Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arvid Lilllebergen

[#42022] Jørgen Tanck, født i Bergen? ca 1736

Recommended Posts

Gjest Arvid Lilllebergen

Jørgen Tanck var i 1801 bosatt i Trondheim, og var da 65 år gammel, mao. født ca 1736. Da jeg ikke finner andre med etternavn Tanck andre steder enn i Bergen, antar jeg at Jørgen er innflytter derfra.Finnes det opplysninger om fødselen til Jørgen Tanck i andre kilder fra Bergen enn de som er tilgjengelig på Internett? I tilfelle er jeg interessert i alle opplysninger om Jørgen og hans foreldre.På forhånd tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Har en Jørgen Barholomæus Thanch i aktuell tid. Sønn av Peter Mathias Thanch,f.1681 Kjøbenhavn, prost over Norhordland og Else Bartholomæusdat Deichman,hun død 1732.De har 7 barn fra ca 1721 . Peter oppgift 1736 med Else Marie Garman. 2 barn notert i det ekteskapet.Jørgen notert av første gifte.Jørgen notert som ingeniør og død i Vestindien. Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arvid Lilllebergen

I folketellinga for 1801 står Jørgen oppført med yrke ”Condeleur ved acsisen”. Så vidt jeg har tolket det så innehar han en stilling ved tollkontoret i Trondheim, muligens ikke helt sammenfallende med Ingeniør og død i Vestindien som sikkert tyder på at Jørgen B. Thanch var sjømann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive