Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Jasså, adelsovervåkningsnettet til Habsburger Adels vereinung er på plass? Så,ja jeg er på plass.Det er forresten en Johann Orth til, han er født 06.12.1861 i Schleswig.Så der har dere noe å tygge på.Dag (kjøkkensjef)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjære Rigmor , God jul !Er det plutselig blitt bare 1 million nå? Tidligere var det 2! I innlegg 502 i denne debatten omregner Bjørn Davidsen dette: `Omreikna etter konsumpriskalkulatoren til SSB er 2 millionar 1912-kroner = 94,16 millionar 2006-kroner, så det er ikkje småpengar det er snakk om. Vart dei skattlagde´?SVAR : Jeg har sikkert tatt feil,det var nok 2 millioner Nkr.Om de ble skattlagte og hviket år dette skal ha skjedd vet jeg ikke.De eldste i Familien Køhler vet dette.jeg skal ta kontakt med Køhlers barnebarn og snakke med henne og be henne sende over Kopi eller orginal over alle dokumenter vedr. Køhler som ble fraktet til pennsylvania i 1945.Du nevner at familien selv forteller dette. Jeg synes det høres merkelig ut at en ikke har noe kvitteringer eller bevis for påstandene. Hvor ofte blir ikke en historie til en helt annen med tiden, enn det som var det opprinnelige, når folk har fått lov til å trekke fra og legge til?SVAR : Det er derfor jeg skal finne ut hvilken konsul det gjald og tidspunktet for transaksjonen.Jeg bør få tilgag til bankens protokoller og dokumenter i saken.Vet du Rigmor hvor dette kan være arkivert.Det er vel ikke sperregrense på mer enn 80 år.Eller noen andre her: Hvor finnes protokollene til bankene oppbevart.Dessuten kan du svare meg på hva jeg av interesse kan finne i de kommunale arkiver? Finnes det arkiver etter leger og legejournaler? Hvor er de?Har du forøvrig tenkt over hvorfor han skriver inn sine døtre som katolikker i FT 1900? De er nemlig hans døtre fra første ekteskap begge to, og døpt i Den Danske Folkekirken. Hvorfor døpes også døtrene fra 3 ekteskap i Trondheim også katolsk? Svar: Offiellt var de hans to døtre,men han måtte leve som Hugo Køhler og omtale dem som sine barn.Privat kom det nok frem andre ting.Mitt Spørsmål: Var Johann Orth Katolsk ? Eller er det andre årsaker? Jeg vet ikke.Er det ikke underlig at Køhler svarer Dr. Stumpf ganske bestemt at han er protestant på doktorens spørsmål om han var katolikk? Svar: Jo det er jo underlig.Jeg har sjekket Klokkerboka, og er det ikke underlig opplysning som kommer fram der når han dør? Her har de pårørende opplyst at han er født 22.januar 1861 i Eilenburg, Wien, Østerrike! Har du funnet noe Eilenburg, i Wien, Østerrike?Svar : Nei dette er rart.Dette står faktisk i innledningskjemaet fra SAK som vedlegg i Privatarkiv 1140.Familien antok jo at han kom fra Tyskland , men på dødlejet ville han hjem til Østerrike.Han sa også at de måtte gjøre Krav på Orth (2 slott og en slottswilla).Kanskje det da gikk et lys opp for familien til Køhler.Han samlet sine døtre rundt seg og sa: Husk at dere er Prinsesser!I kronologen hvor jeg/vi har fulgt ham gjennom den oppsatte reiseruta, finner jeg ingen ting som tyder på at noe identitetsskifte har funnet sted på noe tidspunkt. Det som står i almanakken må rett og slett være en bløff, som han tydeligvis prøvde å skjule ved å lime igjen sidene, men driftige arvinger ville det anderledes. Flere opplysninger vil som sagt komme senere om Køhler.Det kan være en bløff men like fullt kan det være sannt.Her må man nok grundigere tilverks enn bare kirkebøker.Liv-Inger Jørgensen, Årnes, 21.12.2007 04:12 (1838) Jan Frode i (1779): 'Det finnes fortsatt et 'tomrom' på hele 20 år mellom 1861-1882 i Køhlers liv som vi ikkehar noen som helst kjennskap til - ennå.' Rigmor i (1785): Han kan muligens omkring 10 års alder i 1871 ha startet som løpegutt for et litografisk firma, før han starter på sin utdannelse, og er ferdig med den omkring 1881Hvordan skal man få sjekket ut dette? 'Johan Orth' skriver i Gotha-almanakken at han måtte endre kartografi til litografi, fordi han ikke kunne kartografi. Altså skulle Køhler opprinnelig ha vært kartograf. Dette burde Jan Frode sjekke ut. Finnes det i Leipzig noen fortegnelse over de som avla svenneprøve som kartografer eller litografer? I bokbyen Leipzig var det i alle fall mange av dem: Lenke Det er ikke usannsynlig at laugene (die Innungen/die Zünfte)har oversikter med navn på faglærte.Svar: Dette må jeg sjekke ut nærmere, men vi må finne ut hvor han befant seg i årene 1861-1882.MOBBING: Jeg har til tider blitt latterliggjort,uttskjelt og harselerert med.Jeg tok tilbake noen ganger da jeg syntes nok er nok.Men noen gir seg visst aldri. Men god jul til alle og til dem også. Vi burde heller løfte ilag.Vennlig hilsenJan Frode Johansen.mvh Jan Frode Johansen '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja jeg vil gjerne løfte ilag istedet for at vi kaster steiner på hverandre.Rigmor Waler Iversen har gjort et fenomenalt arbeid med kronologien 1861-1861 og fra 1882-1945. En tidsperiode på hele 21 år gjenstår å spore.Noen av disse årene kan gi oss viktig info- men på meg virker det som om det er vanskeligere åfinne opplysninger om ham i forhold til Sverige,Danmark og Norge.Jeg minner debattantene om at BA (Bergensavisen) vil lage en nyttårskavalkade om saken.Der vil også Bergensposten bli nevnt og jeg står frem med endel kommentarer i avisen til det som er kommet frem. Spennende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er så hjertens ening med Jan Oldervoll og dette har jeg tidligere gitt uttrykk for. Men nå er det jul og jeg ønsker alle en riktig god jul og håper alle kan feire den med god samvittighet!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jan Frode: Ang legejournaler så er det temmelig kaotisk. Tviler på at du vil finne noe fra 1940-årene, i så fall må du gjøre en henvendelse til det sykehus det gjelder. Noen sykehus har tatt vare på gamle journaler og mikrofilmet dem, men det er ingen vanlig praksis. Ellers gjelder jo klausulen for personvern som for annet historisk materiale der navngitte personer omtales.I regelen skal alle journaler oppbevares i 10 år før de kan destrueres. De kan imidlertid destrueres før om legen skulle falle fra.Mitt stalltips er at du bør kontakte aktuelle sykehus og spørre om de har bevart gamle journaler.Vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det synest for meg som at denne Köhler-debatten, i denne søte joletid, er vorten lik eit av mange brett-spel - kor fleire av debattantane en hamna på ruta 'rykk attende til start' for ørtande gong. For her er det 'intet nytt fra Vestfronten' eller 'Sørfronten', om ein vil.Difor seier eg berre: God jol i stova til samtlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davsen skriver : 'Det synest for meg som at denne Köhler-debatten, i denne søte joletid, er vorten lik eit av mange brett-spel - kor fleire av debattantane en hamna på ruta 'rykk attende til start' for ørtande gong. For her er det 'intet nytt fra Vestfronten' eller 'Sørfronten', om ein vil.' På mange måter er det riktig at vi må stille oss inn på startpunktet.Vel har vi fått inn mye nye datoer og årstall , en skilsmisse som svigerfar til Køhler visste om .Jeg er sikker på at Anna visste om det.Hun ville bare ikke snakke om denne skilsmissen.Vi har fått på plass en god del flere brikker i hans livsløp men fortsatt savnes det mye relevant informasjon.Om vi hadde vært en granskinskommisjon ville den nok ha blitt underkjent pga mangelfull informasjon.Jeg spør igjen , jeg er ikke kjent med kommunale arkiver: Hva kan jeg forvente å finne av intressann informasjon i disse? GOD JUL TIL ALLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Julenøtt (1882) - eg håper ingen har gjort undersøkelser for å finne ut noe om bildet -. Det var meint som gjetteleik. Bildet viser Johann Orth som deltaker i et festspill oppført til keiserparets sølvbryllup i Wien. Bildet er henta fra Weissesteiners bok om Johann Orth, side 122. Dersom Dag syntes bildet ligna på Køhler, blir det ett poeng til Jan Frode.På side 29 blir det nevnt at Johann Orth under si militære utdanning i Wien reiste mye. Han var i Ungarn, Böhmen, Sveits, Belgia, Holland, Tyskland, Italia, Frankrike, Egypt, Tyrkia, Hellas, og i 1868 besøkte han Skandinavia. Han skreiv dagbøker fra reisene. Boka (1985) angir at dagbøkene og brev (med Johanns signatur) er oppbevart i slottsarkivet i Birstein, Hessen (Tyskland), der søstera Marie Luise var gift. Etter bruddet med keiserhuset i 1889 hadde han Birstein som 'base'.Vedlagt et av dei siste bildene av Johann, som skipskaptein, våren 1890, sammen med noen av mannskapet.Fortsatt GOD JUL!

bilete3998.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har alt ynskja alle ei god jol, inkl. Jan Frode. Men eg ber deg, Jan (Oldervoll), ta ein prat med YN før du på nytt oppmoder til ytterlegare diskusjon om denne saka. Hadde eg visst det eg veit i dag, trur eg saka hadde vore sluttførd og ute av media - av omsyn til dei JFJ har marknadsført som 'ervingar'. Eg ville i alle høve ikkje ha likt å få slekta mi bretta ut slik dei snart får det. Meir kan eg ikkje seia, avdi eg korkje 'eig' eller kan ordlyden i dei nye opplysningane.Men hadde eg vore deg - og han - hadde eg lagt saka daud snarast råd. Men det synest han ikkje å ha gjort - m.a. oppmuntra av deg. Difor lyt ervingane taka nok ein støyt - og no nyttar det ikkje å venda seg til Pressens faglege utval. Dei har vald ein 'prosessfullmektig' som dei har hatt tiltru til. Difor må dei taka det han har førd dei bort i.For denne saka handlar ikkje om Orth (og skilling), men om langt meir alvorlege ting. Og dei kjem på bordet ut på nyåret - anten du eller JFJ vil eller ikkje.Men som sagt; ta ein prat med YN. Han veit meir enn godt er om denne saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bildet av Orth i innlegg 1893 synes mer likt enn endel andre som er lagt frem.Det er her vanskelig å si- men mye mer lik.Min oppdragsgiver skrev til BA: ' Man måtte være dum om man ikke undersøkte saken nøyere.'Jeg er av den oppfatning at vi har tlført endel tall og datoer , og en skilsmisse til kronologien , tover dette savnes stadig mer biografiske fakta og andre fakta.Synsing og det å ha gjort opp sin mening på forhånd holder ikke. Jeg tar tak i dette i Bergensavisens årskavalkade om Køhler-saken på nyttårsaften.Skaff dere et ex. av avisen.Jeg vil også nevne noe om Orth svindlere.Hvert år kommer nye svindlere til byen og utgir seg for å ha tilknytning til Orth.Ingen av dem tas på alvor eller blir invitert.Denne gangen ble vi tatt på alvor av både borgermester og Erkehertuger.Vi diskuterte saken lenge og meget.De sa at vi hadde mange gode poenger og at de vil hjelpe oss.Det Østerrikske Utenriksdepartementet har også vært på banen og spurt ut en av embedsmennene i Gmunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jeg hadde vel ikke tenkt å skrive noen flere innlegg her før julaften, i.o.m. at jeg har ønsket god jul til alle, men jeg fant et veldig interessant bilde, som jeg tenkte at flere kanskje ønsket å se/studere. Det er fra det kjente `Die Tafelrunde in Schloss Sanssouci´.[url="http://www.preussen-chronik.de/_/bild_jsp/key=bild_potsdam6.html>LenkeHer er det samme bilde i sort/hvitt et lite stykke ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Til (1896) - Joda, det er mye likt mellom bildene. Det øverste bildet er bedre. Det er liv over det, med tre grupper av personer som ser kvarandre (og samtaler). Køhlers bldet har sju gjester som ser stivt ut i lufta. Det kan tenkes at Køhler har hatt diverse portretter av dei ulike personene, og så har malt inn ansiktene med samme vinkel og profil. Når Johann Orth snur seg bort, trur eg ikkje det er demonstrativt, men for å for at ansiktet skal komme i rett profil.

bilete4001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg bommet kanskje litt i julestria der :o) He -he. Skriver det opp på tabbekvoten min jeg. Det står mye der fra før, men det er fortsatt plass til litt til ;o)Her er pappan til Wilhelm og Sophie LenkeMen uansett, så synes ihvertfall jeg at bildene har påfallende mange likheter.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.