Gå til innhold
Arkivverket

[#42289] Thore Torstensen Hassel, Kongsberg


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

(18): Rasmus (og de andre barna til Jørgen Arnesen og Grete Jørgensdatter) er døpt på Eiker. Du finner dem her på DA. Jørgen kalles Hassel, trolig fordi han har jobbet/bodd ved Hassel Verk. Det er mye som tyder på at dette er rette Rasmus. Fikk Rasmus og Elisabeth barn på Kongsberg? Har du sjekket fadderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Rasmus og Elisabeth Sophie fikk minst fire barn på Kongsberg. Eldstemann var[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29854544&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenkesom er viktigst i min sammenheng. Thores dåp skal finnes på denne siden.LenkeBlant fadderne finner vi Arne Jørgensen. Det er vel farbroren som vi også finner (takk for tipset) her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Den skanna sida fra Kongsberg funka selvsagt ikke. Det ville jo vært for godt til å være sant etter at jeg hadde brukt evigheter på å laste den ned (bredbånd.)Men dere får tro meg på mitt ord, det står Arne Jørgensen der ;-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her til ekteskapet til Rasmus Jørgensen, riktignok stemmer ikke dato helt med den du oppgir, men denne kilden kan være litt unøyaktig: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Når det gjelder Hassel-navnet så tror jeg at disse folkene har vært knyttet en periode til Hassel jernverk, og i avskjedigelsmantallet er det tydelig at de som er nevnt med Hassel bor i Kongsberg eller Sandsværområdet på den tiden.Andre arbeidere har fått stedsnavn i tillegg til navnet , som Røgeberg, Graven, Bærum, Halling, Hillestad osv.( Muligens som et slags oppnavn eller daglignavn som skulle vise hvor folkene kom fra)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på disse barndåpene så er det tydelig at Jørgen Arnesen var knyttet til Hasselverket, og det ville jeg anta at Gretes far også var.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Torgeir 22: Dette hjelper deg nok ikke stort, men Hellik Knutsen Livland er en av anene til noen av barnebarna mine - via sønnen Knut :-)Jeg har registrert en del aner når det gjelder Hellik, men har ikke lagt inn flere etterkommere enn nevnte Knut og deler av hans etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Torgeir (27): Fadderne til Thore er Rasmus Skjefstads kone Marthe Andersd., Anne Karine Olsd., Arne Jørgensen, Rasmus Skjefstad, Hans Graaner og Anders Pedersen Stordalen. Altså ikke to stk. Rasmus Skjefstad! Rasmus Andersen Skjefstad og Marthe Andersd. finner du i 1801-tellingen. Skjefstad-navnet kommer trolig fra Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Gunn (29):Vielsesdagen var 29.mars, og som du ser, gikk bruden under familienavnet Hassel (i likhet med svigerfaren.) Andre opplysninger blir altså dekket av dokumentet på motsatt side:LenkeEllers skulle jeg ikke ha noe imot at det er 'min' Grethe Jørgensen du har funnet i (33). Men vi får vel jobbe litt mer med saken.Arnstein (34): Artig utvikling dette. Men jeg tror jeg får holde meg til Anne Helliksdatter. Derimot hadde det vært fint om du hadde noen av Helliks aner. Vet du forresten noe om kona hans, Berit Tollefsdatter (Bjørkeset?)?Bjørg (35): Takk for oppklaringen. Det går litt fort av og til, men jeg hadde i det minste ikke sett dobbelt ;-)Siden ingen er kommet med innsigelser, formoder jeg at dere er enige med meg (27+28) i at vi nå har koblet Thore Rasmussen og Jørgen Arnesen Hassel på Eiker/Modum.Så gjenstår det bare noen slektsledd;-)) Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har en god del (mye ligger også på nettet), men jeg kan ta Berit (Bergitte) Tollevsdtr Bjørkeset Nedre, hun var datter av Tolluf Olsen Bjørkeset Nedre (1641-1721) og Ulvhild Herbrandsdtr Evju (1663-1725), som igjen var datter av Herbrand Gundersen Vangestad f 1648 i Flesberg, og her skal du få et bilde av en eldgammel bygning på Vangestad (nordre).Bygd rundt år 1300. To lafteteknikker er benyttet; i første etasje ovalteljet tømmer med findalslaft og andre etasje rundteljet tømmer med raulandslaft. Loftet har romanske pryddører i begge etasjer med motiver fra 'Gunnar i ormegården' (Sigurd Fåvnesbane).

bilete1298.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Herbrand var sønn av Gunner Torleivsen Vangestad f ca 1604, d 1680 og Ulvhild Olufsdtr Gjellerud f 1617, dtr av Oluf Gulbrandsen Gjellerud ca 1580-1663 og Margit Hellichsdtr ca 1585-1663. Herbrand var videre gift med Ingeborg Gunleiksdtr Bergseid f ca 1652 Bergseid, Rollag, død 1720 Evju, Rollag (med forbehold - alle opplysningene bør sjekkes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fortsatt med forbehold: Hellik Livland sønn av Knut Helliksen Livland ca 1646-1707 og Anne Torsteinsdtr Ramberg 1647-1728.Knut Livland sønn av Hellik Halvorsen Grøsli (Flesberg) ca 1609-1678 og Jaaraan Olsdtr Gjellerud f ca 1610, som også var datter av tidligere nevnte Oluf Gjellerud og Margit.Anne Ramberg datter av Torstein Hallsteinsson Ramberg (Flesberg) ca 1600-1660 og Aslaug Julsdtr Helle, Rollag 1605-1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Arnstein som beriker tilværelsen med et fantastisk bilde. Det er jo derfor vi holder på med dette, tilhørighet i de lange linjer. Men sjelden får en så mye på en gang.Takk igjen fra Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Middelalderloftet ligger ved veien som går mellom Svene og Flesberg, på nord-østre side av Numedalslågen. Du ser veien i bakgrunnen på bildet. Jeg kjører forbi stadig vekk på vei til Blefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Og jeg kjørte forbi på veg til Geilo fredag 15.september. Nydelig tur.Du skriver (37) at Ulvhild Herbrandsdtr Evju var datter av Herbrand Gundersen Vangestad. Han var født 1648, datteren 1663. Var ikke 15 år litt i yngste laget for å bli far, selv i Middelalderdalen Numedal? ;-)Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette ser unektelig litt rart ut, ja. Jeg har 'fått' opplysningene, uten at jeg hittil har hatt tid til å låne bygdebøkene og sjekke ut, så alt må m.a.o. kontrolleres - ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Herbrand Gunnarson Evju hadde riktignok en datter som het Ulvhild, men den Ulvhild Herbrandsdtr. som var gift med Tollev Olson Bjørkeset var datteren til Herbrand Kittilsen Dyrebu (c.1631-1715) og Beret Nirisdatter Stærnes (c.1636-1690). Se Flesbergboka bind 7, s.394.I Flesbergboka, bind 5, s.73 finner vi også: Anne Helliksdtr. (1714-1781) g.1734.m Ola Håkonsen Foss, Sandsvær. bodde: Pytte, Sandsvær. 10 barn. Foreldrene til Anne var Hellik Knutson Livland og Beret Tollevsdtr. Bjørkeset. Hellik og Beret flyttet til til Bjerknes i Sandsvær og bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Odd for viktig korreksjon. Da faller vel også Gunnar Vangestad og Ulvhild Olsd. Gjellerud bort i denne ættegreina. Hvem var så denne Kittil, far til Herbrand?Ellers syns jeg stabburet (37) er like fint, Arnstein, selv om Vangestad ser ut til å falle ut av denne historia.Siden du bor på Kongsberg, Odd, har du kanskje kommentarer til andre spørsmål som er oppe i dette temaet?Torsten Olss. Somerstad (12) var f.eks. gift med ei Johanna Hansdatter. Hvem var hun?Navnebroren, Torsten Olss. Hassel, var gift med Elisabeth Sophie Tønesdatter (12). Hvem var hun? Det er slike små nøtter jeg sitter igjen med etter all hjelpen fra fjern og nær.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja-ja, ett gammelt hus mindre å 'føle ansvar for'. Takk til Odd. Huff - jeg skal være mer forsiktig med slike ukontrollerte opplysninger i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tølløv Olsen N-Bjørkeset (g.m. nevnte Ulvhild) er forresten på ei hjemmeside på nettet oppført som sønn av Sønnøv fra Nordre Vangestad, så kanskje er stabburet reddet for slekta allikevel? Det er nettopp på Nordre Vangestad det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...hjemmesida er den jeg plukket fram i innlegg 41. Sida har også rette foreldre på Ulvhild Herbrandsdatter, så kanskje er den et godt utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.