet kan han ha ønska å få litt ny kontakt med sin gamle - ett eller annet. Men bodde han i Leipzig? I sin høye alder (og muligvis dårlige helsetilstand) var han trolig ikke bare på tur der.En mulig annen kandidat bodde i Riga 1920, W. F. Müller. Han laga et fint hjelmemblem e. l. for brannmenn (ikke av papp). Se:

bilete4948.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Benn Limann

Etter Tores inlegg i 3014 tok jeg på nytt kontakt med Landeshauptarchiev Sachsen Anhalt, Abteilung Merseburg.Jeg har nå i det minste fått en henvisning til das Geheime Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz, Archivstraße Berlin.Landeshauptarchiv Sachsen-Anhalt Abteilung Merseburg27. Juni 2008 Bearbeiter: Herr Diener Durchwahl (03461) 4738-22 Merseburg @lha.mi.sachsen-anhalt.de Ihr Zeichen, Ihre Nachricht vom 18.05.2008 Sehr geehrter Herr Limann,hinsichtlich eventuell überlieferter Unterlagen über die Entlassung Alexander Hugo Köhlers aus dem „Preußischen Staatsverband“ – die vermutlich im Zeitraum von 1881 bis 1914 erfolgte - können Sie sich noch an das Geheime Staatsarchiv Preußischer Kulturbesitz, Archivstraße 14, D-14195 Berlin, wenden.Im o. g. Archiv könnten auch Unterlagen über die Beantragung eines Passes durch Alexander Hugo Köhler im Jahre 1881 vorliegen.Mit freundlichen Grüßen Im Auftrag gez. Diener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det ser ikke ut til at vi lykkes med å finne data om Alexander Hugo Köhler denne gangen heller. Dette virker desverre litt for mye som en evig runddans der vi til slutt blir vist tilbake til utgangspunktet. For vi har vel tidligere vært innom samtlige av de istitusjonene som blir nevnt i e-posten fra das Geheime Staatsarchiv PK:-Stadtarchiv Eilenburg -das Sächsische Staatsarchiv Leipzig -Deutsche Zentralstelle für Genealogie, Schongauerstraße 1, 04329 Leipzig -das Landeshauptarchiv Sachen-Anhalt , Abteilung Merseburg Hva med å finne A H Köhlers søknad om pass i Norge. Hvor må vi da lete? Er det noen på forumet som har andre forslag som kan føre oss videre? 27.06.2008 5331/08e-2.3.2 04.07.2008 Betr.: Auswanderung des Alexander Hugo Köhler Sehr geehrter Herr Limann,das Geheime Staatsarchiv PK ist u. a. zuständig für die schriftliche Überlieferung der zentralen Behörden und Einrichtungen sowie für bestimmte Provinzialüberlieferungen des brandenburg-preußischen Staates bis zum Jahr 1945, ergänzt durch Nachlässe von Personen, deren Lebensläufe Beziehungen zu Brandenburg-Preußen aufweisen. Personenstandsregister, mit deren Hilfe Geburten, Heiraten und Sterbefälle dokumentiert werden können, sind hier nicht vorhanden.Das Geheime Staatsarchiv PK verfügt über keine nennenswerten Auswanderungsunterlagen für einzelne Personen; insbesondere gilt dies für die Massenauswanderungen. Die hier vorhandenen Akten im Bestand I. HA Rep. 77 Ministerium des Innern betreffen Richtlinien und Regelungen (Grundsatzakten). Einzelfälle sind nur dann dokumentiert, wenn sie besonders kompliziert und regelungsbedürftig waren. In den Akten des Bestandes I. HA Rep. 77 Ministerium des Innern (z. B I. HA Rep. 77 Innenministerium, Tit. 227 Indigenat, Nr. 5 K: Verlust und Wiedererwerb der Staatsangehörigkeit, Bd.2-Bd.3, 1910-1914) konnten keine Angaben zu der gesuchten Person  Alexander Hugo Köhler ermittelt werden.Ein Nachweis über die Auswanderung von Personen kann nur aus den erhalten gebliebenen Akten regionaler und lokaler Behörden geführt werden. Mit dem Anwachsen der Auswandererzahlen geht im 19. Jahrhundert fast überall in Deutschland auch eine stärkere Systematisierung und Formalisierung der bürokratischen Abläufe einher. Dies lässt sich an den entsprechenden Aktenbeständen in den kommunalen und staatlichen Archiven ablesen. In der Regel hatten Auswanderungswillige den Antrag auf die Auswanderung zunächst bei ihrer jeweiligen Gemeinde zu stellen. Dann wurde das Vorhaben vom zuständigen Kreis- oder Landratsamt weiterverfolgt. Der Reisepass wurde erst dann ausgehändigt, wenn nachgewiesen wurde, dass keine unversorgten Angehörigen zurückblieben bzw. Schulden und Ansprüche an Fortziehende getilgt waren (siehe auch Anzeigen in der Lokalpresse). Für männliche Emigranten war zudem ein Beleg notwendig, der die Ableistung des Militärdienstes bestätigte. Ihre Forschung muss in erster Linie in der Provinz Sachsen einsetzen, wo die gesuchte Person auch gelebt hat (am Geburts-, Heirats- oder Sterbeort sowie den Wohnorten). Vielleicht kann das Stadtarchiv in Eilenburg (Stadtarchiv Eilenburg, Marktplatz 1, 04838 Eilenburg) und das Sächsische Staatsarchiv Leipzig, Deutsche Zentralstelle für Genealogie, Schongauerstraße 1, 04329 Leipzig. weiterhelfen.Ich empfehle Ihnen, sich mit Ihrer Anfrage auch an das Landeshauptarchiv Sachen-Anhalt , Abteilung Merseburg, König-Heinrich-Straße 83 in 06217 Merseburg zu wenden, in dem das Schriftgut des ehemaligen Regierungsbezirkes Merseburg verwahrt wird.Ferner verweise ich auf das Politische Archiv des Auswärtigen Amtes (Auswärtiges Amt. Politisches Archiv und Historischer Dienst, Referat 117, 11013 Berlin). Mit freundlichen Grüßen Im Auftraggez. Simons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg ser det er lenge siden det har vært noen skriverier i denne tråden, og enda lenger siden det ble annonsert at oppslag i media angående Køhler-saken var nært forestående. Er det blitt noe av disse oppslagene som ble annonsert (og som da tydelighvis gått meg hus forbi) eller er det hele dødd hen i stillhet?Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de lovede sensasjonene fra Jan Frode uteblir ser det ut til. Tror ikke det er noe som har gått deg forbi Mari.Det er vel endel av oss som har ventet i spenning på disse sensasjonene, DNA analyse og besøk fra Østerrike (mars/april), men det kokte vel bort i kålen alt sammen.Jeg har inntrykk av at det ble full tilbaketrekning, da min artikkel skulle komme i Genealogen, og kronologien ble lagt ut på Digitalarkivet.Jeg har forøvrig fått tilsendt mange artige gamle avisutklipp fra Arne Mjåland, som jeg satt stor pris på og har hatt stor glede av å lese. Sammenligner en disse uttalelsene til avisene med uttalelser som ble gitt ved bevisopptagelsen i 1945, fremkaller det ihvertfall smilet hos meg.Jeg har har inntrykk av at jeg alltid har Køhler i bakhodet, og har vel ikke tenkt å slippe tak i han riktig enda :-)) Jeg har virkelig hatt mye moro av Køhler-saken.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid :o)Vet ikke helt hvordan veien går videre. Det er ganske mye og det bør jo komme fram på et vis. Får vel prøve å finne ut av det innen rimelig tid :-))*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kjære Jan Frode! Vær så snill å ikke la deg lokke ut på glattisen igjen! Du vet hvordan det går!Kveldshilsen fra Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.