Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Nå har jo Berit sagt seg villig til å lete i danske arkiver, og her er jo mange med kompetanse og mulighet til å lete i norske arkiver. Men vi skulle kanskje fått med en som hadde anledning til å kikke i svenske arkiver, dersom det blir nødvendig. Nå må man selvsagt ikke bo i Sverige for å kikke i svenske arkiver, men det er en stor fordel å kunne gjøre søkene selv, særlig om man ikke vil betale for det. Jeg har i hvert fall erfart at det kan bli dyrt å be om oppslag i danske arkiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Innlegg 1125 vart litt kryptisk. Vil den som har skrive innlegg 1124 identifisera seg enten her med namn og adresse, eller til oldervoll@uib.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden jeg hadde et ærend i den delen av Kristiansand sentrum i dag, tok jeg en sving bortom Kronprinsens gate 7a (Køhlers adresse i 1909), for å se om den gamle bygningen fremdeles sto der. Det gjorde den ikke, men på adressen hadde et dansk byrå for formidling av håndverkstjenester i Norge og Danmark kontorer: VIP-gruppen (!). Det var nok først og fremst bygningshåndverkere som ble formidlet, men et 'm.m.' på slutten kunne jo også tenkes å inkludere litografer og konditorer...Og mens jeg sto der, kom en tyskregistrert bil og parkerte utenfor huset, hvorpå mannen - tydeligvis en håndverker - gikk inn i byrået.Kronprinsens gate 7a ligger for øvrig i kvartalet mellom Kongens gate og Dronningens gate.Dette er ikke ment som ironi, om noen skulle oppfatte det slik - men det var jo noen pussige og morsomme sammentreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

De aller fleste arkiver opererer selvsagt med kataloger ovewr det som finnes på arkivet Geir! Så kan man jo velge ut det man antar har relevante opplysninger,det være seg skatteopplysninger,etc.etc.Her er det å være kreativ istedet for negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok ikke så enkelt. Krigsarkivet i Stockholm har riktignok utgitt en 'katalog' på 10 bind, jeg tror faktisk man lett får problemer med å orientere deg selv der. Om Krigsarkivet er relevant i denne sammenheng ? Ja, høyst sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tror neppe det vil finnes så mye på Køhler i Krigsarkivet i Stochholm.Derimot Tyskland nok ha militære opplysninger om Alexander Hugo Køhler i langt større grad.Kanskje det der også referes til en mulig far.dessuten skiftet etter Frederika Køhler er en av de mest intresanne kilder,og selvsagt andre arkivopplysninger som det helt sikkert finnes mye av på Køhler i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Selv om jeg ikke i ser det som førsteprioritet tok jeg kontakt med Tyskland vedr: Arnfrid Mæland, Bergenhus, 4.11.2007 21:45 (1043) Königlich Preußisches Central-Polizei-Blatt (früher: Mittheilungen des Königlich Preußischen Polzei-Präsidii zu Berlin, zur Beförderung der Sicherheitspflege): Köhler, August Ferdinand, aus Nordhausen, Steckbriefgesuch im Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XXXIX. (1857), Seite 2Köhler, August, aus Driberhausen, Steckbriefgesuch aus dem Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XLII. (1860), Seite 284Köhler, August, aus Gollme, Steckbriefgesuch im Koenigreich Preussen im 19.Jahrhundert, HEU, Jahrgang XXXIX. (1857), Seite 25Köhler, August, aus Schöna bei Schandau, Nennung in einer Regierungsbekanntmachung aus Sachsen, OGF, Jahrgang XXI. (1857), Seite 242-243Svaret jeg fikk var følgende:Re: Betreffend: AUGUST KÖHLER IM HEU‏ Fra: Deutsche Forschungskartothek (defoka@web.de) Sendt: 5. november 2007 11:54:10 Til: Jan F Johansen (janfjohansen@msn.com) Sehr geehrter Herr Johansen!Vielmals bedanken wir uns fuer Ihre freundliche eMail-Anfrage zwecks Erstellung von Kopien aus unseren Bibliotheksbestaenden, die wir gern wie folgt beantworten moechten.Gern haben wir Ihrem Wunsche gemaess die erbetenen Reproduktionen in Form von DIN-A-4-Kopien angefertigt, die hier nun versandbereit fuer Sie vorliegen.Bitte seien Sie so freundlich und uebersenden Sie uns ein Briefumschlag an die folgende Adresse Sven Luett Lerchenweg 16 D-24811 Owschlag Germanymit dem Betrag von 20,00 Euro. Nach Eingang der Ueberweisung werden Ihnen selbstverstaendlich umgehend Ihren Auftrag per Postbrief ausliefern.Alternativ ist auch die moeglichkeit gegeben, das Geld auf folgendes Konto zu Ueberweisen:Sven Luett Raiffeisen Bank Owschlag BLZ: 200 696 41 Konto Nr.: 13 79 0BIC: GENODEF1OWS IBAN: DE93 2006 9641 0000 0137 90Mit freundlichen Gruessen bin ich Ihr Sven LuettLeiter der Deutschen Forschungskartothek, Repro-Abteilung Lerchenweg 16 D-24811 Owschlag Bundesrepublik Deutschland - GermanyeMail: defoka@web.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En hilsen fra Berit, som i dag har været på Rigsarkivet i København. I en ekstraktprotokol fandtes en indførsel af AHK.s Kongelige bevilling til at gifte sig igen, hvori står: 'Givet i Vor Residentstad den 2. Maj 1900', - altså 2. maj og ikke 3. maj. Desværre ligger journalsagen på fjernlager. Sagen er bestilt, men den vil tidligst være på Rigsarkivet på torsdag, den 8. nov., så man må have lidt tålmodighed endnu.Til Yngve Nedrebø: Jeg forsøgte at logge mig på fra min egen PC, men dette kunne ikke lade sig gøre. Jeg har anført de oplysninger, som krævedes, men jeg får svaret: Fejl i hovedløkke. Hvad er gået galt ?Venlig hilsenMogens Pagh, Jyderup DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit: Eg veit ikkje av at me for tida har nokon spesiell feil. Kva prøvte du å gjera? Om det er noko du kan få gjort på jobbe, men ikkje heime, vil eg i utgangspunktet ha sett på cookies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Jan Frode, det er ikke militære opplysninger det er snakk om. Dessverre bekrefter du enda en gang det jeg skrev i tidligere innlegg. Avslutningsvis til informasjon, Krigsarkivet inneholder langt mer enn militære opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da befinner altså skilsmissebevillingen seg i København (1136). Det blir jo nå svært spennende å få høre hvilke opplysninger journalen inneholder - særlig Køhlers søknad, selvsagt. Flott, Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg mener at Dag Søplers siste kommentar er malplassert. an Frode har bestilt kopier. Deutsche Forschungskartothek er såvidt jeg vet et privateid foretak som leverer kopier av eldre trykksaker på bestilling. Prisnivået for levering av kopier er selvsagt langt lavere enn ved norske biblioteker, og, synes det meg, lavere enn om man bestilte de samme tyske kopiene via et norsk forskningsbibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jan Frode :o)Du skriver i innlegg 722 at: `Det er også indikasjoner på at Hugo Køhler kan ha vært i Bergen i 1896´.Hvilke indikasjoner har du på det?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Siden det har vært spurt om hvor en artikkel om denne saken kan publiseres, og siden Bergensposten er nevnt, kan jeg tilføye at vi jar hatt planer om en slik artikkel siden forsommeren 2006, og at jeg håper den kommer på trykk i desembernummeret i år.Jeg ser at et samarbeid mellom Rigmor Waler Iversen og Bjørn Davidsen, supplert av andre, vil kunne gi en saklig og godt dokumentert og illustrert artikkel på rundt 15 sider.MEN det vil selvsagt ikke hindre at Genealogen kan bygge videre på dette grunnlaget, eventuelt vinkle på andre forhold enn de vi vil vektlegge.Som alle har sett har dette temaet, med ulike avstikkere, engasjert mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har en kopi av et brev Rigmor, undertegnet den eldste datteren,underskrevet Oline Elisabeth Helga Salvator Clausen hvor hun skriver at faren kom til Bergen i 1896.Han kan kanskje ha vært der en periode hvor han er blitt kjent med Anna Hendriksen , fordi det finnes 2 portretter av både Hugo og Anna som er datert 1897.Så kanskje han var i Bergen alledede 1896, kanskje bare på gjennomreise-skulle gjerne funnet litt mer korrespondanse! Kanskje noen kjærlighetsbrev ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det høres underlig ut Jan Frode.Han var jo i Århus og København i 1896. Han var muligens også fortsatt gift på dette tidspunktet.Siste gang en vet med sikkerhet at han var i Danmark, er da han blir registrert som utgått 1.mai 1898.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

JFJ, hva har du funnet ut m.h.t. om AHK hadde søsken? Der er jo relativt mange med dette etternavnet i Norge både i 1900-, 1875- og 1865-tellingene, t.o.m. en August Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke funne noen søsken hittil.Jeg vil anta at evt.søsknen ikke befinner seg i Norge-men utelukket er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom det finnes bevart kommunale folketellinger for Trondhjem og Bergen, og disse inneholder de samme opplysningene som de kommunale tellingene for Oslo, så vil det jo framgå der hvor han var innflyttet fra, og når han flyttet. Men finnes slike tellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.