Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?

Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Da har statsarkivet gått gjennom dåpslistene for Vestre Moland mellom 1905 og 1910. Alvilde Magdalene Henriksen bar ikke noe barn til dåpen her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hæ ? Det hadde kanskje vært (enda større) grunn til å gratulere dersom man virkelig hadde FUNNET et barn av Henrik Ibsen's sønnedatter Alvilde alias Magdalene Henriksen alias alias Margaret Henderson alias Margaret Sottile alias Magdalene Sottile !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - fordi 'mysteriet' er oppklart. Vi vet nå hvor det ble av Ibsens barnebarn. Dette er helt nye opplysninger. Ingen Ibsen-biografier har tidligere hatt kunnskap om dette. BRA JOBBA!Det har også blitt jobba her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da skjønner jeg hva du gratulerer med, og er hjertens enig ! Enn om det hadde vært nålevende etterkommeree etter Alvilde ? Men det ser altså ikke ut til det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og plutselig er det over 7200 oppslag på denne debatten på Digital-arkivet, thanks to Dagbladet ! Amazing ! Men så er det jo også Ibsen-jubileum !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Tronstad

Pga. mediestyret som pågår nå, må jeg komme med en oppklaring. Jeg er helt enig i at æres den som æres bør.Jeg ser til min forskrekkelse at Agderposten framstiller det slik i dag at jeg eller Statsarkivet i Kristiansand har undersøkt amerikanske kilder og oppdaget at Magdalene dro til USA. Det er ikke riktig, noe som man må skjønne av diskusjonsstrengen ovenfor. Agderposten har dessuten ikke vært i kontakt med meg, så denne avisa har tydeligvis gjort et slurvearbeid. Jeg har nå sendt en e-post til avisa og bedt om at de retter opp i feilene.(Riktignok fant jeg Magdalenes adresse i USA i en norsk kilde fra 1926 (se innlegg 125), og at hun kalte seg Henderson, men det var etter at andre hadde funnet emigrasjonen.)VG er den eneste avisa som har ringt meg denne uka. Siden VG ikke er nevnt ovenfor, siterer jeg hva denne avisa sørget for å få med i gårsdagens papirutgave: ”Tronstad understreker at det er mange dyktige slektsgranskere som har bidratt til funnet av Alvilde Magdalene, og at han ikke er blant dem som har jobbet mest med dette”. VG hadde først prøvd forgjeves å få tak i noen av dere den dagen, men kunne ikke vente lengre, så jeg slapp dessverre ikke unna intervjuet.Jeg har bare hjulpet til med å sjekke noen norske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, men du har tross alt også bidratt med vesentlig informasjon underveis, her. Dessuten har du nok inspirert flere av deltakerne i debatten med din glimrende presentasjon av dikterens Grimstad-tid (og av Hans Jacob Henriksen m.v.) på Statsarkivets hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

12. desember 1909 døper Tellefine Tellefsen (Alvildes stetante, søsteren til hennes mors ektemann) sønnen Sigurd Ashword i Vestre Moland. Lenke Dette er omtrent samtidig som Alvilde drar til England, hvor hun jobber som 'servant'. Kan dette 'Ashword'-navnet være en ledetråd til hvorfor hun dro til Richmond i England og eventuelt hvem hun dro til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Fant - tilfeldig? - et avisutklipp på loftet som faktisk gir utfyllende opplysninger om Hans Jacob. Helt ukjent er nok ikke opplysningene, for det er Kjell Rosenberg som skriver en større artikkel i Fædrelandsvennen 20/5/1985: 'Smeden og hans hustru. Om skjebnen til Henrik Ibsens sønn, Hans Jacob, smed og felemaker - og til hans hustru Else Sophie'. (Ja, det står faktisk hustru E.S.)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.... men Else Sophie (Jensdatter) var altså smedens mor. Er dette oppklart i artikkelens tekst, eller er det skrevet eksplisitt at smed Hans Jacob Henriksen (1846-1916) var g.m. en Else Sophie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

De utfyllende ting går ikke på rent genealogiske forhold, mer om hans liv, hans traumer, hans alkoholbruk, hans yrke, hans avholdsengasjement, hans bosted, en tegning av hans/deres hus, en gjengivelse av et avholdsdikt han skrev (både som hånd- og avskrift)....Jeg tror det må være Fævennens desk som har brukt 'hustru' i overskriften, for Kjell rosenberg bommer ikke på slikt!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Alvilde ankom New York to dager før 1910-tellinga ble avholdt i New York, 15. april. Dermed må hun jo være der, et sted. Hun er ikke hos sin venninnes søster i 429 1st.street. Men hun kan jo være hos en av halv-eller stesøsknene sine, dersom de bor i New york, eller på reise til dem, dersom de bodde utenfor New York. aktuelle kandidater er da: Anton August Henriksen (emigrerte 1903), Nils Tellefsen (emigrerte muligens 1907) og Andrea Tellefsen (emigrerte september 1909). Er det noen med Ancestry-tilgang som kan se etter Alvilde Magdalene (Margaret hadde hun kanskje ikke begynt å kalle seg etter to dager?) sammen med noen av disse i 1910-tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Da er de britiske skipslistene til Oceanic fra april 1910 blitt tilgjengelige hos findmypast.com. Det er ikke lett å finne hverken Alvilde Magdalene eller hennes venninne Alvine Halvorsen, men det er bare to kandidater som peker seg ut: servant Maggie Henderson (britisk) og Alvilde Hallisen (non transmigrant alien/norsk). De står oppført på hver sin side i skipslistene, og begge reiser som single. Jeg heller likevel til at det må være disse to det er snakk om. Det kan jo være tilfeldigheter som gjør at ikke begge er oppførte som enten norske eller britiske, men det er da vel pussig at en av dem skal stå oppført som engelsk statsborger i skipslisten? Er det noen som tør begi seg ut på en forklaring om hvordan dette kan ha seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er i ferd med å avslutte en artikkel om dette emnet til Genealogen. Kanskje blir det også en artikkel i Hjemmet. Det kommer stadig inn informasjon, både fra Norge, England og USA, og langt fra alt er lagt ut her. Siden jeg nå holder på med artikler, venter jeg med det. Men jeg kommer til å legge ut alt jeg har, så tråden etterhvert blir komplett. Men: Er det noen med Ancestry-tilgang som kunne ha sendt meg de originale folketellingsskjemaene for 1920 og 1930? (finnes de for 1940?) adressen min er prelge68krøllalfaonlineprikknoJeg hadde blitt svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Trengs ikke likevel. Ancestry har visst gående en kampanje med tre dagers gratis medlemskap uten at man behøver å melde seg på med kredittkort osv. Det var bare å hente ut alt jeg trengte. Vet ikke hvor lenge det varer, men benytt anledningen, alle dere med utestående søk i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.