Gå til innhold
Arkivverket

[#42428] Trenger hjelp med Elverum rundt 1800 - Peder Gundersen Økset.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ved konfirmasjonen 26.09.1762 og ved ekstraskatten i oktober samme år var Embret Hallvordssønn (i tjeneste) hos antatt moster og mostermann, Anne Embretsdatter og Tølløv Hanssønn på Ristjernholtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Takk til Ronny for et detaljert og oppklarende svar. Igjen !Ronny nevner i nest siste avsnitt at Hallvord Erikssøn var fra Grinda i Hernes. Jeg har hentet følgende tillegsopplysninger fra Elverum Bygdebok nr. 7, del II, side 111:Erik Halvorsen (ca 1689 - 1772) og Ingeborg Halvorsdatter (ca 1690-1758), kom som plassfolk til Grinden en gang før midten av 1730-årene. I 1738 fikk de kjøpe eiendommen som de beholdt til 1757 da de flyttet opp til Møystad med datter og dattermann. Et skjøte fra Erik Halvorsen tinglyst 1746 viser at han og Ingeborg har tilknytning til Værlien.....Kjente barn:1. Halvor Eriksen f. ca 1717( se innlegg 50)2. Ole Eriksen3. Johanne Eriksdatter (1725-1801), gift første gang med Knut Mortensen Lindberget (1708-1768). De kjøpte Møystad i 1754. Johanne giftet seg annen gang med Lars Larsen fra Åset i Åmot.Ser en på Marte's dåp (innlegg 46) er de fleste fadderne oppgitt å være fra Møistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hvilke bygdebok/bøker dekker slekt/aner til Embretsen-søstrene. Holder det med nr. 7?Jeg skulle gjerne visst mer om Embretsen-søstrene, men er usikker på om det er riktig å gå videre på det her, ettersom temaet jo er Peder Gundersen Økset. Men jeg tar sjansen og spør om noen kjenner til Helene Embretsd. og hennes datter Marte Maria Olsd. (innlegg 18). MMO`s far skal ha vært Ole Gundersen, Ødegaarden i Stange, født på Gillund, Stange . Døpt: 28.03.1770.Guro, god bedring til deg, håper du er tilbake snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til Lillian: Ved dåpen til Helene Embretsdatter Hemmer-Sætres datter Marte Maria Olsdatter 6. november 1803 i Elverum er, som du vet, Ola Gunnerssønn Øgarden i Stange innført i kirkeboka som barnefar.Ved tråling av forliksprotokoller for Elverum har jeg blant annet notert følgende sak fra forlikskommisjonen 30. august 1805: Ungkar Ola Gunnerssønn Fremmin fra Eidsvoll stevnet piken Helene Embretsdatter Sætre med verge, faren Embret Hallvordssønn Sætre, for forlikskommisjonen fordi hun hadde beskyldt ham for å være barnefar til hennes uekte og den 6. november 1803 døpte barn, hvilket han aldeles benektet. Kallsseddelen ble forevist lovlig forkynt. Piken Helene Embretsdatter møtte. På faren Embret Hallvordssønn Sætres vegne, som ikke var riktig frisk, var tilstede hans sønn og pikens bror Hallvord Embretssønn Sætre. For citanten (Ola Gunnerssønn Fremmin) møtte med skriftlig fullmakt av dato Fremmin i Eidsvoll den 17. august 1805 ungkar Embret Gunnerssønn Harstad i Stange. Piken fastholdt at hun ikke kunne utlegge noen annen til barnefar, da hun ikke visste om noen annen. Da de altså ingen enighet kunne oppnå, ble saken henvist til retten. (Statsarkivet i Hamar, Forliksprotokoll nr. 1 for Elverum (1797–1814), fol. 147b.)Ola benektet farsskapet. Siden saken ble henvist til retten, vil det være mulig å finne ytterligere opplysninger i tingbok/ekstrarettsprotokoll og evnt. i vedleggene til disse (fra og med tida rundt 1800 (husker ikke nøyaktig hvilket år) finnes det egne esker for hvert år med vedlegg til sakene i tingbøkene og ekstrarettsprotokollene). Ola var i 1805 flyttet til Eidsvoll. Den Embret Gunnerssønn Harstad som nevnes i saken, er her i 1801: Lenke Og da er vel Ola trolig identisk med broren til Embret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Tusen takk, Ronny! Dette var viktige opplysninger for meg. Helene og datter befant seg altså i Hedmark i 1805, og det var strid om farskapet til datteren. Marte Maria Olsdatter (datteren) oppholder seg i 1820-årene i Troms, får barn ca. 1824/25 i Tromsø (Lisabeth Helene el. Elisabeth Helene Olsdatter/Tobiasdater) og gifter seg i 1827 med Tobias Hansen, Kalsletten, Tromsøysund. I 1849 flytter de til Talvik i Finnmark og bosetter seg der. Marte Maria dør 03.11.1875 i Talvik. Men hvor ble Helene av? Og når flyttet Marte Maria nordover. Jeg får starte å lete etter opplysninger i tingbok/ekstrarettsprotokoll som du viser til. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Piken Helene Embretsdatter Sætre ('36' år) ble gift i Elverum 27.12.1819 med enkemann Embret Anderssønn Sørli. Forlovere: Jon Olssønn Åsen og Hallvord Embretssønn Sætre.Mulig de deretter dro nordover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk for opplysningen, Ronny. Da kan tidsrommet for sannsynlig flytting nordover snevres inn! Finnes registrerte utflyttinger i Kb. for Elverum i perioden mellom 1820 - 1824/25? Er Sørli et gardsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Lillian. Takk for hilsenen. Jeg synes det er helt greit at vi fortsetter debatten her. Jeg vil gjerne følge den videre. Var det vanlig at folk fra Hedmark flyttet nordover - og hvorfor? Jeg vet at en del folk fra Gudbrandsdalen slo seg ned i Bardu - og påvirket dialekten der. Men - hvis du føler det riktig å starte en ny debatt med en mer 'passende' overskrift med henblikk på senere søk av andre, så gjør det. Hvis så, er du snill å henvise til nytt nummer her - siden jeg er litt frem og tilbake for tiden. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

I sitt innlegg 54 sier Helge at det kommer frem at Erik Halvorsen og Ingeborg Halvorsdatter hadde tilknytning til Værlien. Kan det være mulig at deres sønn Halvor Eriksen og konen Kari Embretsdatter Sætre var fetter og kusine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Hei Guro !Svar på ditt spørsmål (61) er at jeg ikke kan se noe nært slektskap mellom Halvor Eriksen og kona Kari Embretsdatter. Men som du ser er det tynt med data over Halvors forfedre, noe bedre med Kari.Her kommer det _jeg_ har: 1 HALVOR ERIKSEN Aasen Fødselsdato: ca 1717Gen: 12 Erik Halvorsen Grinden Fødselsdato: omtrent 16893 Ingeborg Halvorsdatter Fødselsdato: omtrent 1690 1 KARI EMBRETSDATTER Sætre Fødselsdato: omtrent 1720Gen: 12 Embret Halvorsen Værlien3 Marthe Jendatter Grindalen Gen: 24 Halvor Embretsen Værlien Fødselsdato: omtrent 16626 Jens Trondsen Grindalen Gen: 38 Embret Mortensen Rogstad Fødselsdato: omtrent 16269 EliGen: 416 Morten Nilsen Rogstad Fødselsdato: omtrent 158917 GjertrudGen: 532 Nils RogstadDesverre mangelfult. Kanskje andre har utfyllende opplysninger.mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til innlegg 59:Det finnes lister over utflyttede i kirkeboka, men disse er ikke komplette. Jeg finner imidlertid 'Embret Oudensen og Hustru Helena Jngebrigtsdatter Sæter', hhv. 46 og 40 år, nevnt som utflyttet 'til Tromsøe i Nordland' i 1824. Dattera Marte Marie finner jeg ikke, men hun var vel trolig med på lasset.For øvrig ble Marte Maria Olsdatter Sætre, datter av 'Ole og Hellene Embrethsd Sætre' konfirmert i Elverum i 1819. God kunnskap og oppførsel. Vaksinert. Alt ifølge kirkeboka.I innlegg 58 har jeg begått feil. Mannen til Helene var ikke sønn av noen Anders, men av en Ouden (Auden/Auen/Øen). Så på vielsesinnførselen på nytt, og oppdaget at jeg i farta hadde feillest Oudensen som Andersen. Mannen er innført som 'Embret Oudensen Soelli', 41 år. Trodde først det var Sørli i Sørskogbygda, men lurer nå på om det kan være Sollia det siktes til. Han er ikke født i Elverum, men i Stor-Elvdal er det 27.09.1778 døpt en med dette navnet som aldersmessig passer bra. Og denne hadde forbindelser til nettopp Sollia. Videre var ikke Embret enkemann ved vielsen, men ungkar. Det var mannen i innførselen over som var enkemann, så der hadde jeg blingset. (Når det først gikk galt, gikk det altså skikkelig galt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Så Helene dro nordover, hun også! Mon det kan være Embret Oudesen Soelli som er reg. i Gårdsmatrikkelen for 1838 (Troms) som eier av bruk under gården Kaldsletten, - da under navnet Ingebrigt Solie? Marthe Maria Olsdatters svigerfar, Hans Thommessen er en av de ande brukseierne. http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel1838.aspx Mange takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

ELISABETH HELENA født 12 november 1824, døpt 31 Mars 1925 i Tromsø. Foreldre: pige Martha Marie Olsdatter. Kalslætten og Ungkar Ole Nilsen fra Elverum. Arbejder. Rostad. (Målselv.) Faddere: Tømmermand Carl Tøllefsen Tromsø Ingebrigt Solle Kalslætten Snekker Johan Wold Tromsø kone Siri Larsdatter Tromsø pige Indianna Larsdatter pige Ingeborg Ingebrigtsdatter af Kalslætten. I anmerkningsrubrikken står det: Uægte Begges første lejemaal.Ubeslægtet. (Disse opplysningene har jeg fått fra Tromsø - kopi av kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.