Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Her var ein som bevisleg hadde brukt feil identitet og av den grunn har redaktøren fjerna innlegga. Han har brukt ei lovleg epostadresse. Difor har ikkje me fått varsel frå systemet. Me er rimeleg sikre på eigaren til denne epostadressa. I tilfelle er det ein av deltakarane i denne debatten. Men no er det også slik at kven som helst kan oppretta epostkonto under kva namn dei vil. Difor KAN det ha vore nokon som har oppretta ein epostkonto som peikar mot ein uskuldig debattdeltakar hos oss. Difor kan den me har mistenkt vera uskuldig og innlegga kan få stå. Men eg vil tru at sjansen for at me har feil person er om lag like stor som at Køhler er Orth.Elles er det uråd for oss å sikra at det ikkje dukkar opp falske namn. Me prøver å lesa alt, men trafikken er til tider så stor at me ikkje klarer det. Me me er alltid glade for vink om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Noen (etter min mening) interessante detaljer om Johann Orth fra Friedrich Weissensteiners Biographie:- J.O. blir beskrevet som ”klein, stämmig und untersetzt”. På norsk passer kanskje ordene liten, tettvokst og kraftig best.- Han var plaget av angina og konsulterte derfor i mars 1876 Prof. Theodor Billroth i Wien (innl. 1232, 1237).- I mars 1879 ble J.O. utnevnt til ”Kommandant der 33. Infanterie-Truppendivision” i Komorn (Slowakei/Ungarn). De følgende årene tok han lange ferier (7. sept. – 31. okt. 1879, 23. mai – 5. aug. 1881) og oppholdt seg i juli 1881 ”im ostfriesischen Seebad Norderney”.- Han skaffet seg hjelp av Johann Strauß Sohn da han komponerte ”Stimmen aus dem Süden” 1884.- J.O. giftet seg per procuration. Vielsen skal ha funnet sted i ”Londoner Pfarrkiche St. Pancras”.Friedrich Weissensteiner nevner ingenting som kunne bringe Johann Orth i forbindelse med øyenklinikken Dr. Herzog Carl Theodor, Prinz Rudolfs onkel (innl. 1232, 1236).Som Harald Søren Storaker allerede i innlegg 2095 forteller, nevnes heller ikke noe som kunne tyde på at J.O. var håndverkerutdannet.En av hovedsøylene i Friedrich Weissensteiners Biographie er material som Johann Orth selv hadde samlet for en planlagt Autobiographie. Dette materialet blir ofte (ikke alltid) stilt opp mot material skaffet fra andre kilder. På denne måten får man gjerne samme hendelse belyst fra to sider.For å unngå misforståelser; jeg har ingen tro på at A.H.K. og J.O. var samme person.Mvh. Eili Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Javel,javel.Her er det vel egentlig bare å slette alle mine innlegg også.Har ingen interesse av at de blir stående i denne 'saken'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

At per olsen var et falskt navn,og ble sletta fant dere ut.Derimot ble ikke innlegget til Gard Suhr Balla fra Dyrehagen sletta.Jaja.PS! Mitt 3. innlegg som per olsen er ikke fjernet,selv om det er mye skarpere i kanten.Forstå det den som kan.Dag S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Unnskyld denne stenen i glasshuset, men hvorfor i all verden begynte du å kalle deg Per Olsen fra Trondheim når du ikke engang skrev noe særlig annet enn det du hadde skrevet som Dag Søpler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Forstår jeg innlegg 2155 og innlegg 2156 riktig er Dag Søpler den som har postet under falskt navn? Hva er vitsen? Tør du ikke stå for dine meninger? Heretter vil i allefall jeg ikke ta innlegg fra han seriøst. Forresten er Dag Søpler hans riktige navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja,si det.Men det hadde neppe hatt noen betydning om jeg hadde skrevet noe annet med eget navn heller.Noen får respons,andre ikke.Tydelig mer respons som Per Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Som E. Heindel nevner er det interessant at Johann Orth var liten av vekst. Sidan han var militær skulle eg tru det var sjanser å finne opplysningar om kroppshøyde (og kanskje øyenfarge).Jan Frode: - Er det gjort forsøk på å finne fakta om Hugo Køhlers kroppshøyde? Dersom personene på gruppebildet ved bryllupet er kjent, kan det vere nok å vite høyden til ein av dei andre som står sammen med Hugo.Eg har sett bare to brukbare bilder av Køhler, fra 1897 og bryllupet, - og så det utydelige bildet av gamle Køhler på gata. - Fins det virkelig ikkje fleire brukbare bilder av han i familiens albumer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Betydningen for meg er at i allefall jeg stoler på at den personen som poster poster under riktig navn. Klarer jeg ikke å stå såpass for mine meninger at jeg kan poste under riktitg navn hadde jeg latt være å poste noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Til Jan Oldervoll Burde ikke en som beviselig har postet under falskt navn bli utestengt fra forumet? Hva skal til her før det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Til Berit. Den diskusjonen gidder jeg ikke ta.Poenget mitt er mitt er at mitt navn i utgangspunktet ikke blir tatt på alvor,mao mange ser på det som useriøst.Per Olsen blir i hvertfall sett på som et 'ordentlig' navn.Det er andre her som burde ta det til seg.Det hender rett som det er at jeg har stillt spørsmål her uten å få svar,man hopper bare over fordi man regner vel med at det er en useriøs person bak navnet.Hadde jeg i utgangspunktet startet her som Per Olsen,hadde neppe noen stusset ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Mitt innlegg i 2161 var uttrykk for min mening, ikke en invitt til diskusjon. Mitt innlegg i 2162 var et spørsmål til Jan Oldervoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan vi ikke nå si oss ferdige med denne 'psevdonym-debatten' i debatten - og gjøre som Eili Heindl (2154) og Harald Søren Storaker (2160): prøve å følge et spor som er relevant for Køhler-saken?Dag Søpler har (av grunner jeg ikke helt forstår) valgt å underskrive noen av innleggene sine Per Olsen. Det har han nå innrømt, og innleggene er vel også slettet. Selvsagt burde han ikke ha gjort det. Andre har tidligere i denne tråden gjort det samme (riktignok i en atskillig mer underholdende form). Det burde heller ikke vært gjort.Kan vi ikke likevel nå legge dette bak oss? Synderne har fått sine pass påskrevet - høyst fortjent. Men slike tabber kvalifiserer vel ikke for noen livstidsdom (jf. 'bli utestengt fra forumet').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Når jeg første gang var inne på forumet turte jeg ikke engang svare på spørsmål jeg visste svaret på fordi jeg ikke regnet min 'gubbeleiting' seriøs nok i selskap med navn jeg igjenkjente som seriøse forskere. Jeg skjønner nå at selv innlegg under falsk navn er godtatt her (innl.2165). Siden dette ikke er hva jeg anser for vanlig 'folkeskikk' i debatter trekker jeg meg fra Digitalarkivets debattforum. Særlig med tanke på at man for ikke mange innlegg siden vurderte å stenge debatten p.g.a. enkelte debbattanters frusterte innlegg synes jeg det er ille at innlegg under falsk navn er godtatt uten konsekvenser for dem som sto for innleggene. Jeg ønsker alle seriøse debbatanter i Køhlerdebatten lykke til! Jeg tror nok at dere til slutt vil klare å bevise at Køhler var Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Berit (2167).Innlegg under falskt navn er IKKE godtatt! Og jeg har - som en ordinær forumdeltaker - ingen autoritet, verken til å frikjenne eller suspendere noen. Det jeg prøvde å gi uttrykk for i 2165 var følgende to forhold: 1. Denne debatten bør dreie seg om Køhler-saken. 2. En som poster innlegg under falskt navn fortjener reprimande (det er jo et grovt brudd på debattreglementet og på normal folkeskikk), men om vedkommende 'bekjenner sin brøde', bør han likevel ikke bli utestengt fra forumet for alltid.Derfor, Berit: Det vil være veldig synd om min meningsytring i 2165 skulle få de drastiske konsekvensene at du trekker deg fra forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit Gullbekk: Innlegg som blir skrivne under falsk namn skal, om det blir oppdaga, fjernast. Men me veit godt at det ikkje alltid skjer. Då eg såg innlegget til Per Olsen var eg rimeleg sikker på at dette ikkje var rette namnet. Eg tok difor fram epost-adressa og såg med ein gong kven Per Olsen var og sende varsel til redaktøren. Det kunne sjølvsagt etter mitt syn vore grunnlag for å fjerna begge to. Men problemet er at det er ein regel det kan vera vanskeleg å oppretthalda, både fordi me ikkje oppdagar det, men også fordi det å ta innlegg ut av ein debatt får andre innlegg til å framstå som ubegripelige. Det er er som å sensurera ei og anna side i ei bok. Difor trur eg me ikkje bør ha ein altfor firkanta regel for dette.Men eg kan nemna at folk er blitt utestengde på IP-nummer tidlegare. Men dette er ein skummel regel, fordi me lett kan koma til å stengja ute feil folk på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Vel,jeg trekker meg fra dette forumet inntil videre uansett.Mine spørsmål og innlegg har tydeligvis ikke noen relevans alikevel.Ba tidligere om at mine innlegg slettes.Det er ikke gjort.HVORFOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dag, du må da skjøna at i ein debatt som har gått i eit par år, skal det mykje til før ein vert teke på alvor. Det meste er sagt og skrive frå før, både om Jan Frode, Køhler og Orth. Då hjelper det ikkje noko særleg å koma med nedlatande karakteristikkar av andre debattantar, eller spørja om ting som det sikkert er svart på 10 gonger frå før. Ein bør helst kunne bringa noko nytt inn i debatten for at andre skal orka å engasjere seg.Etter det eg kan sjå, så har du fått brukbar respons der du spør om ting som har med slektshistoriske spørsmål å gjera. Ingen får svar på alt, det har sikkert dei fleste her opplevd. Vi har vel alle også vert litt snurt nokre gonger, men slikt går heldigvis over. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

**Utflytting fra Trondheim**3/10 1905, meldt skriftlig utflytting fra Trondheim (nr. 867):Lithograf Alexander Hugo Köhler; Gift, f. 22/1 61 i Eilenburg, Tyskland. Han har været bosat i Norge siden 1896 og i Thjem siden 1899.Hust. Anna Lovise Hansine, f. 22/9 78 i Bergen.Børn: Flora Alexandra, f. 17/9 85 i Randers.Fanny Eleanore, f. 26/11 90 i Odense.Helga Elisabet Oline. f. 17/1 01 i Thjem.Haldis Alexandra Anna, f. 3/4 02 i Thjem.Solveig Alfhild Hjørdis, f. 4/6 03 i Thjem.Som 'Bopel' (der de flytter fra) står Thjem ?.Utflyttet 20/9 05 til Bergen. Att. sendt, jnr. 2835/05.Kilde: SAT, Trondheim folkeregister: Inn- og utflyttede 1904-1906 (38.3), pag. 143.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til Arne Langås for nyttige opplysninger. Videre takk til Eili Heindl som har gitt endel opplysninger av interessann art om J.O. Takk også til Harald Storaker for hans siste innlegg. Her er mitt svar til deg Harald: Jeg har ikke pr. dags dato klart å fremskaffe personalia på A.H.K vedr. Høyde , vekt , øyenfarve og helsetilstand. Dette må jeg prøve å få på plass. Vi har nå kontakt med den eldste gjenlevende etterkommer av Hugo Køhler , en dame på 85 år som bor i Pennsylvania , USA . Iflg . familien skal hun sende foto.Det skulle ikke forundre meg i det hele tatt om det finnes flere private bilder av Køhler i Kristiansand. Må også prøve å få kartlagt om han var aktivt medlem av noen foreninger etc.Vennlig hilsen :)Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Må bare få skyte inn en usaklighet. Nå har det seg slik at jeg på grunn av eksamenslesing og jobb ikke har vært innom debatten her på en stund, og jeg må si at det virkelig er underholdende å få den litt på avstand.Her skriver gud og hvermann (norges kulturelite, forfattere, historikere, forskere, bestemødre, genealoger, slekts ditt og datt, og tilårskomne studenter som meg med en liten hobby). ... og jeg tenker; hva er det med denne debatten som gjør den så lesverdig/interessant/spennende/provoserende (stryk det som ikke passer) at så mange bidrar? Uansett hvem vi måtte være så tror jeg det er rettferdighetssans som driver historien frem. Et slags moralsk 'rett skal være rett'-prinsipp.Debatten burde vært utgitt i bokform og fått evig liv, eller kanskje satt opp som et skuespill.2142 - 2145 er legendarisk. Lo så tårene trillet.jaja, nok usakligheter.....leve Køhlerdebatten!Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.