Gå til innhold
Arkivverket

[#42316] Olav Bagge til Valen (1530-1614?), forfedre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

(Vigerust / 24:) Her virker det som det er Olav Nilsson Bagge du angir slektskapet til, ikke Olav Gunnarsson. ONB skal iflg. (25) være sønn av Margrete Fartegnsdatter. Olav G. Bagge skal være sønn av en Gunnar og Anna Persdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen ting, har jeg uttrykt meg slik at jeg mener Anders gm Gudrun Fartegnsdatter var fra Semeleng, så ar jeg uttrykt meg galt. Jeg har på min tavle at det er Gudruns mor, Magnhild Jogrimsdtr (og ikke hennes mann, Anders), som er fra Semeleng.Hvem var forresten denne Jogrim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Etter eit gamalt slektstre har eg notert at Jogrim var ein Audunson og 'Lagrettsmann 1422' / 'Lagrettemann i Valdres'. Og vidare bakover: Audun R. - Rolv A. - Audun Simling, men no er det mykje av det som står på dette treet som har vist seg å ikkje stemme så det kan godt vere slik i dette tilfellet også.Elles takk for interessant debatt!M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sorry, Per,Skulle ønske man kunne redigere det man har skrevet, men den gang ei, det skal selvsagt ståhelt riktig 'Olav Gunnarson Bagge gm Anna Pedersdatter til Hatteberg (hennes ophhav er kjent). Olav Gunnarson Bagge var sønn av Margrete Fartegnsdatter. Hennes far: Fartegn Filippussøn til Semeleng gm Magnhild Jogrimsdatter.'Altså3. Margrete Fartegnsdatter gm Gunnar NN3.1. Olav Gunnarson Bagge gm Anna Pedersdatter3.1.1. Anna3.1.2. Magdalena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg bør vel også ta med hva Margreta Filippusdtr fikk i medgift av jordegods da hun giftet seg med Arnald Josteinsson på O(den)sland i 1322.'Desse gardpartane hadde Margreta med heimanfrå:I Smedsvik kyrkjesokn 10 månadsmatabol i Staksland og 7 i Hervik, 14 i Tysvær, 7 i Røteseike og 1 1/2 i Kvinnesland. I Avaldsnes kyrkjesokn 8 i Sunnstokko og 1 i Kvalvåg. I Hyllestad sokn 9 i Hovland. I alt 57 1/2 månadsmatabol.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid, jeg skjønner nå (etterhvert) at det er Olav Gunnarsson (Bagge) som er sønn av Margrethe Fartegnsdatter. Da ender vi altså opp uten noen kjent mor til Olav Nilsson Bagge, og vel er heller ikke hans far (Nils) kjent, like lite som OGB's far (Gunnar) er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Olav Gunnarsson Bagge er feilaktig blitt benevnt Olav Nielson Bagge. Olav Nielsson Bagge må være en annen person. Dette er slik som jeg tolker Vigerust. Bl a levde Olav Nielson Bagge i 1533 og han var visstnok tjener hos Olav Engelbregtsson, se (13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Beklager, jeg skrev feil i forrige innlegg, Filippus Fartegnsson er nevnt tidlig på 1300-tallet. Men noen Losna-ætt er han vel ikke del av, meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var for at 'Bagge' iflg. Vigerust er mer av et 'kallenavn' for en 'nordmann' enn et slektsnavn, så kunne man jo være fristet til å tenke at Nils, Gunnar og Mads (Bagge?) alle var brødre (ev. fettere/tremenninger ?), og fedre til hhv. Olav Nilsson Bagge (ingen sønner), Olav Gunnarsson Bagge (riksråden) (og kanske hans ettermann (fra 1526) som lagnann i Steigen, Hans Bagge ?), og Samson, Fartegn, Tord, Sigurd, Olav Madssønner (men når kom egentlig Bagge-navnet inn i denne grenen ?).Men nå er jeg vel farlig nær å skuffe Arnfrid som i innlegg 60 håper 'vi klarer å holde debatten på et saklig nivå'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigerust gjengir i (24) (det nokså fjerne) slektsforholdet mellom Endre Sveinsson Rustung (Hans Kruckow's svigerfar) og Olav Gunnarsson Bagge (riksråden, død 1525).Olav Gunnarsson Bagge's ettermann (fra 1526) som lagmann i Steigen var en HANS Bagge (forlenet med Gauldalen i 1529, levde antakelig til ca.1542). Han skal være omtalt som 'svoger' av 'Johan Kruckow'. Kan dette være Johan Kruckow (1473-1538) (til Tjerne, Kroken og Skatval) som var væpner og riksråd (fra 1524) ? Og hvordan er ev. slektsforhold mellom ham og ovennevnte Hans Kruckow (død ca. 1520) (til Kroken ?) (ridder og riksråd, g.m. Sunniva Eindridesdotter Rustung) ?Jeg synes det virker rimelig å anta et nevnte Olav Bagge og Hans Bagge er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mistet tilgangen rundt kl 24 og gikk til sengs, men til Tore (65), var det ikke Filippus Erlendson på O(den)sland du spurte om i (45), ikke Filippus Fartegnsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har oppført at Filippus Erlendssons første kone (som jeg senere har tenkt kanskje kan være av Losna-ætten), Ingeborg Erlendsdotter, d. 1331. I flg sal. morfar var hun Margretas mor. Med kone nr 2 (som jeg senere har tenkt kan være fra Slinde) fikk Filippus kanskje to sønner; Fartegn (f. kansskje ca 1335, kanskje til Odensland) og Erlend (f ca 1330-1340, trolig til Losna, d 1407), men (kanskje Erlend er fra første ekteskap).Her ble det mye TENKT, KAN og KANSKJE, og jeg har selvsagt ingen dokumentasjon.Men, OK, skal vi la dette gamle ligge og 'kanskje' konsentrere oss om hvem som var far og farfar til Olav Bagge på Valen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innlegget mitt nr 65 ble åpenbart skrevet i ørska. Det skal være Filippus Erlendsson, ikke Filippus Fartegnsson.Det var altså Filippus Erlendsson som vi ikke kan knytte til Losna-ætten, selv om mange har hevdet / påstått dette tidligere. Påstandene er ikke begrunnet. Vi VET altaå ikke hvem som var Erlend Filippussons (Losna-ætten) far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er enig med deg i den usikkerhet du nevner i siste linje, Tore; at vi ikke har sikker dokumentasjon for at Filippus Erlendsson var Losna-ættens far, men at han har levd er vel dokumentert, og at han bodde på Odensland, er vel trolig.Når vil ny kunnskap om disse slektene (Adelsprosjektet) være tilgjengelig for offentligheten, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Anders (Jens Andersens far), det eneste jeg har notert er at han skal være f ca 1435 og døde ca 1513. Har dessverre ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan jeg spörre deg om navnet på din 'salige morfar'. Dersom jeg bruker noe av det stoffet du har kopiert over, er det jo godt å ha med hvor det kommmer fra og hvem som skrev det.Dere har funnet frem til mye interessant stoff her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ble fristet til å legge inn to innlegg fra Arne Kvitrud om Anders Lenke :arne kvitrud, stavanger, 18.1.2004 10:29 (1) Nils Jensson er kjent som lagmann i Stavanger i noen få dokumenter fra 1557 til 1559. Det er skrevet en del om ham og hans slekt gjennom årene. Han var sønn til Jens Anderson, som igjen var sønn av Gydrid Fartegnsdatter, datter av Fartegn Fillippusson. En del av diskusjonen har gått på hvem er Anders - far til Jens Anderson. 3.5.1581 og 10.8.1589 (Ødegård O K: Similjenger, ei ættesoge, Tidsskrift for Valdres Historielag, 6-10. årgang, annet bind, 1921-1930, Gjøvik, 1931, side 62-63) solgte Jens Nilsson til Semeleng to eiendommer i Bergen, som han hadde odel på. Eiendommene lå i Korskjerkesoknet ved Skredderstredet – mellom Halvardkjerka og Bryggesporen. Dette var trolig eid av lagmannen Nils Jensson tidligere. Bryggesporen er et område mellom Bryggen og Korskjerka. 11.5.1484 (DN IV nr 998) leide en Anders Janson ut en eiendom i Bergen. Ut fra beskrivelsen mente Bjønnes med flere (Bjønnes Anders, Lars Løberg, Tore H. Vigerust og Tor Weidling: Semeleng-ætten i Valdres og Losna-ætten i Sogn, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXXIV, Oslo, 1994, side 178) at eiendommen kunne være den samme som i 1581. Anders Janson (eller Jonson) kunne da være farfaren til lagmannen Nils Jensson. Lorentzen (Lorentzen Bernt: Gård og grunn i Bergen i middelalderen, Det Hanseatiske Museums Skrifter nr 16, Bergen, 1952, side 182-183 og 253) viser også til de to dokumentene og mener at det er to naboeiendommer med forskjellige navn. Bjønnes med flere (1994) legger stor vekt på at det er en kålhage med begge eiendommene. Lorenzen skriver flere steder, var der svært mange kålhager rundt om i Bergen... Det første som slår en om en leser de to dokumentene, er at størrelsen på tomtene ikke er like. Jeg heller nok da mest til Lorenzens tolkning. En kan nok ikke se bort fra at Anders Janson eide to naboeiendommer, men er det flere argumenter enn det Bjønnes med flere presenterer - for at det skulle være samme eiendom? Eller har jeg misforstått noe?arne kvitrud, stavanger, 5.2.2004 21:03 (2) Det har vært forslag på at lagmannen Nils Jensson kom fra Valdres (Semeleng) og fra Indre/Midtre Sogn. Det er bare et kjent dokument som vi med rimelighet kan gå ut fra at Nils Jensson har skrevet (DN VI nr 791). Ser vi på ordvalget i dokumentet har han er utstakt bruk av ”ao”-lyder: ”pao”=på, ”sao”= så, 'staor' = står, ”dao”=då, ”aor”=år og ”frao”= fra. Ao-lyden gjenspeiler nok dialekten. Det er ikke et dialekttegn som knytter ham mot Valdres, men snarere mot Sogn. Ao-lydene går vel kanskje også over til Hordaland (?), men det er ikke noen kilder som knytter ham til Hordaland - annet enn Bergen. Er det noen om kan nok om dialektene til å plassere dialekten mer presist i Sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Kjellaug, fortsatt sommer i Bergen!Min sal. morfar var Sigurd Vamraak Førsund (1884-1970), bedre kjent som dikter og toneskriver, bl a 'Å Vestland, Vestland' og hans bror var Adolf Vamraak Førsund (1892-husker ikke helt). De vokste begge opp på Førsund i Kyrkjebø (nabogården til Osland), men reiste tidlig ut for å ta utdanning. De var begge utdannet lærerre, men arbeidet paralellt med bygdeboksarbeidet og slektsforskning generelt. Hjemme var de ni søsken, syv som ble voksen, av disse reiste alle guttene ut og tok høyere utdannelse, mens søsteren Hanna overtok gården på Førsund. Hun var gm Einar Osland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.