Gå til innhold
Arkivverket

[#42027] Henrik Ibsen 'Uægte'barnebarns skjebne?

Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Så klarte jeg til slutt å få kontakt med en gjenlevende. Desverre viste det seg at enken til Alvilde Magdalenes svoger, ikke giftet seg inn i familien før i 1984, syv år etter Alvilde Magdalenes død. Og hun vet ikke om andre gjenlevende slektninger. Så håpet svinner. Det gjenværende håpet består i at Alvilde Magdalene kan ha beholdt kontakten med sin halvbror Anton August Henriksen, som dro til USA i mars 1903. Jeg har ennå ikke klart å finne han i passasjerlistene fra England/på Ellis Island, eller i noen folketelling. Så det siste sporet etter ham er foreløpig opplysningene ved morens dødsfall om at han bor i USA i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hun ble gift med Anthony Sottile jr., lillebroren til Alvildes ektemann, John R. Sottile. Kontakten ble opprettet gjennom begravelsesbyrået som arrangerte Anthonys begravelse i 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde disse menneskene du har vært i kontakt med noen peiling på at Mrs Sottile, (Alvilde) Magdalene Henriksen (aka 'Alvilde Halvorsen', 'Magda Tellefsen' og 'Margaret Henderson') (1890-1977), født i Vestre Moland, død i Brooklyn, Kings, New York state, var sønnedatter av Henrik Ibsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, tydeligvis ikke. Men hun har fått vite det. 'Alvilde Halvorsen' var for øvrig det Alvilde Magdalenes reisefølge stod oppført som i passasjerlistene ved ankomst New York i 1910 (innlegg 59).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

I jakten på levende 'etterkommere' etter Alvilde, fant jeg ut at ektemannen John Sottile hadde to søsken til: I emigrantprotokollene for New York for 1. juni 1906 finner jeg ankomsten til John og familien med skipet 'König Albert'. Der står Giovanni Sottile (4 år) oppført sammen med moren Rosa Altomare (32) og søsknene Teresina Sottile (11) og Pasquale Sottile (8). Faren Antonio Sottile har tydeligvis reist over tidligere, og er oppført med bosted (her er jeg litt i tvil om tolkningen av kråketærne) 19 Board street, Bondant, New York. Pasquale finner jeg igjen i www.italiangen.org sin database over brudgommer, som gift 28. april 1921 i Brooklyn (Kings), med uregistrert brud.Er det noen som har tilgang til tellingene på Ancestry, og kan se etter om familien finnes igjen i 1910- og 1920-tellingene for New York (høyst sannsynligvis i Kings eller Queens), og om Pasquale med hustru er å oppdrive i 1930-tellingen?For ordens skyld: Rosa Altomare ble etterhvert Rose Sottile, Antonio ble Anthony og Giovanni ble John. Teresina er det vel grunn til å anta at man finner som Theresa eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(204:) Jeg skjønner ikke helt dette med John (Giovanni) sin lillebror Anthony Sottile (jr.) som slik jeg forstår det skal ha blitt gift i 1984 og døde i 1998. Hvis han var født så sent som 1914 så var han altså likevel 70 år ved giftermålet ! Hva er det jeg ev. har misforstått her ? Hva het kona hans, forresten, som tydeligvis overlevde ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hmmmmmmm......Tror nokså sikkert at det er Teresina vi finner gift her i 1920, men brødrene Giovanni og Pasquale boende hos seg.... og dessuten sannsynligivs svigerforeldrene som naboer.

bilete6302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kona heter Helen. Det er forøvrig en aktuell Anthony født i 1922, jeg har bestilt SS5-skjemaene, så det skal jeg få avklart (skjønt det er litt irriterende; jeg har fått tilsendt bilde av gravsteinen hans, men fødselsåret er selvsagt skjult av gress på alle bildene. Jon: jo, dette ser lovende ut! Er det Razzuto det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Både Alvilde, John, Anthony og foreldrene Anthony sr. og Rose er gravlagt på den katolske St. Johns kirkegården i New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(210:) En Antoni (Anthony) født i 1922 kan vel neppe ha samme mor som Giovanni (John R. Sottile) (Rosa Altomare, 32 år i 1906). (Hva står 'R.' bak John for ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, jeg har også tenkt at det i så fall måtte være snakk om halvbrødre. Og det er vel ikke så sannsynlig ettersom både den 32 år gamle hustruen ved innvandringen i 1906 og hun som ligger begravet på St, Johns (død ca. 1954) heter Rose (Rosa). SS5-skjemaene vil imidlertid bekrefte hvem av dem som er riktig Anthony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

De to aktuelle Anthonyene har jeg funnet i SSDI-basen. Jeg kan selvsagt ha funnet to som ikke er den samme som ligger gravlagt på St. Johns, men informasjonen i SSDI tyder på at en av dem er riktig mann. Når det er sagt, så kommer jeg neppe videre på det sporet om ikke enken Helen vil kommunisere med meg. Så sannsynligvis er det hipp som happ for min sak om det er 1916- eller 1922-Anthony som var mannen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Da har jeg klart å komme i kontakt med en nevø av Magda (Alvilde Magdalene/Margaret) og John. Jeg skal oversette Genealogen-artikkelen min for ham, og får hans informasjon tilbake. Han har allerede gitt meg mye om hennes liv i New York, helt andre opplysninger enn dem man finner i arkiver og folketellinger. Det var godt å endelig finne noen som hadde noe førstehånds å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er vel på tide at jeg takker for alt som har fremkommet her.Håper det har vært til opplysning og glede for mange. Venter spent på om der kommer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(218:) Visste nevøen at Alvilde Magdalene var barnebarn av den berømte Henrik Ibsen ? Hvem er nevøens foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Vet du, akkurat det med Henrik Ibsen har han ikke kommentert med et ord i de to epostene han har sendt meg, enda jeg har gjot et poeng av det begge gangene, og spurt om Magda noengang sa noe om dette. Det er mulig han ikke vet hvem Henrik Ibsen er - han er jo ikke så kjent blant vanlige folk som vi liker å tro. Uansett, det er ikke noe som tyder på at noen visste hvem Magda var barnebarn av. Men nå tenkte jeg først å gi nevøen litt igjen i form av en oversettelse av Genealogen-artikkelen min, og så skal jeg komme tilbake alle mine sprøsmål. Denne nevøen er sønn av John Sottiles bror, James.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.