Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen,

Har med stor interesse lest denne debatten, som ble mer og mer spennende. Denne M. Henderson i Brooklyn kan vel være identisk med Magda Henriksen? Hun amerikaniserte sikkert navnet sitt, og Henderson kan sikkert være avledet av Henriksen. M. Henderson har underholdt moren, og vi vet jo at Anna g.Tellefsen bare hadde en datter som brukte navnet Magda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan brevet fra M. Henderson til skifteforvalteren eksistere noe sted? Det kan jo være brevet er mer detaljert enn det som er referert i dødsfallsprotokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 127: I bo hvor det ikke ble holdt offentlig skifte, kan erklæringer fra arvinger være å finne blant dødsmeldingene i sorenskriverarkivet. Lensmann og prest sendte med jevne mellomrom (på 1920-tallet hver måned) inn en oversikt over døde. I en del tilfeller fins det vedlegg som gjelder avdøde, som f.eks. slike erlæringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner ingen klare kandidater til M. Henderson rent umiddelbart i amerikanske folketellinger. Finner en Margaret Henderson i 1920 og 1930 hun er norsk, ugift og f. 1893... kanskje 'vår' M. løy på alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som er i gang med å digitalisere den?Her er uansett 1141 Bergen street sett ovenfra (jeg er ikke helt sikker på hvilken side av gata adressen ligger på).

bilete1386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

På Magdalenes manifest på Ellis Island står det noen notater. Det kan se ut som om det er påført etterpå.LenkeDet står: 2-333344 eller 2-333244 eller 3- 333744deretter(505)deretterRech. eller Rich.deretter8-12-40 Kan det være at hun ble naturalisert i Richmond 12. aug. 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om man kan/vil avse 10 dollar, får man nå bestilt naturalization-dokumenter på nettet fra www.nara.gov, og betale med kredittkort. Det går en uke fra bestilling til du har en brun konvolutt i postkassa (i hvert fall den gangen jeg prøvde).Jeg har for øvrig sendt en forespørsel, eller gråtkvalt bønn for å være helt ærlig, (ettersom de gjør det klart på hjemmesida at de ikke foretar slektsforskningssøk) til statsbiblioteket og spurt om de ikke kan være så snille å gjøre et oppslag i 1925-tellinga på adressen til Magda i 1926. Forhåpentligvis lar de seg lokke av utsiktene til å finne en Ibsen-etterkommer i New York. Kryss fingre og tær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(125/113:) Iflg. lensmannens dødsfallsprotokoll (1926) ser avdødes datter 'M. Henderson' (Magda Henriksen ?) i brevet (av 25/1-1926) til å ha oppgitt adressen 'Miss. M. Henderson 1141 Bergen Str. Brooklyn'. Altså 'frøken'. Den i innlegg 113 omtalte Magda i Chicago, Illinois, er i 1920 GIFT med Arthur Larson, og har datteren Marion f. ca.1915. Men samme Magda KAN jo likevel ha kalt seg 'Miss' i 1926 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da kan vi vel slå fra oss Magda, Arthur og Marion i innlegg 113. Og Magdalene kunne med god samvittighet kalle seg 'Miss' i 1926, siden hun ikke giftet seg før i 1934. Skal bli spennede å se (i debatt 42285: 'Magdalene Henriksen til USA i 1910 - finnes hun i noen census?' (Lenke) om hun hadde barn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

(127/128) Dødsmeldingene i arkivet for Sand sorenskriverembete inneholder ikke brevet fra M. Henderson av 25.01.1926. Jeg tolker det slik at dette var et privat brev til Amalie Joreid, og at brevet ble vist – men ikke overlatt - til skifteforvalteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Jeg har funnet ut noe om Magdalenes utflytting fra Vestre Moland. Det er bevart en inn- og utflyttingsprotokoll for Lillesand og Vestre Moland i arkivet for Lillesand folkeregister. Der står det at tjenestepike Magdalene Henriksen, født 5.6.1890, flyttet til Kristiania 4.7.1909. Flyttingen ble meldt av Anna Tellefsen 27.7.1909. Kanskje Oslo byarkiv har opplysninger om Magdalenes innflytting, bosted og utflytting?Etter 1900 ble det som kjent gradvis slutt med at prestene førte inn- og utflyttede i kirkebøkene. Kirkeboka for Vestre Moland 1900-1926, som snart skal avleveres til Statsarkivet i Kristiansand, inneholder ikke rubrikk for utflyttede.Magdalene visste sikkert godt hvem hennes farfar var, og hun hadde nok Ibsen i tankene da hun dro til hovedstaden 3 år etter farfarens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dette er virkelig spennende! Hun ser altså ut til å ha flyttet fra Vestre Moland til Kristiania i juli 1909 og resite så i april året etter fra Richmond i England til New York. Hverkan oppholdet i Oslo eller oppholdet i England kan altså ha vart særlig lenge. En mulig ide: Hun kan ha fått jobb som tjenestepike hos en engelsk familie i Oslo og så blitt med dem hjem til England??? Som sikkert mange andre har gjort, har jeg lett på emigrasjonslistene fra Oslo og fra Kristiansand. Etter litt søk slår det meg at folk som reiste til andre europeiske land ikke ser ut til å være registrert i disse? I perioden må det jo ha vært et større antall mennesker som flyttet fra Norge til andre europeiske land, for arbeid, studier etc., selv om antallet selvfølgelig var svært mye mindre enn de som flyttet til Amerika. Men på emigrasjonslistene finner man i tillegg til amerikafarerene folk som flyttet til Sør-Afrika, Australia, New Zealand etc., men praktisk talt ikke folk som reiste til andre europeiske land (England etc.). Så det er mulig at en som dro med båten fra Oslo til England og hadde endelig reisemål i England ikke ble registrert i emigrasjonslistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er selvsagt derfor bare én av passasjerene på 'Bravo' 17 september 1909 er registrert! Hun skal til USA, mens resten av passasjerene på båten - som skal til London - selvsagt bare skal til England. Jeg holder fremdeles en knapp på at det er denne båten hun drar til England med, selv om det bare er en hunch fra min side, jeg har ikke fnugg av bevis. Ellers hadde det vært artig og sett om hun er i Oslo 1. februar 1910, når den kommunale tellinga holdes. Tenk om hun var tjenestejente i Arbinsgate 1..? Og hvor bodde 'onkel' Sigurd Ibsen i 1909?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Litt for kjapp i vendinga. Det var kommunal folketelling for 1911 som ikke ble avholdt grunnet statlig 1910-telling. Men så var det å finne henne i den kommunale 1910-tellinga da.... Det blir omtrent håpløst trur jeg, om da ikke folkeregisteret i Kristiania registrerte at hun kom? - For hun havnet vel neppe i adressebøkene som jo er den vanligste inngansporten til de kommunale tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun måtte jo ha reisepapirer.... Pass? Fikk hun det i Lillesand eller i Kristiania tro? Arkivdykk kan nok gi svar for den som har lyst, tid og anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre vært avskåret fra å delta i debatten i det siste, etter at PC'en min ble slått ut av et kraftig tordenvær. Mens jeg venter på ny - bare et lite innsmett i en ledig stund på jobb: Utviklingen i denne saken har vært ekstremt spennende! Og jeg må jo si at jeg forundrer meg litt over at ingen av de mange Ibsen-biografene til nå har oppdaget hans barnebarn (og mulige etterslekt?) i Amerika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Jeg kan ikke se at det finnes noen andre kilder om Magdalenes utflytting i Statsarkivet i Kristiansand. Derimot vet jeg nå hvilke aktuelle kildeserier som finnes i Oslo byarkiv og Statsarkivet i Oslo. Jeg planlegger å undersøke dem i neste uke.For ordens skyld bør man kanskje spørre seg hvor sannsynlig det er at Magdalenes biologiske far virkelig var Hans Jacob Henriksen. I dødsfallsprotokollen 1916 står det jo at han etterlot seg enka Ida og dattera Jenny. Magdalene nevnes altså ikke. Det kan imidlertid se ut til at lensmannen på den tida ikke var så nøye med detaljene, for eksempel opplysninger om ”uekte” barn som ikke bodde hos avdøde, så lenge avdøde uttrykkelig ikke etterlot seg noe til fordeling.Det er mange indisier på at Hans Jacob Henriksen var Alvilde Magdalenes biologiske far: -Han oppgis som barnefar ved dåpen hennes. -Han står som far ved konfirmasjonen hennes i 1904. Dette framgår av kirkeboka 1900-1926 for Vestre Moland. -I arkivet for Amtmannen i Nedenes har vi en egen serie med oppfostringssaker i de tilfellene der barnefaren ikke begynte å betale bidrag. Det finnes også et fullstendig navneregister over alle disse fedrene, men Hans Jacob Henriksen står ikke der. Altså kan vi slutte at han sannsynligvis begynte å betale bidrag fra første stund. Det er kanskje en liten mulighet for at det kan være noen opplysninger om dette i kommunearkivet (i Lillesand) i og med at familiemedlemmene fikk fattigstøtte. -Rettsprotokollene i arkivet for Sand sorenskriverembete inneholder ikke noen form for farskapssak i året etter Magdalenes fødsel.Hittil er det altså ingenting som tyder på at Alvilde Magdalene ikke var biologisk datter av Hans Jacob Henriksen. Tvert imot er det sterke indisier på at hun var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har fått svar fra New Yorks statsarkiv. De har kikket etter Magdalene Henriksen/Henderson (og andre varianter) i 1925-tellinga, men har ikke klart å finne henne der. Det finnes også en 1915-telling, men den har de ennå ikke tilgang til indekseringen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.