Gjest Dag Søpler Skrevet Januar 23, 2008 Del Skrevet Januar 23, 2008 Bokforslaget om denne galskapshistorien er forlengst presentert.Denne saken tar neppe slutt de første årene uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Ettersom bokforslag er kommet på banen kan jeg jo opplyse at Bjørn Davidsen allerede har gitt signaler om en bok.Før dette har også Asbjørn Karlsen planlagt en bok.Til opplysning har familien Køhler og jeg planlagt en bok. Jeg har fått familiens godkjennelse til unike gjengivelser som nok blir i en helt annen form enn kanskje andre bokprosjekter vilfokusere på.Jan Frode :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Ja, jeg tviler ikke på at Jan Frode Johansens bokprosjekt blir unikt. Det vil vel kanskje fokusere på, at Køhler var identisk med Orth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Jeg tror nok du skal moderere deg litt før vi har alle fakta på bordet før du kommer med en slik påstand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Man kan ikke bare planlegge ei bok, og så ligger den på bokhandlerdisken til høsten. Et forlag må først fatte interesse, og da kommer spørsmålene raskt:1. Hvor mange eks. vil den selge? Dersom man dømmer etter interessa i denne debatten, kunne man kanskje vente godt salg, men dette er bare en krangel innafor et avgrensa forum, en tidvis frisk bris i et lite vannglass. Brukarforum er IKKE det samme som det bokkjøpende publikum.2. Har emnet allmenn interesse? Vel, hadde Köhler vært bestefaren til Britney Spears, da kunne kjendisfaktoren slått til. Men verken Köhler eller Ortt er kjente navn for nordmenn flest, og de kan heller ikke regnes som viktige historiske skikkelser her på berget.3. Har boka litterær verdi? Nå veit jeg ikke hva de ulike prosjektene ender opp med - biografi, roman eller eventyr. I utgangspunktet tenker vel alle biografi, og da kommer konsulentene til forlaget inn med nådeløse spørsmål om kilder, dokumentasjon, hypoteser, bevisrekker osv osv.Svarene på alle spørsmålene er i dette tilfellet opplagte: Dessverre, ingen interesse. Især er bokprosjektet til JFJ bygd på meget store illusjoner og svært liten realisme. Det vil ikke komme på bokhandlerdisken med mindre han satser på å gi boka ut på eget forlag og tar all økonomisk belastning og risiko sjøl. Så vondt vil jeg ikke den glade bergenser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Det viktigste er nok at noen tror det kan bli en bestselger av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ketil Harbek Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 (Til 2181:) Og at ingen beviser at det ikke kan bli en bestselger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Det er nok dessverre slik at Internet er og blir det 'beste' medium for dilettantisk tull .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Jeg kan meddele at jeg har fått positiv respons fra 2 forlag.Det ene forlaget er et av landets største! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Nå veit jeg ikke hva du regner som 'positiv' i denne sammenhengen, JFJ, men et svarbrev med 'la oss se hva du har' er ikke det samme som at Damm-Cappelen, Aschehoug eller Gyldendal (det er de tre overlegent største i landet) sier ja til trykking. Det er bare standardsvaret deres, som verken er positivt eller negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Klar over det Borgos.Men la oss se litt lyst på saken for en gangs skyld. Hindringer er til for å bestiges og overvinnes.Den som har stor nok tro vil lykkes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Oldervoll Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Eit søk på Anastasia på bøker hos Amazon gav 8935 resultat. Dette temaet er blitt opna vel 124.000 gonger, m.a. av folk som karakteriserer det heile som tull. Mange har lagt ned mykje arbeid i prova at det er berre tull. Det tyder på interesse for fenomenet, tyder det også på ein marknad? Elles er det vel slik at ein god bok om denne historia i liten grad er avhengig av om det er sant at Køhler var Orth. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Tullebøker selger selvsagt.Bare tenk på f.eks. DaVinci-koden.Boka er bare sprøyt,selv om noen i enkelte kretser tar boka på ramme alvor. Men boka kommer neppe i samme reol som diverse kongebiografier,for å si det sånn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Dag: Begynn å bruke energien din på noe positivt istedet for å være negativ til alle mine innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge R. Naess Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Dag Søpler lovet jo at han skulle trekke seg ut av denne debatten, - kan han ikke holde sitt løfte ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Nå må du lese hva jeg skriver da,Jan Frode.Jeg skrev at Davinci-boka er bare sprøyt.Så vidt jeg vet har ikke du skrevet noen DaVinci-bok (eller tar jeg feil?).Hva den eventuelle Orth-Køhler-boka vil inneholde,er ikke godt å si.Men mitt råtips vil være at den neppe havner i konge-seksjonen hos bokhandleren i Kabul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Helge (2190).Jeg skrev inntil videre,det er opphevet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Så kan du da komme med noe konstruktivt istedet for hele tiden å kverulere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Jeg får på nytt sleive innom igjen med noen små betraktninger. Jeg har flere ganger sett etter i forskjellige leksikon om jeg finner noe om Hugo Køhler og Johan Orth, men har hittil ikke funnet noen av dem omtalt så det kan ikke ha vært de helt store kjendisene i verdenshistorien og støtter Johan I. Borgos i innlegg 2180. Mener å huske at også andre i løpet av denne lange debatten har sett etter i liksikon og ikke funnet noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Greit nok. Men du finner faktisk Hugo Køhler i Aschehoug's konversasjonsleksikon!Ellers er jeg enig med deg Reidar at de er ikke de helt store kjendiser i Norge,selv om Køhler begynner å bli det både i Norge og Østerrike Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Vil få presisere at innlegg 2194 er mine egne betraktninger om selve saken, og ikke på person. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Takk for responsen Jan Frode! Ja akkurat, jeg har vel ikke sett i Aschehoug, bare slike diverse andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Er det kjendisfaktoren som er målet her? I så måte kommer nok hr Køhler et stykke ned på kjendislista, sånn rundt K. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Hvorfor brukes bare navnet Hugo Køhler? Hans navn var da vitterlig Alexander Hugo Køhler.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Januar 24, 2008 Del Skrevet Januar 24, 2008 Til (2195): Köhler står ikke som eget oppslagsord i leksikonet, men under Johan Nepomuk Salvator sies det at 'I Kristiansand døde 1945 en litograf ved navn Hugo Köhler etter 40 års opphold der; slektningene hevdet at han var identisk med den tidligere erkehertug.'Så sant, så sant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts