Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Til Tom Myrvold, SAB/Bergensposten: Utrykket paranoid tror jeg du kan modere vesentlig.Derimot synes jeg det var fint at du innrømmet at det var et manipulert bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Biletet (ikkje fotografiet) i (1927) må då vera ein endå større 'manipulasjon' - fullt av pappmedaljar som skulle gje inntrykk av ...?Ha eit godt nytt år alle i hop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Jan Frode. - Tom Myrvold har jo i innlegg (1947) gitt ei grei forklaring på bilde-manipulasjonen. Den var lett å sjå at bildet var retusjert. Og når ein såg at det var ved øret og kraven, var det lett å gjette at det hadde sammenheng med fjerning av medaljene. Oppslaget ditt på heimesida di er ei avsporing av debatten. Myrlund gir ei slengbemerkning i innlegget sitt. Det oppslaget du gjør av saka på heimesida di gjør slengbemerkninga meir relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ja,ja. Diskursjonen om pavens skjegg (evt. manipulerte bilde med eller uten pappmedaljer) er jo interessant nok, men har du ,Jan Frode, noe nytt å bringe til torgs? Eller venter du på at andre skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det kommer nytt etterhvert Dag, du må bare smøre deg med litt tålmodighet.Vedr. Manipulering av bilde ab Hugo Køhler:I en sak som denne er det ikke rom for det minste sidesprang , som dert å 'pynte' på et bilde for at det skal passe mest mulig inn i historien som Statsarkivet i Bergen serverer v/ Herr Davidsen.En skal være oppmerksom på at bildet fra 1897 er et dårlig bilde som ligger i Privatarkiv 1140 på Statsarkivet i Kristiansand.Det er Asbjørn Karlsen som har tatt kopi av dette bildet og brukt ekstra lyseksponering.Bilde5t må også vurderes opp mot hvilken profil dette er tatt.Jeg jakter nå på flere Køhler bilder for å vise dere dette.En skulle forvente at Statsarkivet i Bergen/Bergensposten gikk fram på noe redeligere vis.Det ble ikke engang opplyst for leserne at bildet var manipulert.Og hva med medaljen hengende ned på skulderen? Skulle det liksom vise den 'falne falske hertug'?I denne stund har jeg hatt kontakt med Bergensavisen om saken. I tillegg vil nyheten om denne fadesen komme Nachrichten.at i hende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

'Medaljen hengende ned på skulderen' skyldes jo bare at pappmedaljen ikke er fullstendig fjernet under redigering (se vedlagte bilder av 'før' og 'etter'). Så vidt jeg kan se, har ingen flyttet noen medalje (som antydet i innlegg 1940), man har bare prøvd å fjerne sporene etter den. En noe uryddig framgangsmåte, men hvordan man enn vrir og vender på det vil det være Kristiansand-Køhlers øre (om enn i en noe forvridd utgave). Et helt korrekt bilde for sammenlikning med Johan Orth vil det likevel /ikke/ gi.Er det mulig å få se en utgave av bildet i innlegg 1948 (familiebildet/brudebildet) med høyere oppløsning, slik at øreflipper og andre omdiskuterte element kommer fram i sin 'opprinnelige skikkelse'?Et interessant spørsmål når det gjelder medaljebildet, er likevel hvem som i første omgang har 'hengt medaljen ned på skulderen' (les: hengt pappmedaljer i glass i ramme over et bilde av Køhler), og med hvilken hensikt dette er gjort.

bilete4031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er brudebildet 1900 . Uansett , folk jeg har snakket med er rystet.Uansett om øret er flyttet fra samme person er det tatt fra et annet bilde.Ulovlig kaller jeg det- i dokumentasjonsammenheng.Meget lavt presisjonsnivå for erfarne forskere

bilete4032.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Harald Søren Storaker har allerede sagt det presist i innlegg 1955, men kanskje det bør gjentas: Dette er en avsporing, Jan Frode - som ingen burde bruke mer energi på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hvorfor diskutere øreflipper, lysforhold, manipulering av bilder osv.? Det kan da ikke være noen tvil om, at selve hodeformen til de to aktuelle personene (senest gjengitt i innlegg 1833) er totalt forskjellig!Et interessant spørsmål til Jan Frode Johansen i denne forbindelse kan vel kanskje være: Hvordan forklarer du denne påfallende ulikheten i hodeformen, og på hvilken måte mener du den kan ha blitt forandret fra avlang til rund? Kan man ha tredd en jernring rundt hodet på vedkommende, for deretter å skru den til alt man orket? Kanskje det var derfor Køhler ble litt forvirret på sine eldre dager? Denne 'operasjonen' må jo ha hatt en innvirkning på vitale funksjoner i hjernen? Og så vondt som det må ha gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

At herr prosessfullmektigen bruker all sin energi på denne bilderedigeringen, burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Konspirasjonsteorier er jo - som han har bevist gjennom to år - det eneste han duger til å fremskaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg registrer at latterliggjøringen av meg fortsetter som vanlig og svarer derfor ikke slike innlegg.Takk til dere som har et saklig nivå.Det neste blir flere fotografier av Køhler og det viktigste: DNA testene til våren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er en avsporing av debatten, Jan Frode. Det vedrører ikke saken din, nemlig om 'den eldre Køhler' egentlig var Johann Orth.Og til (1964); bilder av 'den unge Køhler' har vi andre etterspurt i lang, lang tid. Du har alltid svart at det ikke finnes eldre fotgrafier av Køhler enn fra 1897/1900. Vi har også etterspurt bilder av 'den gamle Køhler'. Heller ikke dette finnes, har du svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Frode - Kan du framskaffe fleire bilder av Køhler, så er det interssant. Det ville også vere interessant med brukbare bilder av døtrene Flora Alexandra og Fanny Eleonora. Er det ei av dei som er på bryllupsbildet (1948)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Til Harald (1966): Hva skal bilder av døttrene være godt for? Til Jan Frode : har du andre bilder av Köhler som ikke er publisert?Så gjenstår da det berømmelige ID-skiftet: Du har fortsatt ikke framsatt noe som helst bevis på at det har skjedd.Derfor er det bare en påstand,og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke fremskaffe fotografier fra løse luften Arnfrid.det tar tid å spore slikt.Men jeg tror vi skal lykkes. Harald: Ja jeg vil anta at 1 eller begge de Danske jentene er avbildet år 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Siden det nå har vært så mye snakk om ører, så ville jeg bare legge til at frie øreflipper er dominante over dem som går i ett med kinnet. Altså, hadde en, eller begge foreldrene til Orth frie øreflipper?Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Der har vi dem igjen.Da gjenstår det å se om det også dukker opp bilder av mor og far Orth. Frie øreflipper er som sagt domminante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid: Øre-, nese-, øyebryn-, panne-, hårfeste-, hakeparti-, hals-, skulder-bevisetTil Dag (1967): Eg foretrekker bildebevis framfor DNA. Eg lurer på om døtrene ligna på sin 'stefar'.Til Jan Frode. Egentlig trengs det ikkje fleire bilder. Men dersom Køhler-familen har fleire bilder av Hugo i skuffer eller album, så ville det vere interessant om dei kom fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Alt jeg ikke skriver i dette innlegget, er ting jeg lar være å skrive for å etterkomme ønsket om å slutte med latterliggjøringen av dem som mener at mennene på bildene over KAN være identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.