Gå til innhold
Arkivverket

[#42130] Kristi Endresdt. Bua sitt opphav (Sunnhordland)

Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hypotese:Olle (Hans' far) dør før 1645.I 1645 er enken, Anna, gm Ingemund Torsson Fossa.Ingemunds bror, Tjerand Torsson Fossa gm Anna Tolleivsdtr Norheim, blir bruker på Høyland.Olle er identisk med Olav på Høyland, trolig død ca 1635. Om Olav er en Tolleivson, skal jeg ikke ha uttalt meg om, men brukeren før Olav på Høyland, var en Tolleiv. Forøvrig var det flere enn Tolleiv Bjrønson på Noreim med olleiv-navnet i Etne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge FS, hvis man skal tro på dem, så var Hans Olsen f på Strømøen 1615, ble gift med Brita Gunnarsdtr Strømøen f 1619 i 1635. Kone nr 2; Kirsti Ingebrigtsdatter Økland/Aukland var født ca 1650 og døde før 1696. Hans Olsen døde før 1692. Det står bare at han var født på Strømøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen informant på FS oppgir at Kirsti Ingebrigtsdatter var datter avIngebrigt Aarsteinsson Birth: Abt. 1635 Death: 1682 Okland, Sveio, Hordaland, Norway Burial: 1682 Valestrand Kirke, Sveio, Hordaland, Norwayog Marta Polsdtr, Birth: Abt. 1639 Bua, Sveio, Hordaland, Norway Death: 1696 Okland, Sveio, Hordaland, Norway Burial: 1696 Valestrand Kirke, Sveio, Hordaland, Norwayog at hun var født ca 1667. I så tilfelle bør hun ikke ha blitt mor før rundt 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna (45) og (51) var, i følge Etnesoga II, gm Ingemund Torsson Fossa. De hadde 11 barn. Jeg tror at navnet Anna Ingemundsdatter, slik hun er nevnt i skiftet fra 1696, henspeiler på hennes mann, Ingemund, og ikke på hennes far. Jeg tror altså at hun hadde samme far som Hans Strømøen.Men hvorfor i all verden er det nesten ingen i søskenflokken som kaller sønnene Olluf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

Jeg tillater meg å svare i denne tråden fordi jeg trenger å referere til innleggene (51) og (56).Etter å ha sjekket skiftet etter Brita Ellingsd Vestvik en gang til Lenke er det klart at Anna ikke er kalt Ingemonsdatter i skiftet, men at hun er gift med Ingemund Fossa.Dermed bør etter min mening resonnementet i (51) falle bort. Det betyr ikke at Ola Høyland er eliminert, det betyr bare at vi ikke har særlige holdepunkter for at det er han som er far til søskenflokken ut over det at han tilfeldigvis kan passe. Og det kan like gjerne være en helt annen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.