Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Ellinor: Hvilke kilder er det du skriver om? Hvis det er folketellinger, så må det vel være kommunale tellinger. I Oslo ble det i hvert fall avholdt årlige tellinger. De nasjonale tellingene finnes, så vidt jeg vet, kun for 1900, 1910, 1920 osv, og etter hva jeg leser ble de foretatt helt på slutten av året.Om noen vet når på året de amerikanske tellingene ble foretatt, hadde det vært greit å få høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFinner en Anna Tellefsen død i Vestre Moland KLOK 1906-1929Død 10/1-1926 Anna Tellefsen,Møglestu,f5/10-1855 Enke efter smed Anmeldt skifteretten 11/1-1926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie

Til Per Helge Seglsten, Oppegård, 1.10.2006(101)Du har så rett! Det var Kristiania jeg mente. Rikstellingene foregikk vel ca 1 nov hvert 10.år. Samme som hang igjen lenge på selvangivelsen.Ble det foretatt amerikanske tellinger ville det være god hjelp for meg som leter etter mil oldefar. HAn hadde det med å 'forsvinne' sånn dan og vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk, Solveig! Dette er den riktige Anna Tellefsen, ja. Forhåpentligvis finnes det noe om barnas adresser i skiftedokumentene. Det vil i så fall være et viktig skritt videre.Har du forresten mulighet til å se om du finner Alvilde Magdalene Henriksen i utflytterlistene fram til april 1910? De er vel ikke voldsomt komplette så sent, men det hadde jo vært artig å finne ut når hun forlot Vestre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hvis den Anna Tellefsen som nevens i innlegg 102 er Alvilde Magdalenas mor, så kan det være vel så effektivt å søke opplysningene i dødsfallsprotokollen / dødsfallsmeldingene. Ofte er etterlatte barn her nevnt med nokså nøyaktig adresse. Av og til er også gifte etterlatte døtre oppført med navn på deres ektemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for tipset, Jon! Jeg har sendt mail til statsarkivet i Kristiansand, for å høre om de har anledning til å lete fra innførslene i skifteprotokoller og dødsfallsmeldinger. Kommer det svar, legger jeg det selvsagt ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da har jeg bestilt naturalization-dokumentene for en Magdalene Henriksen i New York. Men jeg tviler egentlig sterkt på at det er 'vår' dame. Dokumentet er nemlig fra 1936, og Alvilde Magdalene levde neppe i 26 år i USA før hun fikk statsborgerskap. Men da slipper jeg i alle fall å leve i uvisse om denne kandidaten. Et tips for andre som jakter på slike dokumenter. Nasjonalarkivet i USA (NARA) har nå gjort det mulig å bestille endel dokumenter via nettet, og betale med kredittkort. Se https://eservices.archives.gov/orderonline/start.swe?SWECmd=Start Forrige gang jeg bestilte dokumenter tok det måneder fra jeg bestilte til jeg hadde dem i postkassa. Nå tok det halvannen dag før jeg fikk mail om at dokumentene var funnet og sendt, og at 10 dollar nå ville bli trukket fra kontoen min (hadde de ikke funnet dokumentene, ville de ikke tatt penger for søket). Det er smått revolusjonerende, spør dere meg. Særlig siden money orders og sjekker, som man måtte styre med tidligere, som regel kostet mer enn de dollarene NARA skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, det var som jeg trodde; feil Magdalene Henriksen. Denne dro fra Stavanger i 1923. Men jeg lærte i hvert fall en del om hva man kan finne i naturalization-papirene (mye!). Og jeg lærte at det godt kunne gå lang tid før det nye statsborgerskapet var på plass. Denne Magdalenaens ektemann kom fra Farsund til New York i 1912, og ble amerikaner i 1912. Magdalena kom som sagt i 1923, og ble amerikaner i 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFant denne dødsannonsen i 'Lillesandsposten' 12/1-1926,så begge barna er i USA når moren dørVaar kjære mor og søsterAnna Tellefsen Møglestu døde idag 69 aar gammel 10 jan 1926Magda og Anton Tellefsen barn U.S.A.Gustava f.Gabrielsen og Oskar J Johannessen Tellevine Sørensen f.Tellefsen Det er desverre ikke ført noen utflyttede i KLOK for Lillesand og V.Moland Den MINI jeg har slutter i 1899 for V.MolandMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har oppfattet det dithen at Anna (1855-1926) (g. 1902 m. Aslak Tellefsen) var d. av skipsbygger August Rasmussen (innlegg 96). Derfor skjønner jeg ikke hvem av de som er nevnt i dødsannonsen som er hennes søsken. Når er barna Magda og Anton født, og hvem er deres far, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvem søsteren er, er i denne sammenhengen uinteressant, etter som det er datteren Magda denne tråden beskjeftiger seg med å finne. Når det er sagt, er det jo mulig at søster er halvsøster. Foreldre og fødeselsdato, og andre data, på Magda og halvbroren finner du for øvrig i innlegg lenger opp.Tusen takk Solveig, for denne! Jeg finner imidlertid ingen Magda eller Anton Tellefsen i USA-tellingene for 1920 og 1930. Heller ikke i andre databaser jeg har lett i, dukker det opp noen som passer. Jeg begynner å lure på om Tellefsen er et etternavn norske slektninger har satt på dem. De kan jo ikke ha rukket å komme i kontakt med dem fra Anna døde, til dødsannonsen sto på trykk, dersom de, og barna, da ikke hadde tilgang til telefon/telegraf. Kanskje har de gitt barna samme etternavn som moren fordi de ikke visste helt hvilket etternavn barna brukte. Anton kan f.eks ha brukt fire: Johansen (farens fornavn) Henriksen (som ble brukt i 1900-tellinga), Tellefsen (som i dødsannonsen), eller Hansen (farens etternavn). Magda (men de vet tydeligvis at hun bruker denne varianten av fornavnet, det tyder i alle fall på kontakt med Møglestu etter utvandringen i 1910) har trolig brukt Henriksen (som i passasjerlistene ved utvandringen) eller Tellefsen.Forhåpentligvis vil det finnes et skifte etter Anna, som gir mer detaljert informasjon om hvor i USA barna befant seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Anton reiser forøvrig over i mars 1903: Lenke Han bruker da Henriksen som etternavn. Jeg klarer imidlertid ikke å finne ham i Ellis Island-basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei. Høyst usikkert, men hvis Magda er blitt gift, er dette den eneste Magda jeg kan finne som er f.1890 i Norge og emigr. 1910; her i 1920 United States Federal Census - Record:Name: Magda Larson- Home in 1920: Chicago Ward 9, Cook (Chicago), Illinois- Age: 30 years- Estimated Birth Year: abt 1890- BirthPlace: Norway- Relation to Head of House: Wife- Spouses's Name: Arthur (Arthur Larson fra Norge, f.1890, innv. 1909)- Father's Birth Place: Norway- Mother's Birth Place: Norway- Marital status: Married- Race: White- Sex: Female- Year of immigration: 1910- Household Members: Name Age- Arthur Larson 30- Magda Larson 30- Marion Larson 4 6/12-Finnes det en Amerika-ekspert som kan skaffe fram vielsen mellom Magda og Arthur?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Joda, absolutt en kandidat. Datteren er født i Wisconsin, dog. De kan ha blitt gift der også. Jeg kan forresten ikke finne dem igjen i 1930-tellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Henrik Ibsens barnebarn Alvilde Magdalene f. 5. juni 1890 reiser til USA i 1910. Hun er i live og bosatt i USA når moren dør i 1926, da kalles hun Magda.Er dette riktig oppsummert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, slik må man kunne oppsummere, selv om det er en viss usikkerhet knyttet opp mot det som står i dødsannonsen i 1926. Men slektningene i Norge går i hvert fall ut fra at hun er i live, og bor i USA i 1926, og de må jo ha skaffet seg en oppfatning av at hun kaller seg Magda. Tellefsen tror jeg imidlertid det er mer usikkert om hun (og halvbroren) kaller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(111:) Hva som er 'interessant i denne sammenhengen' får vel være opp til hver enkelt å ta standpunkt til. Det er dessuten ikke nødvendigvis en _søster_ av avdøde Anna Rasmussen/Rasmusdatter (gift Tellefsen) som nevnes i dødsannonsen i Lillesand i 1926, men hennes _søsken_, idet avdøde omtales som søster, altså av ''Gustava f.Gabrielsen og Oskar J. Johannessen / Tellevine Sørensen f.Tellefsen''. Altså: Hvem av disse kan være hennes søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, du har selvsagt full rett til selv å definere hva du synes er interessant. Men denne tråden ble opprettet (ikke av meg) for å finne ut av hvor det ble av Alvilde Magdalene, og i den sammenhengen hjelper det oss nok lite å finne ut hvem av de nevnte i dødsannonsen som er morens søsken.Jeg er klar over at ingen av de nevnte - og særlig ikke Oscar J Johannesen - behøver å være søster av Anna Tellefsen, men uansett om det er snakk om brødre eller søstre eller begge deler, så er Anna Tellefsen sannsynligvis halvsøster ettersom ingen av dem har patronymer som kan spores til Annas far. Tellevine er vel trolig i slekt med Annas avdøde mann, ettersom hun er født Tellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, det er sikkert festlig dette med 'søster Oskar'. Det mest sannsynlige (gitt rekkefølgen på navnene i annonsen) er vel da at Gustava f.Gabrielsen (og/eller Oskar J. Johannessen) er halvsøsken av avdøde. (Ellers synes jeg slett ikke dette 'sidespranget' er stort i forhold til mange andre i denne og andre 'tråder'. Det er tross alt snakk om moster eller morbror til 'probanden' i tråden. Og det virker foreløpig som trådstarteren tilgir ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er ingenting å tilgi. Du er som sagt i din fulle rett til å definere hva du anser som interessant. Og 'søster Oscar' var kun ment som en spøk, en uironisk sådan.Jeg fastholder imidlertid at jeg ikke tror søsknene til Anna vil bidra til oppklaringen av hvor Alvilde Magdalene befinner seg. Men all ære til deg om du gjør mine oppfatninger om dette til skamme.Utover det er jeg helt enig med deg i vurderingen av hvem av de tre som kan være halvsøsken av Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vi kan ikkje sjå bort frå at syskena til Anna har hatt born, som dermed er fetter/kusine til Magda. Det er heller ikkje utenkjeleg at desse kan ha hatt informasjon om slekta i USA - at der kan ligge att gamle bilete etc etter dei. Og døydde desse syskena t.d. utan etterkomarar, vil Magda vere arving, så heilt utan interesse er dei vel ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(115/116:) Det ser altså ut til å være en viss sannsynlighet for at det finnes etterkommere (tippoldebarn ?) av Henrik Ibsen i USA. Altså forutsatt at Marion Larson f. ca.1915 sin mor virkelig er 'vår' Alvilde Magdalene f.1890, og at Marion (eller hennes ev. yngre søsken) og/eller Magdalene's eldre halvbror Anton fikk barn/barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For ordens skyld: Det er bare Alvilde Magdalene som er etterkommer av Henrik Ibsen, gjennom faren, Hans Jacob Henriksen. Anton og andre, yngre, halvsøsken har andre fedre, og er ikke i slekt med Ibsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, selvsagt. Jeg beklager. 'Håpet' er altså knyttet til ev. barn av Marion (f. ca.1915) og hennes ev. søsken. (Øvrige forutsetninger som nevnt i innlegg 122).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Jeg har undersøkt dødsfallsopplysninger i arkivene for Lensmannen i Vestre Moland og Sand sorenskriverembete (skifterett) og kan opplyse følgende:Ved Hans Jacob Henriksens dødsfall framgår det at han etterlater seg enka Ida og dattera Jenny, men at det ikke er noen eiendeler. Skiftekildene viser heller ingen tegn på at det ble holdt skifte.Da Anna Tellefsen døde i 1926, er det flere opplysninger. Det står at Anna var enke etter smed Aslak Tellefsen, som døde 08.11.1904. Om barn står det at Anna etterlater seg to uekte, nemlig Alvilde Magdalene Henriksen og Anton Henriksen, begge i Amerika, og at Aslak hadde etterlatt seg 1) Andrea, gift med Alfred Persen, Wisconsin, 2) Nils Tellefsen, New York og 3) Tellevine, gift med Søren Sørensen, Lofthus.I lensmannens dødsfallsprotokoll finner vi denne tilføyelsen: ”11/2-1926: Forevist skifteforvalteren brev fra M. Henderson av 25/1-26 til Amalie Joreid, hvorefter denne overlades at dele de eiendeler der forefindes. Da M. Henderson i en aarrække har underholdt moren, fandt skifteretten at dennes behandling av boet kunde undlades”. Så står denne merknaden: ”datterens adr. ifl. brev 25/1-26 Miss. M. Henderson 1141 Bergen Str. Brooklyn”. Det ble ikke holdt offentlig skifte etter Anna.Kanskje noen kan finne M. Henderson i amerikanske kilder siden Annas datter ser ut til å ha bodd i Bergen Street i 1926? Har dere undersøkt eller avskrevet denne kandidaten: Magdalena Henriksen, født 7.1.1890, død juni 1963 i New York (se familysearch.com) - selv om fødselsdatoen ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.