Gjest Dag Søpler Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Det finnes vel muligens noe i svenske arkiver også?DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Ja det burde vel finnes noe både i Landsarkivene og de kommunale arkiver.Det er jo også intressant om det skulle finnes noen papirer i Politiets/passmyndighetenes arkiv vedr. Køhlers ankomst til Sverige.Det kunne også vært intressant om Riksarkivet i Norge har noe opplysninger i forbindelse med søknaden om Norsk Statsborgerskap.Han er iallefall Norsk borger i 1917 men var Tysk i 1900.Jeg tenker da på om det finnes noe der på øyenfarve og andre fakta.Likeledes sykehusjournaler i Norge- evt medisinske opplysninger, jeg vet ikke hva sperregrensen er på disse er.Jeg vet heller ikke pom det kan foreligge helseopplysninger i noe arkiv ettrer Dr. Stumph , og hvor de havnet?Finner man Køhler i de militære arkiver i Tyskland er det sikkert endel intressanne ting der, men det koster vel endel å få ut slikt fra Tyskland.Har noen kontakter i Tyskland som kan hjelpe oss med å oppsøke arkiver direkte- nærmere Leipzig? Vel dette var bare noen tanker. Var dette noe på gå videre på eller en dum ide? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Erkehertugene vil bli invitert til Norge på et fremtig forholsvis nær forestående tid.Uoffissielt og privat selvfølgelig!Vi har ikke latt luften gå ut av ballongen folkens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Hva skal du finne i hvilke kommunale arkiver i Sverige ??? (Vet hva som finnes i kommunale arkiv i det hele tatt ??) Hva skal du finne i landsarkivene ? 'Politiets/passmyndighetenes arkiv', her er man på hjemmebane !!!Ps. Du burde tatt imot hjelp den gang du ble tilbudt det. Se ellers (1030)Og hvorfor er ikke dette gjort for lenge siden, vel man hadde kanskje mistet en interessant reise, men andres penger..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 (1104) Ja du saktens spørre.DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Og hvem skal betale for et sådant `storslått´ besøk i Kristiansand om jeg tør spørre?Bergens Tidene, Skattebetalerne, Kristiansand kommune, eller Aleksander Hugo Køhlers etterkommere?I innlegg 1102 skriver du: ' Finner man Køhler i de militære arkiver i Tyskland er det sikkert endel intressanne ting der, men det koster vel endel å få ut slikt fra Tyskland'.Hvis det er slik at en kvier seg for å betale noen få kroner i anledning oppklaring i saken, høres det underlig ut at en skal få `fiffen´på besøk.Det må vel kalles å snu på krona og la tusenlappene flagre.Du får ha meg unnskyldt, men du gir meg mang en god latter JFJ.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Og han begriper det ikke selv...ja,jaFint skal det være, men akk så trist når de får vite at Køhler overhodet ikke har noe som helst med østerriske hertuger.Køhler var ikke noe annet enn en wannabe-hertug,DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Det spiller i grunn mindre rolle for ferdigstillelsen av A. H. Køhlers biografi om Johansen får adelig besøk fra Østerrike eller ei.Etter det jeg kan se har verken erkehertugene eller Johansen noe nytt å tilby i denne saken.Med mindre jeg har gått glipp av noe vesentlig, som at de nevnte kommer til Norge for å avgi DNA-testen her under oppsyn av norske helsemyndigheter. På den annen side: Genetikk har jo ingenting med genealogi å gjøre.Er det forresten noen som har undersøkt med østerrikerne om ikke de også følger romerretten? Altså 'Pater est quem nuptia..' osv. For om det er tilfelle, hjelper det ingenting med all verdens blodsfellesskap, bevist eller ei via DNA. Da er det jussen som rår.Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Egentlig er det ingenting av det som har kommet fram her som har noen betydning for JFJs biografi over Køhler.Han holder på sitt åkke som.DAG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Are 1108 :)Og i dette tilfelle er det ingen annen enn Aleksander Hugo Køhler f. 1861, som ble far for første gang i 1882. Gift 3 ganger. Barn i 2 av ekteskapene etc.*Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Jeg har hatt gleden av å se at denne debatten tok en vending mot det mer saklige de siste par dagene, men nå er det i ferd med å gli tilbake til sporet fra før helgen.Redaktøren har mottatt flere eposter med henstilling om å stanse denne tråden for godt. Jeg har pekt på hevingen av saklighetsnivå som grunn for å vente med en stenging.Jeg vil derfor henstille til alle debattantene om å roe ned. La oss vente på nye fakta! Skulle det utarte på ny, er redaktørens tålmodighet slett ikke uendelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 For ordens skyld (808) og (1106); det er ikke BT (Bergens Tidende), men BA som har hatt oppslag om Köhler-saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Jeg er ingen flittig bidragsyter til denne tråden, først og fremst fordi selve saken ikke interesserer meg, men også fordi jeg ikke har noe som helst å tilføre debatten hva gjelder nye opplysninger. Som alle forstår så leser jeg innleggene likevel, mest fordi jeg på en måte blir kjent med deltagerne på den måten. Slik som Yngve, så har jeg følt at debatten var kommet inn på et mer saklig og positivt spor den siste tiden og det var til tider nesten hyggelig å åpne tråden for å lese innleggene.Spesielt i løpet av dagen i dag har dette snudd seg, slik at vi nå er tilbake der man var tidligere med latterliggjøring og ironisering som gjennomgående tone. Jeg skal ikke nevne navn her, men det kan virke som om det er svært viktig å få siste ordet for noen, uansett om vedkommende har noe å bidra med til sakens opplysning eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Beklager at jeg skrev Bergensavisen istedet for BA Arnfrid ;)Ser at A.H.K`s far August er trukket fram. August er nevnt kun en gang av det jeg har sett, og det var når han inngikk sitt 3 ekteskap i 1900.Har snart vært gjennom alt tenkelig for å finne datteren Eleonore Fannys konfirmasjon uten å lykkes. Har også kikket i Dagregisteret i kirkeboka. Jeg kan jo selvfølgelig ha oversett noe, for øynene begynner å renne.Jeg har bitt meg merke i en ting. Hele veien fram mot 1908 brukes nesten alltid hans fulle navn Aleksander Hugo Køhler. Etter dette er det som oftest Hugo, men det har sikkert ingen betydning.Jeg er ellers veldig spent på hva Benn og Berit kan finne.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Pedersen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Foreslår at alle tråder som er kritiske mot trådstarter blir slettet.P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 OM DET Å SKRIVE FOR PUBLISERING:Da jeg ovenfor har fulgt opp Vigerusts forslag, om at Iversens oppsett burde danne grunnlag for en artikkel, med en enkel invitasjon til å benytte seg av de muligheter Genealogen har å by på, har jeg et tips til den som føler seg kallet til å skrive et mindre stykke for publisering på papir.Det vil være nødvendig å gi et kort referat av den interesse Køhler-saken har vakt, både i 1945 (Avisomtale bl.a. i Bergen og Tønsberg o. fl. st.), samt den voldsomme interessen her på DA. Det holder da å gjengi hovedlinjene, samt å gi referanse til de aktuelle debattrådene mht DA.Ellers sier det seg vel selv at alle fremsatte opplysninger må støtte seg til faktiske kilder.Jeg vil samtidig presisere at invitasjonen om å publisere via Genealogen er åpen for alle, skjønt Rigmor Waler Iversen ser ut til å ha skaffet seg et visst metodisk forsprang i akkurat denne saken.for Genealogen,Are S. Gustavsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet November 5, 2007 Del Skrevet November 5, 2007 Sorry, Are. Der er ein annan publikasjon som har tinga stoff om dette lenge før Genealogen. Og den lyt nok kome føre - og vil nok kome føre uansett. For slik eg og andre ser det, er saka for lengst oppklåra, sjølv om det kan hende står att ymse små detaljar. Men i det store og heile er det berre eit spørsmål om tid til å skriva ut saka - og tid er det dei fleste av oss har minst av - bortsett frå kan hende han som starta det heile. Men han er jo no ute av soga - i alle høve når det gjeld fakta i denne saka. Difor lyt ein vel til å skriva - i lag med dei som vil vera med. Og så vona at det kjem noko vettugt på prent før joli tek til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Hvilken publikasjon er det du har i tankene, Bjørn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Bergensposten, sjølvsagt. Og den har jo alle her tilgang til på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Jeg tenkte meg også at Bergensposten var den mest aktuelle, og jeg er positiv til det.Ellers er jeg positiv til den saklige debatten og håper debattantene vil unngå flere ironiske innlegg.Jeg viser til redaktørens innlegg(1111)Jeg er fullt og helt sikker på at det finnes mye mer å hente både i Norge,Sverige,Danmark og Tyskland vedr. Hugo Køhler.Men man bør jo vite hvor en skal lete og hva en er ute etter.Joda Dag, jeg vet endel om hva som finnes i Kommunale arkiver, og det finnes sikkert endel i Byenes arkiver(Byarkiver) også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Jan Frode ;)Du har jo fått tips om å sjekke Krigsarkivet, Riksarkivet og Landsarkivene også. Hva du er ute etter vet du jo.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Jeg tror det er best at begge fløyene i denne debatten går gjennom arkivene selv. Det er jo greit å være sikker på at ikke noe av det som ligger der blir utelatt av bekvemmelighetshensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Ingenting blir utelatt og slett nikke av bekvemmelighetshensyn! Her skal hele sannheten frem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Her virker man tydeligvis helt uvitende om hva kommunale arkiver i Sverige inneholder. Jeg antar tilsvarende gjelder Stadsarkiv (eller byarkiv om du vil).Og uansett, om man ikke vet hva man søker, er det ikke enkelt å vite hvor man skal lete eller hvordan etterspørre relevant kompetanse. Følgelig blir det meste...utelatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Oldervoll Skrevet November 6, 2007 Del Skrevet November 6, 2007 Eg har gjort nokre forandringar i debattprogramet. Det har tydleg ført til at nokon slapp gjennom utan namn og adresse. Send dei til meg på oldervoll@uib.no så skal eg ordna det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts