Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Godt spørsmål, men han var jo tyskar - ikkje frå Austerrike. Han skreiv jo òg hyllingsdikt til keiser Wilhelm II under fyrste verdskrigen ... Det ville neppe Johann Orth ha gjort (om han hadde levd då) - for han hata jo prøyssere og deira disiplin meir enn nokon annan. Meir om dette i Bergensposten ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 (1675:) Såvidt jeg vet (og kan huske) ble det skrevet 'Kristiansand S.' og 'Kristiansund N.' langt ut i 1960- (og kanskje 1970-) åra. Noen gjør det ennå ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Etter det eg veit, og eg bør vite det som utgjevar, er dette framleis gjeldane skrivemåte. Kan hende var der nokre år utan 'S' og 'N', men no skal dei visst vera der ihht Posten sine reglar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Maersk Hansen Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 ang håndskrifter Gotisk blev lärt ud i danske skoler til 1875 og blev brugt i DK langt ind på 1900 årene, mens Norge afskaffede den tidligere. Både dansk og tysk skrevs med denne skrift mens f eks engelsk, italiensk og fransk skrevs med latinske bogstaver. Med hensyn til tiden burde både Köhler og Orth beherske begge to. Så man bör sammenligne Köhlers latinske med Orths latinske i f eks hans brev til moderen. Og Orths gotiska med Köhlers dito om sådan findes.En modernere variant af den gotiske skrift (sütterlinskrift) blev brugt i Tyskland fra ca 1924 til efter anden verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Om man ikke sitter med håp om å arve slott og milliarder i Østerrike, er det ingen vits i å bruke tid på å sammenligne hverken håndskrift, øreflipper eller noe annet. For Køhler og Orth er ikke samme person. Det er bevist og gjenbevist så mange ganger og med så mange forskjellige beviser at jeg har mistet tellingen. Hade det ikke vært for at livsløpet til 'falskspilleren' og familiesvindleren Hugo Køhler i seg selv er interessant å nøste opp i, kunne vi godt kuttet ut de fire-fem Køhler-trådene med sine flere tusen innlegg, og gått rett på DNA-analysen. Minst en av de norske Køhler-etterkommerne ble det jo tatt DNA-prøver av allerede i februar 2006. Så hadde man villet, kunne nok saken vært avgjort for lenge siden. Men det virker av en eller annen grunn som om Habsburgerne må til Norge for å få tatt DNA-prøven som skal analyseres i Linz. Men jeg går ut fra at det er bra for turist-bisnissen å holde denne historien gående så lenge som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Skal bli rart å sjå om det passerer 2000 innlegg og 100 000 lest før 2007 er omme:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Det er en tre-fire Køhler tråder fra før i forumet, som er blitt stengt i løpet av 2006 og 2007. Så tilsammen er nok antall innlegg og lesninger forlengst passert 2000/100000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Ja det har du nok rett i Per Helge, det har vel vært flere runder. Og at hovedpersonene ikke er samme mann er jeg også enig med deg i(1680), og det gikk vel egentlig tidlig fram, for jeg syns den ene ligner litt på Plassbakk-kallen og den andre har vel ansiktsform mer som Donald Duck, men dette er vel forskjellig fra øynene som ser, ingen syns vel det samme. Men det er jo helt greit og å forske på disse to hver for seg. Dette må forøvrig på ingen måte ikke oppfattes som mobbing:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Otto Morken Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Ja,den som ser likheter må vel ha 'never-briller' Slik som vokser på bjørka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 reidar: Så det er altså mobbing? :pGreit å vite:-)Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Beklager at jeg brukte det uttrykket Siw, jeg var bare redd sammenligningene mine skulle oppfattes sleivete, det er på ingen måte vondt ment:-), mvh Reidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Siw Sværholdt Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Reidar: Nei, det er jeg som skal beklage. Var litt ironisk, fordi du skrev: 'Dette må forøvrig på ingen måte ikke oppfattes som mobbing:-)'Så, beklager at jeg er så pirkete, og at jeg prøvde å være ironisk på din bekostning.Vennlig hilsen Siw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Reidar, du har en dobbel nektelse; 'ingen' og ikke'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Tusen tusen takk for at dere er så oppmerksomme og 'setter meg på plass', det må være disse 20 minus-gradene på gradestokken som har gått litt til hodet på meg, øynene er nok i blant i veien. Jeg var redd jeg hadde tråkket skikkelig i salaten, for det hender dessverre i blant det også. mvh Reidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest May-Britt Engebrigtsen Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Denne havnet i Orh linken, men tanken var at den skulle være her.( sorry)Men det er en ting jeg lurer på ? Hvordan kan noen ha arverett etter en person som for 120 år siden selv gav avkall på alle sine titler og rettigheter ??? Så jeg lurer på hvordan noe tror de kan overta slott som deres tipptippolderfar (eller hva) gav avkall på i 1889 ?Er det juridisk hold i dette ?? jeg bare spør !For det er vel det det renner ut i ....arv ?Men så dukker det jo opp en tvilling-Orth også, og hans aner skal vel og ha sitt da ? Dette kan jo bli moro...Maybritt :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring. Om det er noen som koser seg glugg i hjel over alt dette, så er det nok habsburgere og lokale, østerrikske turistmyndigheter, som ser ut til å kunne få mye spas ut av de norske Jeppene som helt av seg selv kommer ned for å få en natt i slottssengene deres mens verden (nåja, Østerrike i hvert fall) kniser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Benn Limann Skrevet Desember 4, 2007 Del Skrevet Desember 4, 2007 For ei tid sida retta jeg en forespørsel til arkivar A. Flegel ved byarkivet i Eilenburg. Det dreide seg om dødsår/arveoppgjør etter mor Friedericke og bestemor Köhler- samt om en kunne påvise utflytting av Köhler-familen mellom 1861 og 1875.I dag har jeg fått svar. Arkivet kan desverre ikke medvirke til å løse mysteriet A. H. Köhler. Det er ikke kommet fram flere opplysninger om bestemor Köhler. Med andre ord ser det ut som vi ikke kan finne andre data enn dåpsattesten i Eilenburg.---- Sehr geehrter Herr Limann,es ist auch für uns interessant wie Sie langsam das Mysterium um Alexander Hugo Köhler aufzulösen. Leider können wir aber momentan nicht dazu beitragen. Zur Großmutter Köhler konnten bei uns keine weiteren Angaben ermittelt werden.Mit freundlichen Grüßen Andreas Flegel Stadtarchivar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor L Larsen Skrevet Desember 5, 2007 Del Skrevet Desember 5, 2007 Skyldes det negative svaret mangel på kilder eller på ressurser (tid, personale)? Det siste kan man ane av ordet 'momentan', som kanskje her bør oversettes med 'på sparket, umiddelbart' (også 'momentant; kortvarig' kanskje også 'for tida').Angaben og ermitteln i samband med konnten kan vel også tolkes forskjellig, men uansett gjelder det jo bare AHKs bestemor, ikke hans mor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Benn Limann Skrevet Desember 5, 2007 Del Skrevet Desember 5, 2007 Innlegg 1693 Det er tilbørlige spørsmål du stiller. Jeg dvelte også med ordene 'momentan', 'ermitteln' og 'Angaben'.Her kommer ett nytt forsøk på oversettelse:Det er interessant, også for oss, hvordan De langsomt oppklarer mysteriet om Alexander Hugo Köhler. Dessverre kan vi for tiden ikke bidra til dette. Om bestemora Köhler kunne vi ikke skaffe flere opplysninger.'es ist auch für uns interessant wie Sie langsam das Mysterium um Alexander Hugo Köhler aufzulösen. Leider können wir aber momentan nicht dazu beitragen. Zur Großmutter Köhler konnten bei uns keine weiteren Angaben ermittelt werden.' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Dere burde da vite at arkivene i de nye bundesländer er sterkt underbemannet og lider av ressursmangel. Spørsmålet de (de få arkivansatte i bl a Sachsen) sikkert stiller seg, er hvorfor voksne ressurssterke mennesker fra verdens rikeste land (dvs Norge) ikke vil betale for å få utført arkivundersøkelser i Sachsen (som myndighetene i Sachsen heller ikke kan finansiere) og heller ikke vil reise ned å foreta undersøkelsene selv. Mange byarkiv har kun én ansatt fagperson, og vedkommende har med enn nok arbeide med bevaring av de nyeste arkivene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Eg går ut frå at dei du Tore meiner burde ha reist til arkiva i Sachsen, er dei som i staden har reist til 'karnevalet' i Gmunden. Men du har rett; i staden for å spela tid og pengar på fjas, burde dei ha nytta både pengane og tida til å finne ut av det som truleg er det verkelege opphavet deira. I staden er det andre folk som har prøvd å finna ut av det. Men det er vel ikkje å forlanga at dei skal setja pengar på slikt? For dei er det jo berre ein hobby; for dei hine er det sjølve opphavet det står om. Men dei folka meiner vel at det ikkje er rette opphavet. Dei lever nok framleis i den trua at slottet i Gmunden er deira. Og då kan du ikkje venta at dei skal ta turen til Leipzig ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Ja, Bjørn, men det også slik at jeg har veldig forståelse for at arkivarene i Sachsen ikke kan prioritere besvarelser av epost fra Norge, når en vet hvor få ressurser de disponerer og hvor stort etterslep av primæroppgaver de skal håndtere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Vi dro til Gmunden på invitasjon fra Borgesmester Heinz Köppl.Tid har vi nok av og de 4 dagene vi var der ble stort sett finasierty av Byen Gmunden .Det var ikke fjas slik Davidsen fremstiller det.Vi hadde meget nyttige samtaler med Habsburgerne og knyttet kontakt med dem , slik vi har jevnlig også nå.På rådhuset var det nok mange journalister inkl. borgermesteren som fikk en suprise da Erkehertug Markus Habsburg mente at pengene fra Berlinerauksjonen 1912/13 gikk til Johann Orth fordi han trengte penger.Et år etter at hav Keiserhuset ble ærklert for død da han ikke hadde vist seg på 20 år !De ventet altså 20 år med å ærlere han for død.Når det gjelder at Johann Salvator frasa seg sine rettigheter og derefter kallte seg for Johann Orth betød det slettes ikke at hans eiendommer i Gmunden- Sjøslottet Orth, Landslottet Orth og Willa Toscana ble inndratt.Dette var hans personlige eiendommer.Det som derimot er svært interessant å få rede på er hva som egentlig skjedde med disse eiendommer i 1912/13 . Dette visste ikke hverken Habsburgerne eller Borgermesteren ! Borgermester i Gmunden har uttalt til pressen: 'Rett skal være rett , dersom en DNA test viser at familien er etterkommere av Orth er vi villige til å gi bort slottenre'DNA tester vil svært lite sannsynlig bli foretatt før april/mai 2008 . Det skulle da ikke forundre meg om vi får nok en invitasjon fra Gmunden.(De tenker vel mest på pr. for turismen de da) men ok all pr. er god pr. også for oss ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lena Berg Nordli Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Innlegg 1698. Sitat: 'De tenker vel mest på pr. for turismen de da) men ok all pr. er god pr. også for oss ! ' sitat slutt. Jan Frode; hva skal egentlig du/dere med PR? Jeg forstår hva turismen i Gmunden skal med PR, men ikke saken din/deres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 6, 2007 Del Skrevet Desember 6, 2007 Jeg kan ikke noe for det, men jeg er spent på om tråden med tiden kommer borti denne dama, for de måtte da ha godt dame-tekke disse Habsburgerne:-)Reidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts