Gå til innhold
Arkivverket

[#42316] Olav Bagge til Valen (1530-1614?), forfedre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(25)For å være litt mer presis: At Olav Bagge på Valen er etterkommer etter Olav Matsson Tysse er vel bare en av flere antagelser om hevm av Matssønenen Olav ætter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og hvis det er korrekt at Olav Bagge til Valen enten er sønn eller sønnesønn av en av 'Matssønene' så har vel Olav Bagge på Valen og Olav Gunnarson Bagge felles forfedre i Fartegn Filippson til Semeleng og Magnhild Jogrimsdatter, hvis jeg har fått med meg alt, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er jeg ikke helt oppdatert.Gikk ut fra min sal. morfars notater i datainnsamlingen til Kyrkjebø-bøkene at Fartegn Filippusson (av Losna-ætten) var gm Magnhild Jogrimsdtr Semelengjar Valdres n. 1424-1451. De var bl a besteforeldre til Jens Andersen Semeleng gm Anna Ivarsdtr Valen (i følge min sal. morfar, han hadde nå fått det med seg). Men denne datainnsamlingen er jo fra 1946, så da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette brevet fra 1451 viser vel at Fartegn i hvertfall var gm Magnhild, så er det hennes opphav det er delte meninger om, eller?'Ollum monnum þeim som þettæ bref sea ædher høyra helsa sire Nicholos Jonsson prester a Wange a Waldresse Anunder Biorns- son oc Brander Kolson loghretis men q. gudhis oc sina kunnikt ger- ande at mit warum a Huale er ligger j Lomene sokn a Waldresse vm xiiii dagh jolæ anno domini mo cdo quinquagesimo primo saghum mer oc hørdum a handherband oc lysingh som Farteikn Philipusson oc Magnildæ Jogrims dotter hustru hans lysto fyri oss oc fleirum godhum monnum at þau gafwo quittan lidhughen oc ollungis akæra lausen fyri ser o© sinom erfwingium oc ollum loghlighum eftir komandom Torkel Torkelson oc hans erfwingia fyri þen arf som førnemder Torkel hafde jnne ner segh a hustrw Gertrwdhe wæghna Audhunædotter. Nw vppa þet at førsaghd saatmal skulde wbrighdelighæ standande blifwa þa sette førnemder Farteighn sit jnscighle mæd warum fyri þetta bref er giort war deghi oc are som før sægher.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi har hatt ganske mange debatter her i Brukerforumet om disse slektene, men jeg kommer gjerne med en litteraturhenvisning til en artikkel igjen: Anders, Bjønnes, Lars Løberg, Tore H Vigerust og Tor Weidling: Semeleng-ætten i Valdres og Losna-ætten i Sogn, NST xxxiv, 1994, s. 164-202.Til denne artikkelen finnes det flere oppfølginger, bl a i ''Genealogen'' 1/1999, s. 56-59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den har jeg nå bestilt, Tore, skal også studere hva Handegård skriver i kap. om LOSNA-ætten.Skal også be Dem sende meg Genealogen fra 1999.Men LL er jo svært kategorisk i sitt innlegg (29), men jeg skal ikke påstå at han ikke kan ha rett. Jeg har uansett alltid fått høre at Fartegn var gift til Semelengjar, som min sal. morfar sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der krysset vi, Lars, ja, ja, gleder meg til NST-numrene kommer. Skal studere bygdeboken fra Kyrkjebø også, se hva min sal. morfar og min sal. grandonkel har 'lirt av seg' der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kyrkjebø bygdebok drøfter hvem av Filippus Erlendssons etterkommere som bodde på O(den)sland, og skriver videre at det mest trolig har vært Fartegns far; Filippus Fartegnsson. De nevner også at Filippus hadde sønnen Samson, med stor etterslekt i Hordaland og Ryfylke. Videre at Fartegn Filippsson ble gift til Semelengjar, ikke med hvem, men at Samson Nielsson Tjugum var hans etterkommer.I 'Riddarane av Losna' nevnes det (s 33) at forbindelsen til Valdres og Semeleng kun bygger på et indisium; nemlig navnelikhet mellom Filippus Erlendsson og Filippus Fartegnsson.Hvorfor holder de som har forsket på de gamle slektene, og som er debattanter her på forumet, tilbake informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er et interessant diplom gjengidt: http://home.online.no/~arneko/Eide-p/p5.htm'Frederick oc Philippus vor thou sambornne Brøder. Frederich aadte sig Hustru hed Vndene, och mett hende Bornn heidt Tuordt. Døde først Frederick, och saa Tuore. Saad tha Vndena y Vurdning effter Bornn sit vdj henis Lijfs Dage mett henis Husbunds Broders Philippus sinn Samtøcke. Siden bleff Vndenna anden Gang gifft, och fick Mandt heidt Holthe paa Faffnne, och mett hannom otte Datter heidt Gudrid, och thenne Gudridt arffuidt eller følgede sidenn vlougligh thette forne Gods, som Vndene saad j Vurdning vdj effter henis første gifftings Sønn Tuore, Och effter Gudridt, henis Sønn Enndre Rustung och hans Datter Hustru Sønuæ, och henis Sønner Niels och Goutthe. Menn paa then anden greinn Philippus aadte Sønn heidt Farthinn, aadte seg thre Dotter, Margretta, Anna och Gudriedt och Margretta aadte ein Sønn heidt Oluff Bagge, Jomiru Magdalins fader, Anna aadte Tuordt Matzønn, och hans Brødre, Gudridt otte ein Sønn heidt Jenns Andersønn. Tha effter thiltale och giensuar, Breffue och Beuijsning paa Baade sider, som for oss i Retten var laugd, och effter som Siette Capitell y Odals Brigdenn vetter och siger, Adt odals Jorder þeir aller, som Moder erffuer effter Barnn sit, eller afflaga er gangett vndann Manna, Der schall aldrig Fyrnnske a falle, medenn skillrickere ere vitner till. Item effter Hagenn Konges Sønn Magnus Sønn Rettrbodt, som hand gaff paa sit fiordtende Aars Riggis Regemente, alle Norgis Mendt adt Fader eller Moder Arffuer icke Barnn sit ydj Odals gods. Menn sidr aldeniste y Vurdning theris Lijffs Dage, och effter theris Lijffs Dage, schall neste Barnns Odals Mendt effter barnet samme odel thage. Sagde vij saa aff, och endelige dømthe for rette, Adt huis Gods och Arff som thømtts och faldt effter forne Tuoris Dødt, faldt till forne Philippus Faderbroder sinn, och hanns affkomme. Endog hans Moder Vndena saadt y Vurdning y samme gods, henijs Lijffs tijdt. Och effter henis lijffs Dage, haffde ingen aff henis affkomme ther rett till i nogenn Maade. Menn forne Jomfru Magdalinn vdj henis faders stedt, Schulle haffue aff forne gods ein threiding,Tuord Madtzøn och hans Brøder en anden Threidding, Jenns Anderssønn thill Odall, och Effuendelig Eyge, Alle Parthene Magelige skiffte i alle maade, Till ythermere etc.»Dessverre har jeg ikke funnet linken til orginalteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har en opplevelse av at ulike hypoteser blant våre profesjonelle slektsforskerne fører til mye unødvendig frustrasjon blant oss amatører:For ordens skyld; jeg har omtrent denne tavlen etter sal. morfar (1946): Foreldre: Fartegn Filippusson (bror til riksråd Samson Filippusson) gm Magnhild Jogrimsdatter ('Semelengjar') 1. Gudrun Fartegnsdtr gm Anders Jensson 1.1. Jens Andersson gm Anna Ivarsdtr Valen1.1.1. Samson Jensson gm NN1.1.1.1. Jens Samsonson1.1.1.2. Samson Samsonson1.1.2. Nils Jensson gm Lukretia Gautesdtr Dall1.1.2.1. Jens Nilsson1.1.2.2. Margrete Nilsdotter gm Christen Trane1.1.2.3. Samson Nilsson gm Ingeborg Christoffersdtr1.1.2.3.1. Nils Samsonsson Tjugum2. Anna Fartegnsdatter gm MatsMatssønnene (som er gjort kjent via andre debatter og her)2.1. Tord rådmann i Bergen2.1.1. Olav Tordson2.2. Fartegn gm 1) Karen Kold 2) NN Orm2.2.1. Mats (Skage)2.2.2. Samson (Store Linga)2.2.3. Olav (på Valen)2.3. Sigurd (Sjur) (Ryfylke)2.4. Samson (fogd i Namdalen)2.5. Olav Tysse3. Margrethe Fartegnsdatter gm Olav (Gunnarson) Bagge (dette har jeg fått avklart i dag av Vigerust)3.1. Anna barnløs3.2. Magdalena barnløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har en opplevelse av at ulike hypoteser blant våre profesjonelle slektsforskerne fører til mye unødvendig frustrasjon blant oss amatører:For ordens skyld; jeg har omtrent denne tavlen etter sal. morfar (1946): Foreldre: Fartegn Filippusson (bror til riksråd Samson Filippusson) gm Magnhild Jogrimsdatter ('Semelengjar') 1. Gudrun Fartegnsdtr gm Anders Jensson 1.1. Jens Andersson gm Anna Ivarsdtr Valen1.1.1. Samson Jensson gm NN1.1.1.1. Jens Samsonson1.1.1.2. Samson Samsonson1.1.2. Nils Jensson gm Lukretia Gautesdtr Dall1.1.2.1. Jens Nilsson1.1.2.2. Margrete Nilsdotter gm Christen Trane1.1.2.3. Samson Nilsson gm Ingeborg Christoffersdtr1.1.2.3.1. Nils Samsonsson Tjugum2. Anna Fartegnsdatter gm MatsMatssønnene (som er gjort kjent via andre debatter og her)2.1. Tord rådmann i Bergen2.1.1. Olav Tordson2.2. Fartegn gm 1) Karen Kold 2) NN Orm2.2.1. Mats (Skage)2.2.2. Samson (Store Linga)2.2.3. Olav (på Valen)2.3. Sigurd (Sjur) (Ryfylke)2.4. Samson (fogd i Namdalen)2.5. Olav Tysse3. Margrethe Fartegnsdatter gm Olav (Gunnarson) Bagge (dette har jeg fått avklart i dag av Vigerust)3.1. Anna barnløs3.2. Magdalena barnløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du får ha oss unskyldt, Arnfrid, men vi holder da vitterlig ikke informasjon tilbake. Alt jeg vet om Semeleng er publisert i NST og Årbok for Valdres. Jeg prøver så godt jeg kan å påpeke det jeg ser er feil i påstander som legges ut, men du kan da ikke vente at vi skal legge ut her 40 tekstsider med informasjon om Semeleng-ætta? Det er tross alt stoff kun for spesielt interesserte, og artiklene er lett tilgjengelige der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi krysset igjen Lars,det jeg mener er: når de profesjonelle og vi amatørerdeltar på samme forum, så må man tilrettelegge for mest mulig jevnbyrdighet, og hvordan gjøres det når dere, tross alt, vet ganske mye mer innen ny forskning enn det vi vet. Vi kan ikke klare å holde oss 100 % oppdatert. Når det gjelder gamle slekter har vi oftest kun tilgang til 'gamle' slektstavler, bygdebøker og det som skives her på forumet og på nettsidene. Dessuten melder nok de fleste av oss seg inn i NSF og Dis, men skual jeg bestille alt jeg kunne ønske meg av NST ville det koste meg mange tusen (100 kr/hefte).Eks. (29) 'Vær så snill - Fartegn Filippusson har ikke noen kjent forbindelse til Semeleng i Valdres' Her kunne du godt vært litt mer meddelsom, istedetfor at jeg skal bruke timesvis på å pønske ut hva du egentlig mener, i ettermiddag har jeg lest 100-vis av sider, en ting er hva jeg husker av det, noe annet er at vi blir jo helt opplsukt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg vet ikke mer om Fartegn Filippusson - han er aldri nevnt i tilknytning til noen setegård. Det vi imidlertid vet om Semeleng, er at Jens Nilsson i 1577 tar initiativ for å få anerkjent setegårdsstatus for Semeleng, noe han til slutt får i 1591. Det er et rimelig godt indisium på at han er den første (og siste) adelsmann som har bodd fast på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for den informasjonen Lars,og til Kjellaug, hei forresten, jeg tror det diplomet er gjengitt i 'BERGE-VELDE slekten', men jeg har ikke den akkurat nå, men kanskje noen andre kan bekrefte eller avkrefte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan heller ikke skjønne at vi noen holder tilbake informasjon. Men harddisken min får du ikke kopi av !Arnfrid, hvis du vil ha saklig tilgang til mest mulig data om norske adelsslekter, så er svaret (det enkle svaret) at du anbefales å lese gjennom NST fra bind én til bind førti.Arnfrid, du presenterte et navn i innlegg 36: ''Filippus Erlendsson''. Meg bekjent har noen person med dette navnet ikke eksistert. Ihvertfall er ikke dette navnet kjent i noen skriftlig kilde.I innlegg 38-39 har du under pkt. 1 oppgitt et navn ''Anders Jensson''. Er dette er navn du har fått fra din salige morfar, hvis ja, kan du bevise det ? (Jeg trodde nemlig at det var jeg selv som var først ute med å finne ham - i 1994.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (36): Det var en fri gjengivelse av det som står i Bygdebok for Kyrkjebø, jeg kan ikke dokumentere dette, men limer inn noen sider,først det som står om Losna-ætten, på de videre sidene her er kun Robberstad sine omsettelser av brevene DN II, s 153, u s , 25.3.1331, DN II, s 154, 9.4.1331 i Sogn, DN I, s 177, 22.6. i Bergen

bilete1300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så deler av neste side (der ser du min sal. morfar har notert nederst at her er det slutt på Losna-folket, i hvertfall nevnes de ikke videre)

bilete1302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder Anders Jensson, så nevnes jo ikke han i sal. morfars bygdebøker, så der har jeg kun notater, for så vidt kan jo han være en hvilken som helst Anders, men vi har lenge nevnt han som Jensen på våre tavler. Det står ikke noe om hans forfedre.Så, sorry, Tore, jeg har ingen domuentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En ting til, Filippus Erlendsson nevnes også i 'Riddarane av Losna', med samme referanse som i (46), bryllupet på Losna i 1322 og diverse brev (DN).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.