Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#42662] Johan Danielsson, f ca 1719, mulig Fosnes

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Er det noen som kjenner til Johan Danielsson f ca 1719, mulig fra Fosnes, var gift med Olava Olsdtr, f 1743. De bodde på Varøya i Nærøy kommune. Er det noen som vet hvor Johan og Olava konner fra og hvem deres foreldre var. Vet at de fikk en datter, Marit Johansdtr i 1775. Håper det er noen som kan hjelpe meg med å komme videre. Mvh Aud Karin Sande

Gjest Berit Knudsen

Ellers fant jeg på FS: Jon dpt. 26/5 1722 Nærøy, far Daniel Edøen.Siden Johan var så mye eldre enn Olava lette jeg etter om han hadde vært gift før.Johan Danielsen gift 29/12 1751 Nærøy med Marith(Marrithe) Clausdatter. Fant ingen barn her heller.Dette er opplysninger som må sjekkes om de er riktige.

Gjest Dag Fjær

Hei Aud Karin.I Nærøy bygdebok (bind 5, s 63) omtales Johan Danielsen (Varøya). Han er gift 2 ganger og har tilsammen 13 barn med sine koner. Din Marit er hans barn med kone nummer to (Olava Olsdatter).Bygdeboka har ingen flere opplysninger enn de du har nevnt i ditt første innlegg, men jeg ser at Niels f ca 1762, barn 6 (av 7) i første ekteskap med Marit Clausdatter (f. ca 1723 ukj. plass - 1769 i Varøya), benyttet etternavnet Fosvig da han 30.12.1795 fikk tinglyst et skjøte på garden Finne i Kolvereid (Nærøy bygdebok nr 2, s 466). Den eneste garden jeg finner i FT1801 som kan likne noe på Fosvig, er en gard Fosviig, Sande, Indre Holmedahl, Nordre Bergeshuus.Mvh Dag

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.