Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?

Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

Ser ut som Alvilde var hjemme i Norge en tur i 1921På Ellis ankommer Alvilde M Henriksen f.1893(?) den 18/7-1921 Hun oppgir som nærmeste pårørende Mother Anna Tellefsen Møglestuen,LillesandHun skal til Dr Clarence B Vogt i BrooklynI FT 1920 bor disse i Lewis Ave.Brooklyn Clarence Vogt 36 år Alla Vogt 35 år Margaret Henderson 27 år f.i NorgeTipper dette er Alvilde M Henriksen som har endret litt på både alder og navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kjempeflott jobba! Om du har tilgang til 1920-tellinga hos Ancestry, kan du legge ut alt som står i originalskjemaet? Står gatenummeret?Hun har jo en søster som dør på denne tiden, på vei over til USA? Er det begravelsen hun skal i, eller er det dette besøket som får søsteren til å reise over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I Ellis Island-manifestet står det at hun skal til 'friend' dr. Clarence B. Vogt, 333 Lewis Avenue, Brooklyn NY. Postene under pkt. 20 i manifestet er vanskelig å se skjemateksten på, så det hadde vært fint om noen vil prøve å etterprøve dette: Men det ser ut som om hun svarer '5 år' på spørsmål om hvor lenge hun planlegger å bli i USA. Hun svarer 'Ja' på om hun har tenkt å returnere til landet hun kommer fra, men også 'Ja' på spørsmålet om hun planlegger å ta amerikansk statsborgerskap.Hun er oppført som singel, og norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, det har du nok rett i. Men det visste jeg ikke da jeg bad dem søke. Jeg får sende en forespørsel til. Men har du mulighet til å se etter henne i 1930-tellinga. Prøvemedlemskapet mitt hos Ancestry har gått ut, men jeg mener jeg så en Magdalene/Margaret Henriksen født i 1893 mens jeg drev og søkte frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Tellingen er tatt opp 14 januar 1920 Brooklyn Assembly District no 5 Enumeration District no 296I rubrikken for husnr står det ingentig,men det er en rubrikk som heter:Number of dvelling house in order of visitations Her står det:213I neste rubrikk som heter: Number of family in order of visitations,står det:336Så kommer personene: Vogt Clarence,head,36 år Vogt Alla,wife, 35 år Henderson Margaret,27, single,f. i Norge av Norske foreldre, Servant i private family

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at hun systematisk har gjort seg 2-3-4 år yngre i amerikanske folketellinger. Det var hun ikke alene om. I 1930 er hun Margaret Henderson - 36 år f. i Norge. Nurse - practical. Innvandret 1915. Har søkt om statsborgerskap. Hun bor hus de ugifte lærerinnesøstrene Hester og Mildred Ask. Begge f. i USA. Adresse: 322 Mc Donough? Street, Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Glem forresten det jeg antydet om årsaken til 1921-besøket. Søsteren Jenny døde i 1922 av lungebetennelse, mens Inga, som forliste på vei til USA, jo døde i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eastern District District Court of New York Naturalization Records Index:[url="http://www.italiangen.org/EDN.stm>http://www.italiangen.org/EDN.stmHar følgende tre kandidater:Family Name - Given Name - Year - Petition Volume - Petition NumberHendrickson - Matilda - 1944 - 1446 - 404135Henriksen - Magdalena - 1936 - 754 - 217224Sottile - Margaret - 1940 - 1048 - 290615 Kanskje lurt å sjekke dem opp til den nette sum av 10 dollar stykket?Holder nok en knapp på sistnevnte kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Magdalena Henriksen har jeg allerede fått papirene på (se lenger oppe i tråden), og henne var det ikke. Matilda tror jeg ikke det er, men Margaret skal jeg bestille. Jeg har også bestilt papirene til Margaret Henry fra 1931. Årstallet korresponderer jo med det som er opplyst i 1930-tellinga. Det er dessuten noen skriblerier i skipsmanifestet fra 1921 ('12/31 n') som jeg lurer på kan være en anmerkning om naturalisasjon.Uansett: Den enkleste måten å få fatt i disse papirene på, er å bestille dem direkte fra www.nara.gov/ Både bestilling og betaling kan gjøres rett på skjermen, og går det som sist, så har jeg papirene i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Jeg har undersøkt registrene over inn- og utflyttede og utvandrede i perioden juli 1909 – april 1910 i Kristiania og Aker folkeregister, men Alvilde Magdalene Henriksen var ikke å finne. Ei forklaring kan være at hun ble boende noen måneder i en annen kommune fram til hun reiste til England. Ei annen forklaring kan være at hun reiste til England kort tid etter at hun kom til Kristiania og av den grunn ikke meldte flytting til hovedstaden. Det er vel lite sannsynlig at hun ble boende mange måneder i hovedstaden og unnlot å melde både inn- og utflytting. Hvis hun i tillegg ikke finnes i noen norske emigrantprotokoller, øker kanskje sannsynligheten for at hun reiste raskt over til England, og kanskje også at hun tok hyre dit for å spare reiseutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom hun jobbet noen måneder i Oslo, før hun dro til England, vil hun da befinne seg i noen slags ligningsarkiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Hvis hun arbeidet noen eller mange måneder, er det mulighet for at hun ble oppført i ligningsprotokollene. Felles for ligningsprotokoller, folketellinger og adressebøker er imidlertid at man ofte må vite i forveien hvilken husstand eller adresse en leieboer hørte til for å kunne finne vedkommende. Derimot for hovedregisterkort over døde, utflyttede og utvandrede generelt (for eksempel Kristiania) og inn- og utflyttingsprotokoller for samme by har man muligheten for å søke alfabetisk på hver person som finnes der, og det var derfor jeg prøvde de sistnevnte kildene. På Oslo byarkivs hjemmesider kan man lese om ligningsprotokollene, adressebøkene og de kommunale folketellingene og se bildeeksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For man må jo spørre seg hvorfor hun drar fra Oslo i 1921, når 'Bergensfjord' går innom Kristiansand på veien over til USA. Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun har tatt omveien for å besøke noen. Vi vet ikke annet enn at hun har vært i Oslo bare én gang tidligere; i 1909-1910. De(n) hun besøker må i så fall være noen hun ble kjent med over en viss tid i 1910, eller noen hun har kjent annetstedsfra, som har flyttet til Oslo. Eller det kan være hun drar til Oslo for å treffe, eller være i nærheten av sin ibsenske familie (men bodde det noen Ibsener i Oslo i 1921? Sigurd Ibsen bodde jo lenge i Italia, og hva barna hans gjorde på denne tiden, vet jeg ikke). Det er selvsagt ikke usannsynlig at hun har kjente fra hjembygda boende i Oslo, men sjansen er jo også til stede for at hun ble kjent med noen i Oslo i 1909/10. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og hva med reisepapirer, som er nevnt lenger opp i tråden: Dersom hun ikke var amerikansk statsborger på dette tidspunkt, hvor skaffet hun da reisepapirer? Måtte hun få pass/visum i Norge før hun reiste tilbake til New York?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 168: Sigurd Ibsen bodde, så vidt jeg vet, i Kristiania perioden 1911-1914 (og Alvilde Magdalene kan følgelig ikke ha truffet ham verken i 1909/1910 eller i 1921). Den eneste av Henrik Ibsens barnebarn hun KAN ha truffet i 1921, er Sigurds sønn Tancred, som var blitt igjen i Norge da resten av familien emigrerte til Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ut på høsten i så fall, men da var han knapt noe mer enn et spebarn... Eller er jeg helt på jordet her?Så vidt jeg vet, lever Tancred sen. i beste velgående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Da er det klart at Alvilde Magdalena Henriksen er samme person som Margaret Sottile. Hun begynte en ansøkning om amerikansk statsborgerskap i 1920, men den ble tydeligvis ikke fullført, for hun startet på nytt med en declaration of intention som Margaret Henderson i april 1934, og fikk statsborgerskapet sitt som Margaret Sottile i 1941. Hun sier hun er barnløs i 1934 og 1940 (declaration og Petition- dokumentene), så noe håp om at et skal finnes ukjente Ibsen-etterkommere er det neppe. Om hun da ikke har adoptert bort barn før 1920 (da hun er funnet i folketellinger). Det var et bilde ved declaration-dokumentet. Jeg har bare en kopimaskinkopi foreløpig, men her er i alle fall damen.

bilete1471.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For å forsikre meg om at Alvilde ikke etterlot seg noen barn i Norge, har jeg nå gått gjennom fødselslistene ved Rikshospitalet i Oslo mellom januar 1909 og mai 1910, og dåpslistene for Lillesand fra slutten av 1908 til august 1909. Ingen Alvilde der.Jeg har hørt med Statsarkivet i Kristiansand om noen der kan lete etter henne i dåpslistene for Vestre Moland, og om hun ikke finnes der, kommer ikke jeg på noen aktuelle steder hvor ei jente fra Møglestu ville dra for å føde et barn om hun hadde havnet i uløkka. Om noen har andre forslag, så kom med dem.Også i løpet av de ti første årene i USA kan Alvilde ha fått et barn, og adoptert det bort. Får vi tilgang til 1915-tellinga for New York, vil tidsrommet kunne halveres. Fikk hun barn, som hun ikke kunne ta vare på selv, hadde hun både halvsøsken og stesøsken i USA, som kan ha hjulpet henne. Men det er vel en voldsom jobb å finne ut av det.Inntil videre har det vel mest for seg å vente på resultatet fra henvendelsen til skifteretten i Kings county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.