Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#42028] Innsyn i kildemateriale yngre enn 60 år

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Jeg lurer på hvordan man må gå fram for å få innsyn i kildematriale yngre enn 60 år. Må man fylle ut et skjema? Gjelder det kun ens foreldre, besteforeldre, etc. eller går det også ann å sjekke søsken, tanter og onkler?Takknemlig for svar,Espen

Gjest Arnfrid Mæland

Anette,i dag morges leste jeg gjennom et fødselsregister her på DA (Skannet) fra 1916-1927. Der var det ført inn opplysninger om felere adopsjoner; hvordan stiller det seg i forhold til flg:'Det vanlige er at taushetsplikten varer i 60 år (forvaltningsloven § 13 c) - og det er da opplysningens alder man snakker om. For enkelte typer personopplysninger er det imidlertid fastsatt at taushetsplikten skal ha lengere varighet enn 60 år. Slike bestemmelser finnes til dels i særlover (for eksempel 100 år for personopplysninger innsamlet med hjemmel i statistikkloven), dels i bestemmelser gitt med hjemmel i forvaltningsloven (for eksempel 100 år for adopsjonsopplysninger).'Mvh Arnfrid

Gjest Marie Skålnes

Har de som skriver bygdebøker adgang til mer taushetsbelagt materiale + kirkebøker av nyere dato? Mange bygdebøker har med personopplysninger fra bare noen få år tilbake.Jeg har flere barndomsvenner som er adoptert; disse er nå i 50-åra. I bygdeboka (skrevet 1984) står en av dem oppført som adoptivbarn, de andre står som barn.

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Marie!Prosjektet Porsanger-Slekter bruker kirkebøker frem til dags dato, mer om det her LenkeEllers er det mye vanlig at bygdebokforfattere sender ut spørreskjemaer for å skaffe informasjon som er innenfor sperrefristen.Espen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.