Gå til innhold
Arkivverket

[#42316] Olav Bagge til Valen (1530-1614?), forfedre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

God morgen eller god ettermiddag til deg og-:)Takk skal du ha, jeg er imponert for jeg kjenner jo selvsagt den vakre sangen om Vestlandet!Når det gjelder dialekter (i 74), så er vel denne uttalen gjeldene fra ytre til indre Sogn? Min farfar snakket ihvertfall slik (Gulen). På den andre siden, så har vel den gamle Vossedialekten og Hardangerdialekten og -ao-lyden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om diftongbruken på Vestlandet (74):'ao' Denne diftongen blir brukt der nynorsk har å: blao:, blaott, sao:, saodde 'blå, blått, så, sådde'. Tilsvarer norrøn á. Denne lydutviklingen har også skjedd i resten av Sogn, på Voss, i Hardanger, på Island og Færøyane. 'eu' Nynorsk og norrøn au: seu:, bleutt. 'ai' Nynorsk og norrøn ei: 'hai:ta, 'lai:ka, 'haitte, 'laikte. 'åi' Nynorsk øy: håi:, 'Sjåi:telø:p, 'plåidde. Tilsvarer norrøn ey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig med Kvitrud i at det kan stilles spørsmål ved bygården til Anders Jansson / Jensson. Tvilen batyr at Anders Jensson er noe usikekr som far til Jens Andersson. Men i forhold de mange tidligere gjetningene på hvem som var Jens Anderssons far, mener jeg allikevel at vårt forslag på Anders Jensson er bedre begrunnet enn de øvrige.Ellers så har det vært mange spørsmål og kommentarer i denne tråden som ennå står ubesvarte eller ukommenterte. I stedenfor å hive noe innpå, tror jeg imidlertid det er best å vente til alle som er interessert i temaene, får lest artikkelen i NST 1994 som det er henvist til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har vært flere spennende innlegg i denne debatten så langt, jeg (og tydeligvis flere enn meg) har lært nytt, lest underveis og bestilt nytt lesestoff (bl a NST), -det skal bli spennnede, men-utgangspunktet mitt var å få hjelp, hvis mulig, til å få plassert Olav Bagge på Valen,Hvem var hans foreldre?Vet vi noe mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Per, jeg kan ta nr 52 først:Både ja og nei. Fredrik Fartegnsson var bror til den Filippus Fartegnsson som ble nevnt i samtidskildeme 1411 og 1415. Men denne Filippus Fartegnsson tilhørte en ætt som vi (NST xxxiv, 1994, s. 198 og flere andre steder) kaller Filippus Fartegnssons ætt, og ikke Losna-ætten. Vi har ikke funnet fornavnet Fartegn i Losna-ætten. I NST xxxiv s. 198 er det også med opplysninger om Filippus Fartegnssons mulige farbror, og i Genealogen 1/1999 finnes et supplement om denne ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til spørsmål 67, som i hovedsak gjelder slekten Kruckow:Jeg kjenner ikke noe til et eventuelt slektskap mellom Hans Bagge og Olav Bagge (den ene eller den andre av dem).Når det gjelder Kruckow, kan det først bemerkes at dette slektsnavnet ikke finnes i denne debattrådens tittel eller i stikkordene som er lagt inn. Det finnes andre debattråder om slekten Kruckow, og om jeg skulle greie ut om mine synspunkte rpå slekten Kruckow, vil de ikke bli funnet neste gang noen spør om forholdet mellom Johan Kruckow og en av dem med navnet Hans Kruckow. Rent prinsipiellt mener jeg at det er best å henvise til den mest grunnleggende trykte artikkelen om Kruckow, nemlig N[icolai] Stene: Kruckow'erne i Norge, NST III (1931-32), s. 137-159. Det finnes riktignok nyere kunnskap om enkelte personer og forhold, og noe i artikkelen er kanskje ikke helt rett tolket, men i hovedsak står artikkelen seg bra. Den kan derfor anbefales som et bra utgangspunkt. Svarene som er gitt der, behøver man vel ikke nødvendigvis skrive av og gjenta her i debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har vært lite snakk om seglene i denne tråden, -kan de fortelle oss noe om slektsforbindelsene.Så til poenget med at Krukow ikke er nevnt som stikkord til debatten, - det er jo heller ikke Losna eller Semeleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridHer har du Olaf Bagge nevnt i 1558 i forbindelse med et odelsbrev på 10 mmb vedk. Hovland, Ullensvang herad, utstedt på slutten av 1300 tallet, som Ragnhild Petersdatter i sin uforstand hadde kastet i en kasse med råtne epler. Adelus Krukow eide i Hovland, men hadde pantsatt til Jens Torgilson Aga. Det er ikke noen naturlig, feks geografisk grunn, til at Olaf Bagge opptrer her så fremt han ikke selv har interesser/relasjon til noen som har interesser i Hovland. Men det kan også være hans ektefelle. Gunnar på Hovland er iallefall den eneste jeg kjenner til som har en datter ved navn Unna. Filippus er også et Hovlandsnavn, den nevnte Jon Ivarson(sønn av Ivar Arneson) har feks en sønn ved navn Filippus.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Karin,Dette blir jo litt vanskelig, men Olav Gunnarson, hvem kan det være, kan det være Olav Gunnarson Bagge? Til Hovland hadde vi vel Gunnar Størk på Hovland på 1100-tallet, som Ivar Arneson til Hovland var en etterkommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiLegger inn en lenke hvor du ser ættleggen til Jon Ivarson, far til Fillippus m.fl.LenkeDet kan jo hende at det er denne Bergljot Josteinsdatter som i sin eide Valen, skal finne ref. en annen gang, nå er det så sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 77'Aokans baout og dekans aorar' (Vår båt og deres årer)osv. hardingamaol, å høre en 'gammel harding' snakke er omtrent som å høre på en fra Sør Skåne i Sverige, ikke store forskjellen, og akkurat denne likheten er påpekt også fra språkforsker, men husker ikke hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(87:) Det er ikke nevnt noen 'Olav Gunnarson' i odelsbrevet, derimot en 'Gunnar Olafsøn' (blant 'lagrettis Mend i wllinsuangs (Ullensvang) Skiprede vdj Hardanger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja der ser du, Per, det ble nok litt sent i går, dessuten var jo Olav Gunnason Bagge død i 1525, så det glemmer vi, -men Karin nevner Unna, jeg klarer ikke helt å følge med her, Hvor er Unna nevnt? Finner forøvrig de nevnte lagrettsmenn i 1563-tellingen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henspeiles kanskje på den 'Undena' som Vigerust nevner i innlegg 24 ? Hun var først g.m. Fredrik Fartegnsson (bror til Filippus) og senere med Holte Toresson på 'Ramnpo'(?). (De siste var foreldre til Endre Sveinsson Rustung).Olav Gunnarsson Bagge var sønn av Margrete, som var datter av Fartegn, sønn av ovennevnte Filippus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil i denne debatten er det vel bare omtalt én Olav Bagge som kronologisk passer inn her, nemlig lensmann Olav Bagge (Fartegnsson eller Olvasson) (f. rundt 1540?) til Valen (Kvinnherad), død 1614, g.m. Birgitte Lauritzdatter Galte. Denne Olav skal være far til Anna, Katrine (Karen) og Fartegn (1570-1630), og han var selv sønn eller sønnesønn av Fartegn Madssøn (1477-1564) til Seim (på Seim og/eller Ænes?), muligens g. m. Karen Koll/Kold.Slektskap mellom denne Olav Bagge og Olav Gunnarsson Bagge og/eller Olav Nilsson Bagge (begge vel født rundt 1470) er såvidt jeg kan se ikke påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og vi har ikke kunnet føre beviser for hvem som var Olav Bagges foreldre. Jeg heller nå fortsatt til at han må ha vært en etterkommer av en Matssønn...Men her er en bombe (eller kanskje ikke); Knut Handeland spør i 2001 på Willys slektssider om han kan ha vært sønn av Halvard Bagge'Var Olav Bagge på Valen, sønn av (Lensmann) Hallvard Bagge nevnt i Valdres. --------------------------------------------- (b.VIII s.639.No. 559.Nummer: 619. Dato: 21 Decbr. 1529. Sted: Mo.) --------------------------------------------- (b.IV s.811.Nummer: 1105. Dato: 8 Septbr. 1534. Sted: Reden.) ' tinghestadt paa Reden vtj Walderissz ' --------------------------------------------- Er det Olav Bagge på Valen som er nevnt i Diplomet nedenfor ? Denne Olav kjøper Utbjoa av Jon Gautesson (Dall-Slede) som var gift med Elin Eriksdatter av Ormslekten. Olav Bagge er oppgitt til å være i slekt med Elins far velbårne Erik Ormsson. --------------------------------------------- b.X s.818 Sammendrag: Fire Mænd bevidne, at Olaf Halvardssön kjöbte 1 Löbsbol og 1 Spandsbol i nedre Utbjod i Fjelbergs Sogn og Skibrede i Söndhordland af Jon Gautessön og erlagde Betalingen. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i Bergens Museum. Alle 4 Segl. mangle.(Jfr. ovenfor No. 257)Nummer: 753.Dato: Uden Dag 1558 (ell. 63). --------------------------------------------- Er også intr. i stoff om Fogden Svend Bagge på Stedje i Sogndal, og Baggetunet i Vang, Valdres. (14NOV01, hilsen Knut Handeland)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har i kveld lest NST XXXIV hefte 3; 'Semelang-ætten i Valdres og Losna-ætten i Sogn' av Bjønnes, Løberg, Vigerust og Weidling.Kan konstatere at de har samme tavler for Fillipus Fartegnssons ætt og Anders Jenssons ætt som det jeg har skissert i (39), med retting i (57). Det eneste er at jeg har Jens Anderson gm Anna Ivarsdtr Valen og Nils Jensson gm Lukretia Gautesdtr Dall. Mht Anders Jensson har jeg kun oppført 1435-1513, mens det i artikkelen nevnes at han var nevnt 1468-1484, slik at det kan være snakk om samme person.Så har tavlene i artikkelen litt mer om Samson og Nils Jenssons etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.